SOKiK obniżył Centertelowi karę za niepoinformowanie użytkowników Zetafonu

6. listopada Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów obniżył z 2,5 mln zł do 1 mln zł karę nałożoną przez UKE na Centertel za naruszenie obowiązków informacyjnych względem użytkowników Zetafonu. Wyrok jest nieprawomocny.

Redakcja Telepolis
10
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
SOKiK obniżył Centertelowi karę za niepoinformowanie użytkowników Zetafonu

6. listopada Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów obniżył z 2,5 mln zł do 1 mln zł karę nałożoną przez UKE na Centertel za naruszenie obowiązków informacyjnych względem użytkowników Zetafonu. Wyrok jest nieprawomocny.

Szerzej o karze nałożonej na Centertel w maju 2011 roku pisaliśmy w tej wiadomości.

Chodzi o obowiązki przewidziane w art. 61 ust 5 i 6 Prawa telekomunikacyjnego w brzmieniu aktualnym w dacie wprowadzenia zmian w cenniku operator:
doręczenia abonentowi na piśmie, z wyprzedzeniem co najmniej jednego miesiąca, treści zmiany w cenniku oferty Zetafon,
poinformowania abonenta o prawie wypowiedzenia umowy w przypadku braku akceptacji tej zmiany,
poinformowania abonenta, iż w przypadku podwyższenia cen operatorowi nie przysługuje roszczenie odszkodowawcze, a także prawo do zwrotu ulgi.

W ustnych motywach rozstrzygnięcia Sąd podniósł, iż co do zasady nałożenie kary pieniężnej na Centertel było słuszne, ponieważ doszło do naruszenia obowiązków informacyjnych, o których mowa w zaskarżonej decyzji. Sąd wskazał przykładowo na pkt 22 warunków oferty promocyjnej Zetafon, który przewiduje po stronie użytkownika obowiązek dokonywania doładowań karty SIM wskazanej w umowie o udział w promocji, aby stwierdzić, że jest to rodzaj opłaty za świadczenie przez Centertel usług telekomunikacyjnych (w systemie prepaid). W takiej sytuacji bowiem użytkownik wnosi na rzecz Centertelu należność za usługi telekomunikacyjne przedpłacone. W ocenie Sądu, charakteru umowy o udział w promocji Zetafon, ewidentnie obejmującej swym zakresem świadczenie usług telekomunikacyjnych, nie zmienia również to, że we wnoszonej przez użytkownika opłacie za świadczenie przez Centertel usług telekomunikacyjnych może być jednocześnie skalkulowana w określonym ułamku należność za aparat telefoniczny.

W ocenie Sądu zasadne było natomiast obniżenie kary pieniężnej nałożonej na Centertel, ponieważ zakres określonych decyzją naruszeń oraz dotychczasowa działalność Spółki nie przemawiały za utrzymaniem tak wysokiej kary.

Dalsza część tekstu pod wideo