Polacy stracą darmowe kanały telewizyjne. Nadawcy mają dość

Dla niektórych osób to może być duży cios. Z telewizji naziemnej Polaków znikną zaraz po świętach dwa popularne kanały. Bez anteny satelitarnej lub kablówki już ich nie obejrzysz.

Dominik Krawczyk (dkraw)
64
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Telepolis.pl
Polacy stracą darmowe kanały telewizyjne. Nadawcy mają dość

Zostało niewiele czasu na cieszenie się Metro i Zoom TV

Zarówno Green Content (nadawca Metro, związany z TVN Warner Bros. Discovery), jak i Grupa Kino Polska (nadawca Zoom TV) zdecydowały się nie przedłużać koncesji naziemnej na wspomniane kanały. Obaj nadawcy chcą skupić się na emisji kablowej i satelitarnej.

Dalsza część tekstu pod wideo

Nadawca Metro, po wcześniejszych podobnych deklaracjach Grupy Kino Polska, przekazał KRRiT, że będzie realizował zapisy dotychczasowej koncesji do 28 grudnia włącznie. To termin zniknięcia tego kanału z telewizji naziemnej. Po tej dacie jednocześnie zmieni się ramówka stacji.

Nadawca zamierza m.in. zwiększyć udział audycji rozrywkowych z 6 proc. do 25 proc. (w tygodniowym czasie nadawania w godz. 6-23) i zmniejszyć udział filmów fabularnych z 29 proc. do 25 proc. Nie będzie już musiał nadawać programów informacyjnych, publicystycznych, dokumentów, filmów animowanych, audycji edukacyjnych, poradniczych, dla dzieci i młodzieży, artystyczno-kulturalnych i prezentujących muzykę rozrywkową.

- przekazał jako pierwszy magazyn Press

W skrócie odpadają obowiązki nadawcy telewizji naziemnej i Metro stanie się bardziej rozrywkową stacją.

Zarówno Metro, jak i Zoom TV nie przynosiły zadowalających wyników na MUX 8, który jako multiplex nadawany w zakresie VHF stawia większe wymagania techniczne przed odbiorcami i może wymagać do odbioru większej anteny.

MUX-8 nie jest optymalnym rozwiązaniem dla nadawców telewizyjnych. Wiąże się to z nadawaniem na innych niż pozostałe multipleksy częstotliwościach oraz wymogiem co do dedykowanych anten odbiorczych, ograniczających zasięg odbiorczy MUX-8.

- ocenia KIGEIT w ostatnim stanowisku konsultacyjnym do MUX5

KIGEIT przypomina też, że rynek telewizji naziemnej ma teraz o wiele mniejszy potencjał niż 5-8 lat temu i zauważalny jest stały odpływ widzów w stronę serwisów online, a w ślad za nimi idą budżety reklamowe, które kurczą się w przypadku emisji przez multipleksy.

Atrakcyjność multipleksów naziemnych psuje też wizja zagospodarowania pasm w przyszłości na poczet łączności komórkowej. Koncesje wydawane są maksymalnie do końca 2033 roku.

Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej wydaje nowe decyzje rezerwacyjne w paśmie UHF z datą ich obowiązywania na koniec 2033 roku oraz planuje po 2033 roku wydzielenie z pasma telewizyjnego części częstotliwości (tzw. Pasmo 600 MHz) na usługi telekomunikacyjne nowej generacji.

- zauważa KIGEIT