Fałszywe prezenty i manipulacja na pokazach. UOKiK ukarał nieuczciwe firmy

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nałożył niemal dwa miliony złotych kary na dwie spółki – Med Professional oraz Medical Factory z Wysogotowa. Powodem były nieuczciwe praktyki handlowe, które polegały na organizowaniu pokazów pod fałszywymi pretekstami, manipulowaniu konsumentami oraz stosowaniu technik nacisku, by nakłonić ich do zakupu produktów po zawyżonych cenach.

Marian Szutiak (msnet)
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Fałszywe prezenty i manipulacja na pokazach. UOKiK ukarał nieuczciwe firmy

Nieprawdziwe zaproszenia i loteryjna pułapka

Obie firmy stosowały szeroki wachlarz chwytów marketingowych, by przyciągnąć uczestników na swoje wydarzenia. Konsumenci byli zapraszani pod pozorem odbioru wartościowych prezentów, udziału w akcji społecznej czy bezpłatnych badań zdrowotnych. W rzeczywistości spotkania miały wyłącznie charakter handlowy.

Dalsza część tekstu pod wideo

Telemarketerzy, działając na zlecenie spółek, często wprowadzali klientów w błąd, sugerując, że działają w imieniu Fundacji Reklamy Społecznej lub Ogólnopolskiej Akcji Polska Przedsiębiorcom. Obiecywali darmowe upominki, takie jak tablety, laptopy czy telewizory. W trakcie pokazów również stosowano techniki manipulacyjne – uczestnicy byli informowani o rzekomych wygranych w losowaniach, co skłaniało ich do podejmowania nieprzemyślanych decyzji zakupowych. W rzeczywistości „nagrody” można było otrzymać jedynie po dokonaniu kosztownego zakupu.

Konsumentom trudno zorientować się, że wbrew informacjom telefonicznym, spotkania mają charakter pokazu handlowego nakierowanego wyłącznie na sprzedaż towarów znajdujących się w aktualnej ofercie spółki. Tymczasem, przedsiębiorcy mają obowiązek dostarczyć konsumentom jasnej, rzetelnej informacji i nie mogą wprowadzać w błąd co do prawdziwego celu zaproszeń.

Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK

Manipulacja i presja

Podczas pokazów, sprzedawcy stosowali różne metody psychologiczne, aby nakłonić konsumentów do zakupu. Wykorzystywano element zaskoczenia, presję czasu oraz iluzję ekskluzywności oferty. Osoby biorące udział w wydarzeniach czuły się wyróżnione, ponieważ miały możliwość wyboru „nagrody specjalnej”. W rzeczywistości była to kolejna technika mająca na celu przywiązanie klienta do zakupu.

Przykładem może być relacje poszkodowanych:

W jednej ze skarg czytamy „Do zawarcia umowy doszło w wyniku losowania kremów i nagrody specjalnej, którą ja wraz z żoną wylosowałem. Rzekomo wylosowaliśmy wszystkie artykuły znajdujące się na stole, ale nie mówili, że mam za to zapłacić. Euforia związana z wylosowaniem nagrody zwłaszcza maty masującej spowodowała brak czujności i zgodę na wpłatę 50 zł, a dopiero po powrocie do domu wyczytałem z 1 egz. dokumentu umowy jaki otrzymałem, że za to zapłacę ok. 10000 zł w ratach mimo, że umowy kredytowej nie otrzymałem.

skarga na Med Professional

trakcie pokazu otrzymałam wiadomość, że „wylosowałam” i „wygrałam matę masującą (podano wartość 11900 zł) oraz 3 prezenty: odkurzacz bezprzewodowy, oczyszczacz powietrza i pas bezprzewodowy. Poproszono mnie o dowód osobisty i legitymację emeryta. Byłam zaaferowana wygraną. Byłam w amoku, jeszcze nigdy nic nie wygrałam. Pan był bardzo miły. Nie wiedziałam jaką grę prowadzi.

skarga na Medical Factory

Problemy z rezygnacją

Nieuczciwe firmy nie tylko wprowadzały klientów w błąd co do celu spotkań, ale także utrudniały odstąpienie od umowy. Konsumenci, którzy chcieli zrezygnować z zakupu, byli informowani, że mogą jedynie obniżyć kwotę do zapłaty i zwrócić część towaru. Czasami byli też straszeni koniecznością opłacenia „prezentów”, które otrzymali.

W rzeczywistości, zgodnie z przepisami, klienci mieli prawo do pełnego odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni. Jednak w wielu przypadkach przedsiębiorcy nie zwracali wpłaconych kwot, choć prawo nakłada na nich taki obowiązek.

Kary dla dwóch spółek i osoby zarządzającej

Działania Med Professional i Medical Factory nie umknęły uwadze UOKiK. Prezes Urzędu Tomasz Chróstny nałożył prawie 2 miliony złotych kary:

  • na Med Professional – 744 514 zł,
  • na Medical Factory – 719 660 zł,
  • na Roberta Piotra Kaczmarka (zarządzający spółkami) – 500 000 zł.

Dodatkowo, firmy mają obowiązek poinformować wszystkich klientów o decyzji UOKiK oraz umożliwić im skuteczne odstąpienie od umowy.

Od decyzji przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jak nie dać się oszukać?

Aby uniknąć podobnych sytuacji, konsumenci powinni zachować czujność. Warto też stosować się do poniższych zasad:

  • nie ufaj obietnicom drogich prezentów za darmo – najczęściej kryje się za tym ukryty koszt,
  • dokładnie czytaj umowy przed podpisaniem – jeśli dokumenty budzą wątpliwości, warto skonsultować się z prawnikiem,
  • nie ulegaj presji sprzedawców – podejmowanie decyzji pod wpływem emocji może prowadzić do pochopnych zakupów,
  • pamiętaj o prawie do odstąpienia od umowy – w przypadku umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa masz 14 dni na rezygnację,

UOKiK nadal monitoruje działania firm organizujących pokazy handlowe i zapowiada dalsze kontrole. Jeśli spotkasz się z podejrzaną ofertą, zgłoś sprawę do odpowiednich instytucji – to pomoże w walce z nieuczciwymi praktykami.