Smartwatche w Polsce: modny gadżet czy funkcjonalne narzędzie?

Jeszcze kilka lat temu smartwatche i inteligentne opaski były traktowane jako nowinka technologiczna. Dziś dla wielu Polaków to nie tylko użyteczne urządzenia, ale także element stylizacji, który pozwala wyrazić siebie. Jak wynika z badań Huawei CBG Polska, wygląd smartwatcha ma duże znaczenie przy wyborze tego urządzenia – wskazuje na to 43% konsumentów.

Marian Szutiak (msnet)
2
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Smartwatche w Polsce: modny gadżet czy funkcjonalne narzędzie?

Wygląd i wygoda kluczowe dla kupujących

Smartwatche towarzyszą nam każdego dnia, dlatego oprócz funkcjonalności liczy się także ich wygląd, trwałość i komfort noszenia. Aż 79% kobiet i 71% mężczyzn uważa te cechy za istotne. Co ciekawe, kobiety częściej niż mężczyźni zwracają uwagę na aspekty niezwiązane z wyglądem zegarka – 75% vs. 62%.

Dalsza część tekstu pod wideo

Najpopularniejszym stylem wśród użytkowników jest klasyczny minimalizm (42% kobiet), choć niemal równie często panie wybierają modele eleganckie (40%). Mężczyźni natomiast zdecydowanie preferują sportowy i funkcjonalny wygląd (49%). Ciekawostką jest, że 11% użytkowników – zarówno kobiet, jak i mężczyzn – decyduje się na bogato zdobione modele.

Kolorystyka zegarków także nie pozostaje bez znaczenia. Czerń jest najczęściej wybieranym kolorem (54%), choć dominuje wśród mężczyzn (64%). Kobiety chętniej eksperymentują z innymi barwami, takimi jak złoty (25%), srebrny (23%), beżowy (17%) i biały (16%).

Kobiety traktują smartwatch jako elegancki gadżet, który pomaga im w codziennym funkcjonowaniu. Jego zadaniem jest sprawdzanie podstawowych czynności takich jak przemierzone kroki, czy spalanie kalorii w ruchu. Smartwatch ma być również ozdobą pasującą do stylu ubierania i ulubionych kolorów odzieży. Mężczyźni traktują smartwatche jako sprzęt specjalistyczny, który ma pokazywać, że sport jest ważny w ich życiu. Urządzenie to symbol kontroli i panowania nad ciałem. W badaniach widać grupę mężczyzn, dla których wygląd zewnętrzny liczy się coraz bardziej. Dla nich smartwatch ma być ozdobą i symbolem statusu i wtedy pozwalają sobie na wybór modelu, który jest widoczny na pierwszy rzut oka.

Dorota Peretiatkowicz, socjolog, współtwórczyni platformy instagramowej socjolozki.pl

Okrągłe czy prostokątne? Kształt ma znaczenie

Wybór kształtu tarczy smartwatcha również zależy od użytkownika. Mężczyźni częściej wybierają klasyczne, okrągłe tarcze (39%), natomiast kobiety są bardziej elastyczne – 27% preferuje modele prostokątne, a dla 29% kształt nie ma większego znaczenia.

Z kolei najmłodsi użytkownicy (16-24 lata) najchętniej sięgają po modele prostokątne (45%), natomiast starsi konsumenci coraz częściej skłaniają się ku okrągłym formom.

Różne pokolenia, różne potrzeby

Preferencje dotyczące smartwatchy zmieniają się wraz z wiekiem użytkowników:

  • 16-24 lata – najważniejsza jest łączność ze smartfonem (54%), aby móc odbierać powiadomienia w czasie rzeczywistym,
  • 25-34 lata – kluczowe są cena (56%), wygląd (47%) i wygoda noszenia (46%),
  • 35-49 lat – na pierwszy plan wysuwają się trwałość (47%) i długi czas pracy baterii (49%),
  • 50+ – smartwatch musi być praktyczny, trwały i funkcjonalny. Liczy się cena (52%), wygoda (48%) oraz funkcje zdrowotne (42%).

Wielość bodźców powoduje, że młodzi ludzie chcą mieć wszystko w jednym miejscu - to pozwala im na decydowanie co jest ważne, a co mniej, chcą też natychmiastowej gratyfikacji. Lubią otrzymywać powiadomienia, że wykonali jakieś zadanie lub spalili zakładaną liczbę kalorii. Daje im to satysfakcję z dobrze spędzonego czasu lub dobrze zaplanowania dnia. Osoby w wieku 25-34 lata właśnie weszły w dorosłość – zakup smartwatcha jest w większości przypadków ich decyzją i to oni za niego płacą. Wydatek jest znaczący, toteż nic dziwnego, że liczy się to, czy dany sprzęt jest w optymalnej cenie. Im Polka i Polak starszy tym ważniejsza jest trwałość. Ta grupa jest w stanie zapłacić więcej, aby otrzymać coś wyższej jakości. Marka nabiera znaczenia, istotne są funkcje i to jak długo dany sprzęt działa bez konieczności zajmowania się nim. Ważniejsze jest to, aby kupić smartwatcha dobrej jakości niż to, aby zapłacić za niego jak najmniej.

Dorota Peretiatkowicz

Smartwatche i inteligentne opaski przestały być jedynie gadżetami – dla wielu osób stały się istotnym elementem codzienności i modnym dodatkiem. Polacy chcą, aby ich zegarki były nie tylko funkcjonalne, ale także estetyczne i dopasowane do stylu życia. W zależności od wieku i płci konsumenci zwracają uwagę na inne aspekty, ale jedno jest pewne – inteligentne zegarki na stałe wpisały się w nasze życie i nic nie wskazuje na to, by miało się to zmienić.