DAJ CYNK

NVIDIA sprowadza RTX pod strzechy: Linux na Arm dostał ray tracing

Anna Rymsza (Xyrcon)

Sprzęt

NVIDIA dodała GPU z RTX do procesora Arm

NVIDIA szykuje się do połączenia układów graficznych RTX z energooszczędnymi procesorami Arm. To oznacza, że ray tracing w czasie rzeczywistym i DLSS będą dostępne nawet na Chromebookach.

Dożyliśmy ciekawych czasów. NVIDIA połączyła układ graficzny GeForce RTX 3060 z procesorem MediaTek Kompanio 1200 o architekturze Arm. Eksperymentalny czip został zamontowany w Chromebooku, a na nim uruchomiona specjalnie zmodyfikowana wersja gry „Wolfenstein: Youngblood” ze śledzeniem promieni. Jak się prezentuje, widać na nagraniu:

Dlaczego Wolfenstein? Wybór był dość prosty. Silnik id Tech jest niesamowicie elastyczny i umożliwił skompiloiwanie gry w wersji dla procesorów Arm. Można tu obserwować śledzenie promieni oraz Deep Learning Super Sampling (DLSS) – metodę zwiększania liczby renderowanych klatek na sekundę z pomocą sztucznej inteligencji.

Po Wlfensteinie możemy cieszyć oko także demem technologicznym „The Bistro”. Scena zawiera ponad 80 tysięcy trójkątów emitujących światło w tym samym czasie! Model wnętrza restauracyjki jest oświetlony jednocześnie światłem z zewnątrz i lampami pod sufitem, przy czym wszystkie rzucają cienie. Realistyczny efekt można było osiągnąć dzięki mechanizmom RTX Direct Illumination (RTXDI), RTX Global Illumination (RTXGI) oraz NVIDIA Optix AI-Acceleration Denoiser (NRD), czyli sztucznej inteligencji służącej do usuwania szumu w czasie rzeczywistym, opracowanej przez Nvidię.

Tym samym NVIDIA pokazała, że zaawansowane efekty graficzne nie muszą omijać urządzeń energooszczędnych. Procesory Arm również mogą współpracować z układami graficznymi RTX. Inżynierowie Nvidii przeportowali kilka SDK umożliwiających implementację RTX na architekturę Arm. Poza wspomnianymi wcześniej przenieśli także SDK umożliwiające użycie narzędzi RTX Memory Utility (RTXMU), optymalizujących wykorzystanie pamięci układu graficznego.

„Wolfenstein: Youngblood” dla Chromebooków nie trafi na komercyjny rynek, ale deweloperzy już mogą eksperymentować. NVIDIA udostępniła już SDK dla RTXDI, NRD i RTXMU dla ARM z Linuksem i Chromium, niebawem dołączą do nich także SDK dla RTXGI i DLSS dla tej platformy.

Skorzystają na tym nie tylko Chromebooki. Zaawansowane efekty graficzne będą dostępne również dla zestawów infotainment w samochodach, możemy zobaczyć też niesamowite konsole przenośne czy gamingowe smartfony. Zresztą ten pokaz siły wcale nie jest zaskakujący. Wciąż czekamy na decyzję w sprawie przejęcia firmy Arm przez Nvidię. Konkurencja też nie śpi – Samsung i AMD kombinują, jak połączyć procesory Exynos z Radeonami.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: NVIDIA

Źródło tekstu: NVIDIA