Apple uratował 1,5 mld dolarów, blokując podejrzane transakcje
Stany Zjednoczone oraz Unia Europejska chcą ograniczyć praktyki antykonkurencyjne firmy Apple, a tymczasem amerykański gigant pochwalił się, że App Store zatrzymał nieuczciwe transakcje o wartości prawie 1,5 miliarda dolarów.

Aplikacje na smartfony powstają nie tylko po to, by spełnić oczekiwania użytkowników tych urządzeń. Część z nich jest tworzona tylko po to, by dać zarobić ich twórcom lub zleceniodawcom. Są one źródłem oszustw i wyłudzeń pieniędzy, zatem nie powinny mieć swobodnego dostępu do sklepów z aplikacjami, takich jak App Store czy Google Play.
Firma Apple jest znana między innymi z tego, że stosuje dosyć drakońskie zasady w sklepie App Store, dotyczące między innymi płatności w aplikacjach. Choć regulatorzy amerykańscy i unijni chcieliby, aby gigant z Cupertino nieco złagodził swoje zasady, producent iPhone'ów odrzuca te propozycje, tłumacząc to obawami o prywatność użytkowników.



Z opublikowanego komunikatu prasowego Apple'a wynika, że między innymi dzięki tym drakońskim zasadom w 2021 roku udało się firmie zablokować w App Store podejrzane transakcje o wartości niemal 1,5 mld dolarów. Apple twierdzi też, że zatrzymał ponad 1,6 miliona ryzykownych lub podatnych na ataki aplikacji i aktualizacji aplikacji, które mogły oszukać użytkowników produktów amerykańskiej firmy. Apple szczyci się tym, że według niezależnych ekspertów ds. bezpieczeństwa, App Store jest najbezpieczniejszym miejscem do znajdowania i pobierania aplikacji.
App Store a bezpieczeństwo użytkowników
Firma Apple opublikowała w swoim raporcie kilka danych statystycznych dotyczących tego, w jaki sposób App Store dba o bezpieczeństwo użytkowników. 2021 rok wyglądał tak:
- 34,5 tys. aplikacji odrzuconych przez zespół ds. przeglądu aplikacji z powodu ukrytych i nieudokumentowanych funkcji,
- 157 tys. aplikacji odrzuconych, ponieważ uznano je za spam, podróbki lub wprowadzające w błąd,
- 343 tys. aplikacji odrzuconych z powodu żądania większej ilości danych użytkownika niż potrzeba i niewłaściwego przetwarzania już zebranych danych,
- 94 mln recenzji i ponad 170 mln ocen zablokowanych za niespełnienie standardów moderacji,
- 610 tys. recenzji usuniętych po publikacji z powodu obaw konsumentów,
- 63,5 tys. nielegalnych aplikacji znalezionych i zablokowanych w pirackich witrynach sklepowych,
- 3,3 mln skradzionych kart - nie można ich wykorzystać do dokonywania potencjalnie oszukańczych zakupów,
- 118 mln prób twórców kont odrzuconych za wyświetlane wzorce oszukańczych lub obraźliwych działań.
Jak widać drakońskie zasady stosowane przez firmę Apple nie zawsze są złe.
Zobacz: Apple może mieć problemy w Europie. Chodzi o Apple Pay i NFC
Zobacz: Unia Europejska uderza w Apple. Chce wymusić kluczowe zmiany