Zwycięzca przetargu na DVB-H jeszcze w tym półroczu
Operatorzy telekomunikacyjni szykują się do uruchomienia telewizji w telefonach komórkowych. Nadawcy telewizyjni na razie są sceptyczni, ale deklarują udział w przetargu. Wygląda jednak na to, że usługa nie będzie tania.
Operatorzy telekomunikacyjni szykują się do uruchomienia telewizji w telefonach komórkowych. Nadawcy telewizyjni na razie są sceptyczni, ale deklarują udział w przetargu. Wygląda jednak na to, że usługa nie będzie tania.
UKE planuje ogłosić przetarg na częstotliwości potrzebne do świadczenia usług mobilnej telewizji cyfrowej pod koniec kwietnia. Być może jeszcze w tym półroczu zostanie wyłoniony zwycięzca, który będzie mógł postawić nadajniki w 31 miastach. Miały na nich być prowadzone techniczne testy usługi, ale operatorzy wolą, żeby urząd od razu rozdysponował wolne pasma radiowe.
UKE sygnalizuje, że podstawowym kryterium wyboru oferty będzie oferowana za rezerwację częstotliwości cena. Nie wiadomo, ile zainteresowani są gotowi zapłacić za częstotliwości mobilnej telewizji. W innych przetargach na częstotliwości stawki dochodzą do setek milionów złotych. Kolejne 400 mln zł będzie trzeba wydać na budowę potrzebnej infrastruktury na terenie całego kraju. Jednak te wszystkie koszty zostaną prawdopodobnie podzielone na co najmniej cztery podmioty - operatorów komórkowych. Szerzej o problemie z powołaniem konsorcjum operatorów, nadawców i spółek medialnych pisaliśmy w tym felietonie.
Grażyna Piotrowska-Oliwa, prezes Centertela, w rozmowie z The Wall Street Journal Polska, cytowanej przez serwis FKN.pl twierdzi, że nie powinniśmy się spodziewać, by odbiór programów telewizyjnych w komórce był usługą dla każdego. Cena obecnie testowanej usługi zależy od poziomu opłat za częstotliwości, nakładów inwestycyjnych oraz wysokości dopłat do telefonów. W Europie opłaty zaczynają się od 9 euro. Według niej nie oznacza to, że takie ceny będą obowiązywać również w Polsce, jednak wspominana cena 10 zł abonamentu miesięcznie jej zdaniem jest mało realna.
Grażyna Piotrowska-Oliwa nie widzi w nowej usłudze znacznego źródła przychodów. Jej zdaniem DVB-H pozwoli na uzupełnienie czy rozszerzenie oferty operatora.
O konkurencyjności oferty danego operatora będzie świadczył m.in. dobór programowej oferty telewizyjnej czy też możliwość oglądania programów bez reklam.
Klaus Hartmann, prezes PTC, powiedział na niedawnej konferencji, że do końca 2009 roku w Polsce powinno być ponad 100 tys. abonentów mobilnej telewizji.