Za wyświetlanie obrazu w Samsungu Galaxy S23 Ultra odpowiada panel Dynamic AMOLED 2X o przekątnej 6,8 cala i rozdzielczości 1440 x 3088 pikseli. Daje to zagęszczenie punktów na poziomie 500 ppi i przekłada się na ostry, pozbawiony poszarpanych krawędzi obraz. W ustawieniach smartfonu można zmienić rozdzielczość na mniejszą, 1080 x 2316 pikseli lub 720 x 1544 piksele. Obniżenia rozdzielczości może wpłynąć na zużycie energii – szczegóły w rozdziale dotyczącym zasilania.
Wyświetlacz w testowanym smartfonie może odświeżać obraz z częstotliwością z zakresu od 1 Hz do 120 Hz, w zależności od potrzeb. Zmiana dokonuje się automatycznie. Możemy również na sztywno wybrać częstotliwość 60 Hz. Jeśli chodzi o maksymalną jasność panelu, to zmierzone maksimum przy regulacji ręcznej wyniosło 459 nitów. Do dyspozycji mamy tu również opcję Większa jasność, dzięki czemu jasność ekranu wzrasta do 788 nitów. Zmierzone maksimum przy regulacji automatycznej to już 1227 nitów.
Jeśli bardzo wysoką jasność połączymy z doskonałym kontrastem, otrzymamy obraz czytelny w każdych warunkach. Nawet przy ostrym świetle słonecznym świecącym prosto w ekran, o ile nie jest za bardzo zabrudzony. Świetnie wyglądają również kolory, które – jak wynika z testów kolorymetrycznych – są znacznie wierniejsze oryginałom niż w poprzedniku. Świadczy o tym średnia wartość wskaźnika ∆E, która – w zależności od trybu ekranu – wyniosła 0,66 lub 1,03. Szczegółowe wyniki pomiarów kolorymetrycznych pokazuje poniższa tabela oraz umieszczone pod nią wykresy.
Tryb ekranu | Temperatura bieli | Pokrycie Gamy | Objętość Gamy | Średnie ∆E (MAX) |
Żywy | 6559 K | 100% sRGB 94,5% AdobeRGB 99.5% DCI P3 |
181,1% sRGB 124,8% AdobeRGB 128,3% DCI P3 |
0,66 (2,34) |
Naturalny | 6557 K | 97,7% sRGB 73,7% AdobeRGB 76,2% DCI P3 |
109,0% sRGB 75,1% AdobeRGB 77,2% DCI P3 |
1,03 (10,28*) |
*) Na prawie 190 sprawdzonych kolorów, w 6 przypadkach (odcienie szarości) wartość ∆E była wyższa od 4.
W ustawieniach systemowych wyświetlacza możemy zmienić jasność, częstotliwość odświeżania obrazu (płynność ruchu), tryb ekranu (w trybie żywym możemy też zmienić balans bieli) oraz rozdzielczość. Do dyspozycji mamy również filtr światła niebieskiego (ochrona wzroku). Warto też włączyć tryb ciemny, idealnie pasujący do technologii wyświetlacza – czarne punkty nie świecą, więc nie zużywają energii.
Samsung Galaxy S23 Ultra oferuje funkcję Always On Display. Pokazuje ona na wygaszonym ekranie takie informacje, jak godzina i data czy powiadomienia. Dane te możemy zobaczyć po dotknięciu ekranu, po otrzymaniu nowego powiadomieniach, zawsze lub zgodnie z ustawionym harmonogramem. Mnie osobiście brakuje tu opcji podglądu zegara czy powiadomień po wzięciu telefonu do ręki.
Na wyposażeniu Samsunga Galaxy S23 Ultra znalazły się głośniki stereo z Dolby Atmos. Przy pionowym ustawieniu telefonu górny głośnik odtwarza dźwięki lewego kanału, a dolny prawego. Jeśli obrócimy smartfon do położenia poziomego, kanał lewy będzie odtwarzany na tym głośniku, który znajdzie się po lewej stronie.
Głośniki testowanego smartfonu oferują bardzo wysoką jakość dźwięku w zasadzie w każdym odtwarzanym zakresie. Dobrze brzmią zarówno tony niskie, jak i średnie oraz wysokie. Jak zwykle brakuje tu głębszych basów. Maksymalna zmierzona głośność podczas słuchania muzyki z serwisu Tidal wyniosła 78 dB. To minimalnie głośniej niż w Galaxy S22 Ultra (76,4 dB). Podczas odtwarzania dzwonków było jeszcze głośniej – maksymalnie 80,3 dB (79,8 dB w Galaxy S22 Ultra). Pomiary były robione w odległości 60 cm od głośników smartfonu.
Samsung Galaxy nadaje się do słuchania muzyki w niezbyt dużym pomieszczeniu, jednak warto w tym celu sięgnąć po w miarę dobre słuchawki lub zewnętrzne, mocniejsze głośniki. Można je podłączyć do smartfonu przewodowo, przez port USB-C, lub bezprzewodowo, przez Bluetooth.
W ustawieniach flagowego smartfonu firmy Samsung znajdziemy menu Jakość dźwięku i efekty. Z jego pomocą możemy sterować funkcją Dolby Atmos, która zawiera nastawy odpowiednie dla filmów, muzyki oraz gier. Możemy wybrać którąś z tych opcji lub pozwolić na automatyczne dostosowanie dźwięku do tego, czego aktualnie słuchamy. Oddzielnie można też włączyć Dolby Atmos w grach.
Jest tu również korektor graficzny, skaler UHQ (poprawia rozdzielczość dźwięku dla muzyki i filmów), a także funkcja Adapt Sound. Ta ostatnia dostosowuje nastawy dźwięku do naszego słuchu na podstawie wielu lub po przeprowadzeniu dodatkowego testu.
Źródło zdjęć: Marian Szutiak / Telepolis.pl