Wyniki Netii po 1Q2009
Przychody Netii w I kwartale wyniosły 375,7 mln zł, czyli o 64% więcej w porównaniu do I kwartału 2008 roku oraz o 2% wobec IV kwartału 2008 roku. Strata netto wyniosła 6,4 mln zł (55 mln zł straty w I kwartale 2008 roku i 10,1 mln zł w IV kwartale).
Przychody Netii w I kwartale wyniosły 375,7 mln zł, czyli o 64% więcej w porównaniu do I kwartału 2008 roku oraz o 2% wobec IV kwartału 2008 roku. Strata netto wyniosła 6,4 mln zł (55 mln zł straty w I kwartale 2008 roku i 10,1 mln zł w IV kwartale).
Baza klientów usług szerokopasmowych zwiększyła się do 441.266 na dzień 31 marca 2009 r. co
stanowiło wzrost o 7% z poziomu 413.645 na dzień 31 grudnia 2008 r. oraz o 72% z poziomu 256.922 na
dzień 31 marca 2008 r. Usługi dla 43% klientów szerokopasmowych świadczone są poprzez własną sieć
miedzianą Netii oraz z wykorzystaniem infrastruktury Fast Ethernet i WiMAX. Wszyscy nowi klienci zostali
pozyskani w I kw. 2009 r. poprzez działalność organiczną. Spółka zamierza pozyskać w ramach wzrostu
organicznego dodatkowe 84.000 klientów, aby jej łączna baza klientów usług szerokopasmowych wyniosła
do końca 2009 r. co najmniej 525,000, nie licząc klientów możliwych do pozyskania w ramach dalszych
akwizycji sieci ethernetowych. Powyższe prognozy wzrostu bazy klientów usług szerokopasmowych
uwzględniają możliwe spowolnienie tempa wzrostu rynku tych usług wynikające z sytuacji
makroekonomicznej oraz większą koncentrację na pozyskiwaniu klientów usług głosowych i internetu
jednocześnie (2play).
ARPU w odniesieniu do usług szerokopasmowych wyniósł 59 zł
w I kw. 2009 r. w porównaniu do 69 zł w I kw. 2008 r. i 60 zł w IV kw. 2008 r.
Obniżenie ARPU w porównaniu z I kw. 2008 r. odzwierciedla wzrost udziału klientów
indywidualnych w łącznej liczbie klientów.
Koszt pozyskania klienta usług szerokopasmowych (SAC) wyniósł w I kw. 2009 r.
199 zł z poziomu 187 zł w I kw. 2008 r. i 196 zł w IV kw. 2008 r. Wzrost ten
spowodowany był strukturą kosztów przejęcia Tele2 Polska.
Baza klientów usług głosowych (własna sieć + WLR) wyniosła 1.105.043 na dzień 31 marca 2009 r. co
stanowiło wzrost o 4% z poziomu 1.065.516 na dzień 31 grudnia 2008 r. oraz o 145% z poziomu 451.284 na dzień 31 marca 2008 r. Usługi dla 36% klientów usług głosowych świadczone są poprzez własną sieć
miedzianą Netii oraz z wykorzystaniem infrastruktury WiMAX. Do końca 2009 r. Spółka zamierza pozyskać w ramach wzrostu organicznego łącznie ponad 1.150.000 klientów usług głosowych (własna sieć + WLR +
LLU). Powyższa prognoza zostaje podtrzymana pomimo znaczącego wzrostu sprzedaży w I kw. 2009 r.,
z uwagi na wspomnianą koncentrację na pozyskiwaniu klientów usług głosowych i internetu (2 play) oraz
możliwe spowolnienie gospodarcze. W chwili obecnej Spółka nie odnotowała jak dotychczas negatywnego
wpływu sytuacji gospodarczej na swoją działalność, jednakże Zarząd jest zdania, że ze względu na obecne
otoczenie rynkowe należy ostrożnie prognozować przyszłe wyniki operacyjne.
ARPU w odniesieniu do linii WLR wyniósł 51 zł w I kw. 2009 r.
w porównaniu do 32 zł w I kw. 2008 r. oraz 56 zł w IV kw. 2008 r. Wzrost ARPU
rok-do-roku odzwierciedla początkową fazę organicznego wzrostu w Netii w ubiegłym
roku oraz wyższe ARPU od przejętej, bardziej dojrzałej bazy klientów WLR
Tele2 Polska.
Średni ARPU w odniesieniu do usług głosowych wyniósł 56 zł
w I kw. 2009 r. w porównaniu do 70 zł w I kw. 2008 r. i 60 zł w IV kw. 2008 r.
odzwierciedlając ogólny trend obniżki taryf w tym segmencie oraz większą wagę
klientów WLR w kalkulacji średniego ARPU. W perspektywie średnioterminowej Netia
przewiduje stabilizację średniego ARPU w odniesieniu do usług głosowych.
Na dzień 31 marca 2009 r. Netia posiadała 137 uwolnionych węzłów z dostępem do około 1,37 mln klientów. W I kw. 2009 r. Spółka pozyskała organicznie 3.764 nowych klientów obsługiwanych w ramach LLU. W 2009 r. Netia zamierza pozyskiwać kolejnych klientów zarówno poprzez nowe podłączenia, jak i migrację obecnych klientów WLR/BSA na usługi LLU. Spółka planuje zmigrować do końca 2009 r. ponad 20.000 klientów BSA i BSA+WLR na LLU. Na dzień 7 maja 2009 r. Netia posiada 4.955 klientów LLU.
Liczba użytkowników korzystających z prefiksu wyniosła 150.076 na dzień
31 marca 2009 r. w porównaniu do 25.518 na dzień 31 marca 2008 r. oraz
176.035 na dzień 31 grudnia 2008 r. Netia koncentruje się na przeniesieniu klientów
Tele2 Polska korzystających z prefiksu na WLR i nie pozyskuje aktywnie nowych
użytkowników tej usługi.