Niekończące się promocje to zwykła ściema. Jest 15 mln zł kary
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na spółkę Azagroup, właściciela popularnych sklepów internetowych Renee i Born2Be, karę w wysokości niemal 15 milionów złotych. Powodem są nieuczciwe praktyki polegające na stosowaniu tzw. „niekończących się promocji”, które w rzeczywistości wprowadzały konsumentów w błąd i wywierały na nich sztuczną presję zakupową.

Azagroup manipulowała klientami
Na stronach sklepów Renee i Born2Be konsumenci regularnie spotykali się z banerami, kodami rabatowymi, hasłami typu „szalona środa”, „noc zakupów”, „tydzień wyprzedaży” oraz zegarami odliczającymi czas do końca promocji. Wszystko to miało sugerować, że trafiają na wyjątkową, ograniczoną czasowo okazję cenową. W rzeczywistości jednak promocje były stałe – zmieniały się jedynie nazwy kodów rabatowych, a rabaty były dostępne niemal nieprzerwanie.
Gdy promocja cenowa nigdy się nie kończy, nie jest realną promocją. Jest manipulacją i nachalnie wywieraną presją. Sugerowanie wyjątkowości oferowanych promocji, gdy w rzeczywistości obowiązują one cały czas, to wprowadzanie konsumentów w błąd i niezgodna z prawem praktyka
Dark patterns i naruszenie prawa
UOKiK uznał te działania za przykład tzw. dark patterns – nieuczciwego wykorzystywania wiedzy o zachowaniach konsumentów w internecie do wpływania na ich decyzje zakupowe. Sztuczne ograniczanie czasu trwania promocji oraz podkreślanie ich wyjątkowości miało skłonić klientów do szybkiego zakupu, nawet jeśli nie planowali takiego wydatku.



Dodatkowo wiele produktów mogło nigdy nie być oferowanych w pierwotnych, wyższych cenach, od których naliczano rabaty. Spółka nie stosowała się również do przepisów Dyrektywy Omnibus, nie odnosząc się do najniższej ceny z 30 dni przed ogłoszeniem promocji.
Na Azagroup nałożono karę w wysokości 14 910 599 zł oraz nakazano zaprzestanie stosowania nieuczciwych praktyk. Decyzja nie jest prawomocna – spółce przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Po uprawomocnieniu się decyzji Azagroup będzie musiała poinformować o niej na swoich stronach internetowych i w mediach społecznościowych.
Jak pokazuje badanie UOKiK „Wpływ promocji na zachowania zakupowe”, aż 82 proc. respondentów w wyborze sklepu internetowego sugeruje się promocjami i rabatami.