Polacy stracą darmowe kanały telewizyjne. Nadawcy mają dość
Dla niektórych osób to może być duży cios. Z telewizji naziemnej Polaków znikną zaraz po świętach dwa popularne kanały. Bez anteny satelitarnej lub kablówki już ich nie obejrzysz.

Zostało niewiele czasu na cieszenie się Metro i Zoom TV
Zarówno Green Content (nadawca Metro, związany z TVN Warner Bros. Discovery), jak i Grupa Kino Polska (nadawca Zoom TV) zdecydowały się nie przedłużać koncesji naziemnej na wspomniane kanały. Obaj nadawcy chcą skupić się na emisji kablowej i satelitarnej.
Nadawca Metro, po wcześniejszych podobnych deklaracjach Grupy Kino Polska, przekazał KRRiT, że będzie realizował zapisy dotychczasowej koncesji do 28 grudnia włącznie. To termin zniknięcia tego kanału z telewizji naziemnej. Po tej dacie jednocześnie zmieni się ramówka stacji.



Nadawca zamierza m.in. zwiększyć udział audycji rozrywkowych z 6 proc. do 25 proc. (w tygodniowym czasie nadawania w godz. 6-23) i zmniejszyć udział filmów fabularnych z 29 proc. do 25 proc. Nie będzie już musiał nadawać programów informacyjnych, publicystycznych, dokumentów, filmów animowanych, audycji edukacyjnych, poradniczych, dla dzieci i młodzieży, artystyczno-kulturalnych i prezentujących muzykę rozrywkową.
W skrócie odpadają obowiązki nadawcy telewizji naziemnej i Metro stanie się bardziej rozrywkową stacją.
Zarówno Metro, jak i Zoom TV nie przynosiły zadowalających wyników na MUX 8, który jako multiplex nadawany w zakresie VHF stawia większe wymagania techniczne przed odbiorcami i może wymagać do odbioru większej anteny.
MUX-8 nie jest optymalnym rozwiązaniem dla nadawców telewizyjnych. Wiąże się to z nadawaniem na innych niż pozostałe multipleksy częstotliwościach oraz wymogiem co do dedykowanych anten odbiorczych, ograniczających zasięg odbiorczy MUX-8.
KIGEIT przypomina też, że rynek telewizji naziemnej ma teraz o wiele mniejszy potencjał niż 5-8 lat temu i zauważalny jest stały odpływ widzów w stronę serwisów online, a w ślad za nimi idą budżety reklamowe, które kurczą się w przypadku emisji przez multipleksy.
Atrakcyjność multipleksów naziemnych psuje też wizja zagospodarowania pasm w przyszłości na poczet łączności komórkowej. Koncesje wydawane są maksymalnie do końca 2033 roku.
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej wydaje nowe decyzje rezerwacyjne w paśmie UHF z datą ich obowiązywania na koniec 2033 roku oraz planuje po 2033 roku wydzielenie z pasma telewizyjnego części częstotliwości (tzw. Pasmo 600 MHz) na usługi telekomunikacyjne nowej generacji.