Nokia chce odebrać rynek operatorom

Nokia, największy światowy producent telefonów komórkowych, będzie także dystrybutorem treści. To duże zagrożenie dla operatorów, w tym także polskich - pisze Gazeta Prawna.

Redakcja Telepolis
14
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Nokia chce odebrać rynek operatorom

Nokia, największy światowy producent telefonów komórkowych, będzie także dystrybutorem treści. To duże zagrożenie dla operatorów, w tym także polskich - pisze Gazeta Prawna.

Nokia i Universal Music rozpoczynają współpracę w dystrybucji muzyki - ogłoszono w tym tygodniu w Amsterdamie w czasie dorocznej konferencji Nokia World 2007. Użytkownicy telefonów Nokia po zapłaceniu jednorazowej opłaty, której wysokości nie ujawniono, będą mogli przez rok ściągnąć ze sklepu koncernu dowolną ilość plików muzycznych z katalogu wytwórni Universal. Ma on być częścią dostępnego z komórki oraz z komputera portalu ovi.com, który Nokia uruchomi w 2008 roku. Jego użytkownicy będą korzystali nie tylko z muzyki, ale także będą mieli dostęp do map, gier i serwisów społecznościowych. Za darmo będą mogli też przechowywać swoje zdjęcia.

Nowe pomysły biznesowe Nokii dzielą operatorów. Jedni, jak Vodafone czy Telecom Italia Mobile, zostali partnerami fińskiej firmy w tych projektach. Inni, mający własne portale, widzą w nich zagrożenie dla swojego biznesu. Działania Nokii, tworzą groźbę, że operatorzy staną się wyłącznie dostawcą dostępu do internetu, usług głosowych i SMS oraz MMS.

Operatorzy sceptyczni w stosunku do pomysłu Nokii pocieszają się, że na razie wszystkie możliwości ovi.com będą dostępne tylko z użyciem multimedialnych komórek serii N z systemem operacyjnym Symbian Serie60. A tych jest na całym świecie nieco ponad 100 mln na 3,3 mld użytkowników komórek. To drogie telefony. W Polsce ich odsetek jest jeszcze niższy niż globalnie, ale ich właściciele są to bardzo atrakcyjni klienci.

Dalsza część tekstu pod wideo