Karta graficzna w cenie jak dawniej. AMD Radeon RX 7600 – test
Seria Radeon RX 7000 z architekturą RDNA 3 powiększyła się o trzeci model desktopowy. Tym razem AMD atakuje segment budżetowy za sprawą Radeona RX 7600. Zobaczmy, jak radzi on sobie z najnowszymi grami i o ile jest wydajniejszy od swojego poprzednika.

AMD trochę kazało nam czekać na trzecią kartę graficzną z architekturą RDNA 3. Przez wiele miesięcy jedynymi dostępnymi w sprzedaży modelami były Radeony RX 7900 XTX oraz XT, które mieliśmy już okazję testować. Teraz przyszła kolej na kolejną konstrukcję i tym razem Czerwoni zaskoczyli. AMD nie poszło śladem NVIDII i nie wprowadza kart od najmocniejszych do najsłabszych. Owszem, pierwsze dwie to najwyższa półka w ich ofercie, ale najnowsza propozycja jest typowo budżetowa. To oczywiście Radeon RX 7600, o którym plotki krążyły od bardzo dawna.
To, co może w przypadku Radeona RX 7600 dziwić, to cena. O ile NVIDIA do tej pory zwiększała ceny danych modeli w porównaniu z ich odpowiednikami poprzedniej generacji (wyjątkiem jest RTX 4060 Ti 8GB, który kosztuje w dolarach tyle samo), o tyle AMD zrobiło na odwrót. Rekomendowana cena Radeona RX 7600 wynosi zaledwie 269 dolarów, gdzie model RX 6600 kosztował w dniu premiery 329 dolarów. Już samo to jest świetną informacją dla graczy, którzy będą szukać tanich kart do grania w rozdzielczości 1080p, a tak właśnie jest pozycjonowana nowa konstrukcja w portfolio Czerwonych. Tym samym Radeon RX 7600 powinien kosztować w Polsce w granicach 1379-1399 zł.



Dla porównania RTX 4060 Ti 8 GB kosztuje 2039 zł, ale to karta jednak pozycjonowania wyżej. Natomiast RTX 4060, który powinien być bezpośrednim konkurentem dla Radeona i zadebiutuje w lipcu, ma kosztować 299 dolarów, co daje 1549 zł w Polsce. Trudno wyrokować, jaka będzie wydajność GeForce’a. Możemy się spodziewać, że NVIDIA zaprezentuje kartę o niższym zużyciu energii, lepszą w Ray Tracingu, ale czy też w standardowej rasteryzacji? O tym przekonamy się dopiero w lipcu. Tymczasem wróćmy do Radeona RX 7600, bo to on jest dzisiaj głównym bohaterem.
Specyfikacja Radeona RX 7600
Radeon RX 7600 wyposażony jest w rdzeń graficzny Navi 33 XL z 13,3 mld tranzystorów i w rozmiarze 204 mm2. Ma on 32 jednostki obliczeniowe, co przekłada się na 2048 jednostek strumieniowych. Co ważne, jest produkowany w litografii 6 nm, a nie 5 nm, jak w modelach RX 7900. Bazowe taktowanie wynosi 2,25 GHz, ale w Boost rośnie do 2,66 GHz, przynajmniej w modelach referencyjnych, a taki właśnie mieliśmy okazję testować. To znacząca poprawna względem poprzednika, który miał nie tylko mniej procesorów strumieniowych (1792), ale też dużo niższe taktowania (2,49 GHz w Boost).
Natomiast niewiele zmieniło się w kontekście pamięci VRAM. Co prawda moduły 14 Gbps zostały zastąpione przez wersje 18 Gbps, ale nadal to „tylko” 8 GB, a w dodatku na 128-bitowej szynie, co daje przepustowość identyczną, jak w przypadku RTX 4060 Ti, czyli 288 GB/s. Poza tym mamy tutaj 32 MB pamięci Infinity Cache, czyli tyle samo, co u poprzednika, chociaż 2. generacji, więc w teorii powinno być lepiej. W sumie przepustowość pamięci ma wynosić efektywnie 476,9 GB/s.
Niepokoić może za to wyższe TBP karty, które wzrosło ze 132 W w modelu RX 6600 do 165 W w RX 7600. Na pewno przełoży się to na wyższe zużycie energii. Pomimo tego karta zadowala się zasilaniem z pojedynczego, 8-pinowego złącza PCIe. Poza tym karta wyposażona jest w trzy złącza DisplayPort, w tym w wersji 2.1 za co należy się Czerwonym uznanie (NVIDIA cały czas upiera się przy starszej wersji 1.4a) oraz jedno HDMi 2.1.
- Rdzeń: Navi 33 XL,
- Proces technologiczny: 6 nm (TSMC),
- Taktowanie GPU: 2250 MHz (bazowo), 2660 MHz ( Game Boost)
- Pamięć: 8 GB GDDR6 18 Gbps,
- Szyna pamięci: 128-bitowa,
- Przepustowość pamięci: 288 GB/s (476,9 GB/s efektywnie),
- Jednostki cieniujące: 2048,
- Jednostki RT: 32,
- Jednostki TMU: 128,
- Jednostki ROP: 64,
- Rekomendowany zasilacz: 450 W,
- Interfejs: PCI-Express 4.0 x8,
- Złącza: 3 × DisplayPort 2.1, 1 × HDMI 2.1a,
- Zasilanie: 8-pinowa wtyczka PCIe
- Gwarancja: 24 miesiące.
- Cena: 269 dolarów (około 1389 zł)
Budowa Radeona RX 7600
Na testy trafił do nas referencyjny model Radeona RX 7600, przygotowany bezpośrednio dla AMD. Pod względem designu prezentuje się podobnie do testowanych już modeli RX 7900 XTX/XT. Oznacza to, że dominującym kolorem jest tutaj czarny z symbolicznymi elementami w kolorze czarownym oraz szarym. To bardzo prosty projekt, który może się podoba i z pewnością wyróżnia się na tle autorskich propozycji partnerów AMD.
Karta wyposażona jest w dwa wentylatory o średnicy 80 mm każdy oraz potężny radiator, który pokrywa całą powierzchnię płytki PCB. To na swój sposób wyróżnia Radeony na tle GeForce’ów w wersji Founders Edition, które najczęściej mają krótki laminat i chłodzenie wystające mocno poza jego obręb. Obudowa niemal w całości wykonana jest z metalu. Wyjątek stanowią jedynie wentylatory, które są plastikowe.
Z pomiarów wynika, że karta ma wymiary około 202 × 115 × 40 mm i masę całkowitą około 760 gramów. Jest to więc propozycja dość mała, która zajmuje 2 sloty w obudowie komputera, ale jednocześnie ciężka, co wynika oczywiście z zastosowanych materiałów wysokiej jakości. Cały tych chroniony jest przez metalowy backplate. Nie ma tutaj żadnego podświetlenia, co może i nie spodoba się miłośnikom RGB, ale mi jak najbardziej pasuje.
Platforma testowa i metodologia
GeForce RTX 4060 Ti 8 GB Founders Edition testowaliśmy oczywiście na naszej nowej platformie, która od kilku tygodni służy nam do sprawdzania możliwości kart graficznych. Nie powstałaby ona bez naszych partnerów – AMD, XPG, Acer, ASRock oraz be quiet!, którzy zapewnili nam odpowiednie podzespoły, za co jeszcze raz bardzo dziękujemy. Specyfikacja platformy testowej prezentuje się następująco:
- Procesor: AMD Ryzen 9 7950X3D
- Chłodzenie: XPG Levante 240
- Płyta główna: ASRock X670E Taichi
- Pamięci RAM: ADATA XPG Lancer DDR5 (2x 16 GB, 5200 MHz, CL 38)
- Dysk: XPG GAMMIX S50 Lite SSD NVMe Gen4x4
- Zasilacz: be quiet! Dark Power 13 1000 W
- Obudowa: XPG Battlecruiser
- Monitor: Acer Predator XB273K (4K)
Jeśli chodzi o procedurę testową, to ona również została zaktualizowana. Niedawna wymiana platformy była ku temu idealnym pretekstem. Nie ma co ukrywać, że wcześniej mieliśmy w zestawieniu niewiele gier. Postanowiliśmy ten problem rozwiązać i od teraz wszystkie karty graficzne testujemy w sumie w 10 produkcjach. Są to:
- Wiedźmin 3: Dziki Gon – Edycja Kompletna
- Cyberpunk 2077
- God of War
- Marvel’s Spider-Man Remastered
- Resident Evil 4
- Control
- Death Stranding
- Metro Exodus Enhanced Edition
- Horizon Zero Dawn
- Assassin’s Creed: Valhalla
Każdą z nich sprawdzamy w trzech rozdzielczościach: 1080p, 1440p oraz 4K. Dodatkowo przeprowadzamy testy z włączonym Ray Tracingiem, a także – jeśli dany tytuł na to pozwala – z NVIDIA DLSS 2 lub AMD FSR 2.0. Dodatkowo, w przypadku kart RTX 40, dorzucamy testy DLSS 3 włączonym trybem Frame Generation. Jeśli chodzi o pomiary zużycia energii oraz temperatur, to tych dokonujemy z pomocą 3DMark Time Spy Extreme Stress Test, watomierza oraz programu HWMonitor. Oczywiście nie zapominamy też o samych benchmarkach, ale tutaj ograniczamy się do podstawowego minimum, czyli: 3DMark Time Spy, 3DMark Port Royal oraz Blender Classroom.
Testy w benchmarkach
Testy w grach
Testy Ray Tracing
Testy FSR
Kultura Pracy
Wydajność sumaryczna
Wydajność sumaryczna Ray Tracing
Podsumowanie
AMD Radeon RX 7600 to karta udana, ale ma swoje problemy i mankamenty. Przede wszystkim cieszy wzrost wydajności w rozdzielczości 1080p średnio o mniej więcej 30 proc. To bardzo solidny postęp. Dużo gorzej wygląda to w 1440p i 4K. Co prawda wzrost wydajności jest podobny, ale nie ma co się oszukiwać. Radeon to jednak karta budżetowa i dedykowana do grania w Full HD. Nie ma sensu wymagać od niej czegoś, do czego nie została stworzona. W 1440p zaczyna mieć już duże problemy z wydajnością.
Do GeForce’a RTX 4060 Ti sporo traci, ale to akurat żadne zaskoczenie. Propozycja NVIDII jest pozycjonowana trochę wyżej, o czym świadczy też znacznie wyższa cena. Prawdziwym sprawdzianem dla Radeona będzie lipiec i premiera modelu RTX 4060. Wtedy przekonamy się, kto ma lepszą, budżetową propozycję dla graczy z trochę cieńszym portfelem. Już teraz możemy się spodziewać, że GeForce wygra w Ray Tracingu i będzie miał znacznie niższe zużycie energii. To kwestie, z którymi AMD cały czas nie radzi sobie najlepiej. Natomiast kwestią otwartą pozostaje wydajność w standardowej rasteryzacji. Na tym polu Czerwoni potrafią konkurować z Zielonymi. Jeśli będzie dobrze, to cena poniżej 1400 zł może być kusząca dla wielu graczy.
No właśnie, zużycie energii jest dużym problemem Radeona RX 7600, przynajmniej pod kątem oferowanej wydajności. Wspominany GeForce RTX 4060 Ti 8 GB, którego test ukazał się u nas wczoraj (23 maja), jest wydajniejszy, a jednocześnie zużywa mniej energii. Względem poprzednika RX 7600 pobiera o mniej więcej 25-35 W więcej. To wzrost o około 15-16 proc. Trochę słabo, biorąc pod uwagę, że to inna generacja, która powinna przynieść na tym polu znaczącą poprawę. Tymczasem mamy kartę o te 30 proc. szybszą, ale jednocześnie o 15-16 proc. bardziej prądożerną. Wobec tego progres, chociaż widoczny i warty podkreślenia, to nie wydaje się aż tak rewelacyjny. Jest dobrze, ale mogłoby być lepiej.
Poza tym Radeon nadal słabo radzi sobie z Ray Tracingiem. Tutaj poprawa względem RX 6600 to już zaledwie 18,5 proc. w 1080p i po 5-8 proc. w 1440p i 4K. Widać, że AMD musi wymyślić coś nowego w kwestii śledzenia promieni, bo strata do NVIDII staje się coraz bardziej zauważalna. Narzekać można też momentami na FidelityFX Super Resolution, czyli odpowiedź na DLSS. W niektórych grach, np. Spider-Manie, wzrost wydajności jest wręcz symboliczny i wynosi niecałe 10 proc. Z kolei w Cyberpunk 2077 z włączonym Ray Tracingiem liczba klatek na sekundę rośnie ponad dwukrotnie, więc wyraźnie zależy to od implementacji.
Nie mogę też pominąć kwestii temperatur. Te dobijały do 78 stopni na GPU i 93 stopni w tzw. hotspot. Według specyfikacji karta wytrzymuje nawet do 105 stopni, więc nie ma jeszcze tragedii. Natomiast nie mogę przemilczeć tego, że testy wykonujemy przy otwartej obudowie, więc w normalnych, domowych warunkach wartości mogą być jeszcze wyższe. To kolejna rzecz, z którą AMD musi sobie poradzić przy kolejnej generacji kart. Jestem ciekaw, jak będą prezentować się temperatury w modelach autorskich, bo wygląda na to, że partnerzy Czerwonych będą mieli twardy orzech do zgryzienia. Konkurencja spisuje się na tym polu znacznie lepiej.
Radeon RX 7600 niczym nie zaskakuje. Ani pozytywnie, ani negatywnie. To trochę lepszy Radeon RX 6600 z niemal tymi samymi wadami i zaletami. Poprawa wydajności jest duża i wynosi aż 30 proc., więc w tej kwestii nie możemy narzekać. Jednocześnie karta zużywa więcej energii, mocno się grzeje, ale kosztuje mniej. Dlatego też uważam, że to dobra propozycja, ale na pewno daleko mi do zachwytów. Jest poprawnie. Karta ma swoje wady, mniejsze lub większe, ale przynajmniej widać progres względem poprzednika. Gdyby Czerwoni poradzili sobie z najważniejszymi problemami, to NVIDIA miałaby duży problem. Tymczasem jest co najwyżej OK.
Zalety:
- Duża poprawa wydajności względem RX 6600
- Solidna jakość wykonania
- Złącze DisplayPort 2.1 (chociaż na razie bezużyteczne)
- Niska cena
- FSR działa nieźle, chociaż nie w każdej grze
Wady:
- Wysokie zużycie energii (jak na wydajność)
- Wysokie temperatury
- Słabo radzi sobie z Ray Tracingiem
- Tylko do 1080p