Telefon, SMS, e-mail to łatwa forma kontaktu, ale też oszustwa – przestrzega biuro prasowe PKO Banku Polskiego.
Dalsza część tekstu pod wideo
PKO Bank Polski jako największy bank w Polsce siłą rzeczy narażony jest na naciągaczy w stopniu szczególnym. Nie dziwi więc, że instytucja regularnie stara się edukować swych klientów.
Czy wiesz, że wiadomość e-mail, SMS, rozmowa telefoniczna może być pierwszym krokiem oszustów do kradzieży Twoich pieniędzy lub danych? – pyta retorycznie PKO BP w komunikacie prasowym.
Eksperci banku przygotowali garść porad dotyczących tego, jak można chronić siebie i swoje oszczędności przed przestępcami. Ci ostatni stosują zazwyczaj konkretne schematy, które łatwo zapamiętać.
Jak zauważa PKO BP, oszust na wstępie zawsze usiłuje wzbudzić emocje, czy to pozytywne, jak w przypadku rzekomych okazji inwestycyjnych, czy negatywne. Tu z kolei warto wymienić m.in. fałszywe wezwania do zapłaty bądź informacje o blokadzie konta.
Atakuje po wzbudzeniu albo ciekawości, albo wątpliwości, chcąc zmusić ofiarę do konkretnej reakcji, w tym podania danych, zlecenia przelewu czy instalacji oprogramowania.
Jak chronić się przed oszustami według PKO BP?
Nie działaj pod wpływem emocji, najpierw zweryfikuj. Zadzwoń do swojego znajomego, do banku lub innej instytucji, firmy i sprawdź, czy to na pewno oni się z Tobą kontaktowali
Uważaj, jeśli rozmówca wywiera na Tobie presję, ponagla, ostrzega a nawet grozi konsekwencjami niezrobienia czegoś teraz (np. podania danych, wysłania przelewu, instalacji oprogramowania)
Zwróć uwagę na literówki w nazwie nadawcy, w adresie e-mail, stronie www i sprawdzaj nr telefonu. Jeśli wszystko się zgadza, mimo to nie trać czujności. Oszuści potrafią podrobić numer telefonu, który wyświetla się na Twoim ekranie i podszyć się pod Twojego znajomego, firmę, a nawet bank lub inną instytucję
Zwróć też uwagę na błędy ortograficzne, składniowe, językowe. Nierzadko oszuści działają na dużą skalę i nie znają języka potencjalnej ofiary – korzystają z programów do generowania komunikatów
Analizuj sposób prowadzenia rozmowy – bezosobowe powitanie może wskazywać, że nadawca nie wie, z kim rozmawia
Jeśli wiadomość wzbudzi Twoje wątpliwości, nie otwieraj załączonych plików, nie klikaj w linki do logowania i nie instaluj żadnych dodatkowych aplikacji
Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na
Google News