[Aktualizacja] Włochy nałożyły na Apple'a i Samsunga kary grzywny za nieuczciwe praktyki handlowe

Włoski urząd ds. Konkurencji ukarał firmy Apple i Samsung karami w wysokości odpowiednio 10 i 5 mln euro za celowe postarzanie urządzeń za pomocą aktualizacji systemu oraz doprowadzanie do ich szybszej wymiany.

Marian Szutiak (msnet)
4
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
[Aktualizacja] Włochy nałożyły na Apple'a i Samsunga kary grzywny za nieuczciwe praktyki handlowe

Dochodzenie włoskiego regulatora rynku doprowadziło do stwierdzenia, że firmy Apple i Samsung realizowały nieuczciwe praktyki handlowe, naruszające włoskie prawo. Miało to związek z wydawaniem aktualizacji oprogramowania układowego niektórych telefonów obu producentów, które powodowało występowanie awarii w urządzeniach oraz znaczne obniżenie ich wydajności. Miało się to, zdaniem Włoskiego Urządu ds. Konkurencji, przyczynić do przyspieszenia wymiany tych urządzeń na nowe.

Dalsza część tekstu pod wideo

Włoski urząd wskazuje, że obie firmy w sposób natarczywy nakłaniały konsumentów do instalowania aktualizacji na smartfonach, które nie całkiem spełniały wymagania nowego oprogramowania. Apple i Samsung jednocześnie nie informowały o tym w wystarczającym stopniu,. Problemem była też brak możliwości przywrócenia pierwotnej funkcjonalności produktów.

W przypadku Samsunga stwierdzono, że firma od maja 2016 roku proponowała posiadaczom smartfonu Galaxy Note 4 (wprowadzonego na rynek we wrześniu 2014 roku), aby zainstalowali nowe oprogramowanie układowe z Androidem Marshmallow , które było przygotowane dla modelu Galaxy Note 7. Koreańczycy nie informowali konsumentów, że spowoduje to nadmierne obciążenie starszego sprzętu i wywoła awarie, których usunięcie w przypadku napraw pogwarancyjnych będzie kosztowne.

Tymczasem Apple od września 2016 roku proponował właścicielom iPhone'a 6, iPhone'a 6 Plus, iPhone'a 6s i iPhone'a 6s Plus (trafiły na rynek jesienią 2014 i 2015 roku) instalację nowego systemu operacyjnego iOS 10, opracowanego dla nowego iPhone'a 7, bez informowania o większych wymaganiach energetycznych nowego oprogramowania i ewentualnych niedogodnościach, takich jak nagłe wyłączenie urządzeń. Aby ograniczyć te problemy, Apple opublikowała nową aktualizację (iOS 10.2.1) w lutym 2017 roku, powodującą ograniczenie szybkości procesora i funkcjonalności urządzeń. Protesty użytkowników i pozwy sądowe przeciwko gigantowi doprowadziły pod koniec 2017 roku do udostępnienia wymiany akumulatora w wymienionych iPhone'ach po niższej cenie.

Drugim przewinieniem Apple'a było niedostarczenie konsumentom odpowiednich informacji na temat niektórych podstawowych charakterystyk akumulatorów, takich jak ich średnia długość życia, a także poprawnych procedur utrzymania, weryfikacji i wymiany baterii w celu zachowania pełnej funkcjonalności urządzeń.

Samsung musi zapłacić grzywnę w wysokości 5 mln euro, natomiast Apple - 10 mln euro (po 5 mln za każde przewinienie). Obie firmy muszą także opublikować na swoich stronach internetowych stosowne informacje.

Aktualizacja

Firma Samsung przesłała nam oficjalne oświadczenie w tej sprawie:

Satysfakcja konsumentów jest dla nas najważniejsza i zawsze staramy się zapewnić najlepsze wrażenia z użytkowania naszych urządzeń. Firma Samsung nie udostępniła żadnej aktualizacji systemu, która obniżałaby wydajność Galaxy Note 4. Jesteśmy zawiedzeni decyzją Włoskiego Urzędu ds. Konkurencji i podejmiemy niezbędne kroki, by się od niej odwołać.