Fałszywe prezenty i manipulacja na pokazach. UOKiK ukarał nieuczciwe firmy
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nałożył niemal dwa miliony złotych kary na dwie spółki – Med Professional oraz Medical Factory z Wysogotowa. Powodem były nieuczciwe praktyki handlowe, które polegały na organizowaniu pokazów pod fałszywymi pretekstami, manipulowaniu konsumentami oraz stosowaniu technik nacisku, by nakłonić ich do zakupu produktów po zawyżonych cenach.

Nieprawdziwe zaproszenia i loteryjna pułapka
Obie firmy stosowały szeroki wachlarz chwytów marketingowych, by przyciągnąć uczestników na swoje wydarzenia. Konsumenci byli zapraszani pod pozorem odbioru wartościowych prezentów, udziału w akcji społecznej czy bezpłatnych badań zdrowotnych. W rzeczywistości spotkania miały wyłącznie charakter handlowy.
Telemarketerzy, działając na zlecenie spółek, często wprowadzali klientów w błąd, sugerując, że działają w imieniu Fundacji Reklamy Społecznej lub Ogólnopolskiej Akcji Polska Przedsiębiorcom. Obiecywali darmowe upominki, takie jak tablety, laptopy czy telewizory. W trakcie pokazów również stosowano techniki manipulacyjne – uczestnicy byli informowani o rzekomych wygranych w losowaniach, co skłaniało ich do podejmowania nieprzemyślanych decyzji zakupowych. W rzeczywistości „nagrody” można było otrzymać jedynie po dokonaniu kosztownego zakupu.



Konsumentom trudno zorientować się, że wbrew informacjom telefonicznym, spotkania mają charakter pokazu handlowego nakierowanego wyłącznie na sprzedaż towarów znajdujących się w aktualnej ofercie spółki. Tymczasem, przedsiębiorcy mają obowiązek dostarczyć konsumentom jasnej, rzetelnej informacji i nie mogą wprowadzać w błąd co do prawdziwego celu zaproszeń.
Manipulacja i presja
Podczas pokazów, sprzedawcy stosowali różne metody psychologiczne, aby nakłonić konsumentów do zakupu. Wykorzystywano element zaskoczenia, presję czasu oraz iluzję ekskluzywności oferty. Osoby biorące udział w wydarzeniach czuły się wyróżnione, ponieważ miały możliwość wyboru „nagrody specjalnej”. W rzeczywistości była to kolejna technika mająca na celu przywiązanie klienta do zakupu.
Przykładem może być relacje poszkodowanych:
W jednej ze skarg czytamy „Do zawarcia umowy doszło w wyniku losowania kremów i nagrody specjalnej, którą ja wraz z żoną wylosowałem. Rzekomo wylosowaliśmy wszystkie artykuły znajdujące się na stole, ale nie mówili, że mam za to zapłacić. Euforia związana z wylosowaniem nagrody zwłaszcza maty masującej spowodowała brak czujności i zgodę na wpłatę 50 zł, a dopiero po powrocie do domu wyczytałem z 1 egz. dokumentu umowy jaki otrzymałem, że za to zapłacę ok. 10000 zł w ratach mimo, że umowy kredytowej nie otrzymałem.
trakcie pokazu otrzymałam wiadomość, że „wylosowałam” i „wygrałam matę masującą (podano wartość 11900 zł) oraz 3 prezenty: odkurzacz bezprzewodowy, oczyszczacz powietrza i pas bezprzewodowy. Poproszono mnie o dowód osobisty i legitymację emeryta. Byłam zaaferowana wygraną. Byłam w amoku, jeszcze nigdy nic nie wygrałam. Pan był bardzo miły. Nie wiedziałam jaką grę prowadzi.
Problemy z rezygnacją
Nieuczciwe firmy nie tylko wprowadzały klientów w błąd co do celu spotkań, ale także utrudniały odstąpienie od umowy. Konsumenci, którzy chcieli zrezygnować z zakupu, byli informowani, że mogą jedynie obniżyć kwotę do zapłaty i zwrócić część towaru. Czasami byli też straszeni koniecznością opłacenia „prezentów”, które otrzymali.
W rzeczywistości, zgodnie z przepisami, klienci mieli prawo do pełnego odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni. Jednak w wielu przypadkach przedsiębiorcy nie zwracali wpłaconych kwot, choć prawo nakłada na nich taki obowiązek.
Kary dla dwóch spółek i osoby zarządzającej
Działania Med Professional i Medical Factory nie umknęły uwadze UOKiK. Prezes Urzędu Tomasz Chróstny nałożył prawie 2 miliony złotych kary:
- na Med Professional – 744 514 zł,
- na Medical Factory – 719 660 zł,
- na Roberta Piotra Kaczmarka (zarządzający spółkami) – 500 000 zł.
Dodatkowo, firmy mają obowiązek poinformować wszystkich klientów o decyzji UOKiK oraz umożliwić im skuteczne odstąpienie od umowy.
Od decyzji przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Jak nie dać się oszukać?
Aby uniknąć podobnych sytuacji, konsumenci powinni zachować czujność. Warto też stosować się do poniższych zasad:
- nie ufaj obietnicom drogich prezentów za darmo – najczęściej kryje się za tym ukryty koszt,
- dokładnie czytaj umowy przed podpisaniem – jeśli dokumenty budzą wątpliwości, warto skonsultować się z prawnikiem,
- nie ulegaj presji sprzedawców – podejmowanie decyzji pod wpływem emocji może prowadzić do pochopnych zakupów,
- pamiętaj o prawie do odstąpienia od umowy – w przypadku umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa masz 14 dni na rezygnację,
UOKiK nadal monitoruje działania firm organizujących pokazy handlowe i zapowiada dalsze kontrole. Jeśli spotkasz się z podejrzaną ofertą, zgłoś sprawę do odpowiednich instytucji – to pomoże w walce z nieuczciwymi praktykami.