Wyniki finansowe Orange Polska po 3Q2018 - jest nieźle, a nawet bardzo dobrze
Na koniec III kwartału 2018 roku Orange Polska miał 14,614 mln aktywnych kart SIM. To o 256 tys. więcej niż rok wcześniej i o 130 tys. więcej niż na koniec czerwca.

Liczba usług komórkowych wzrosła w skali roku o 1,8% do 14,614 mln. Orange odnotował wzrost zarówno w segmencie abonamentowym (o 2,0%), jak i w usługach na kartę (o 1,4%), uzyskując odpowiednio 9,853 mln (o 63 tys. więcej niż na koniec czerwca) i 4,761 mln (wzrost o 67 tys. przez 3 miesiące). Dobre wyniki dotyczą zarówno klientów, którzy mają pakiety konwergentne jak również tych, którzy kupili usługi mobilne poza pakietem. Przyczyniło się do tego m.in. wprowadzenie wiosną atrakcyjniejszej oferty mobilnej. Jeśli mowa o konwergencji, to w trzecim kwartale 2018 roku pakiety łączące usługi mobilne i domowe Orange kupiło 41 tysięcy klientów. W sumie użytkowników usług konwergentnych jest o jedną czwartą więcej niż rok temu - ich liczba na koniec III kwartału wyniosła 1,483 mln. Ponad 79% tej liczby stanowią klienci indywidualni (B2C). Nadal rośnie liczba klientów Orange Światłowodu.
- Konwergencja cieszy się dużą popularnością wśród klientów i wspiera wyniki finansowe firmy. Orange Światłowód umacnia się na rynku: w ciągu roku liczba klientów korzystających z tej usługi wzrosła o 84%. Dziś w zasięgu światłowodu mamy już blisko 3,2 miliona domów, firm i mieszkań. Pod koniec sierpnia wprowadziliśmy do oferty Internet światłowodowy o prędkości 1 Gb/s, jako pierwsi w Polsce na tak szeroką skalę, w przystępnej cenie, wraz ze Smart WiFi. Jeśli chodzi o ofertę mobilną, liczba klientów zwiększyła się o 130 tys. i był to najlepszy kwartał w tym roku. Cieszymy się też, że klienci chętnie korzystają z naszego sklepu z telefonami bez umowy, który uruchomiliśmy pod koniec lipca. Łączy on elastyczność z najlepszymi cenami na rynku, i widzimy, że klienci to doceniają. To wszystko przekłada się na solidne wyniki firmy, z dobrą perspektywą na przyszłość - powiedział Jean-François Fallacher, prezes Orange Polska.
Na koniec III kwartału Orange miał 2,437 mln aktywnych kart SIM z ofertą Internetu mobilnego w formule abonamentowej. Oznacza to niewielki spadek kwartalny, o 5 tys. aktywacji. Wzrost do 1,385 mln odnotowały tylko dostępy M2M (bankomaty, liczniki energii elektrycznej itp.), tymczasem liczba konsumenckich łączy zmalała o 52 tys. do 1,052 mln. Przypominamy, że od I kwartału 2017 roku Orange nie wlicza do usług mobilnych Internetu LTE działającego w strefie domowej/biurowej - trafił on do worka usług stacjonarnych.



W III kwartale całkowita liczba klientów stacjonarnego Internetu zwiększyła się o 24 tys., osiągając poziom 2,530 mln. Utrata łączy ADSL (o 38 tys. do 1,200 mln) została z niewielką nadwyżką zrównoważona przez wzrost w usługach światłowodowych, VDSL i mobilnego Internetu do użytku stacjonarnego (o 62 tys. przyłączeń). Na koniec września liczba klientów usług światłowodowych wyniosła 324 tys. (wzrost o 38 tys.), a docierały one do ponad 3,2 mln gospodarstw domowych - w III kwartale zasięg zwiększył się o 245 tys. gospodarstw, z czego jedna czwarta to domy jednorodzinne.
W segmencie stacjonarnych usług głosowych Orange odnotował dalsze spadki - z 2,623 mln na koniec czerwca do 2,527 mln. Jednocześnie o 35 tys. wzrosła liczba usług VoIP, osiągając na koniec kwartału 953 tys.
Przychody grupy spadły w ujęciu rocznym o 0,5%, osiągając 2,800 mld zł (o 34 mln zł więcej niż w II kwartale 2018 roku). Zysk netto wzrósł w ujęciu rocznym ponad czterokrotnie, do 125 mln zł. Skorygowana EBITDA wyniosła 834 mln zł, względem 776 mln zł przed rokiem (wzrost o 7,5%), natomiast skorygowana marża EBITDA wzrosła rok-do-roku o 2,2 p.p. do 29,8%.
Kluczowe wskaźniki (w mln zł) | 3Q2017 (MSR 18) |
3Q2018 (MSR 18) |
3Q2018 (MSSF 15) |
Zmiana (MSR 18) |
Przychody grupy | 2814 | 2800 | 2755 | -0,5% |
EBITDA | 776 | 834 | 792 | +7,5% |
EBIDTA (jako % przychodów) | 27,6% | 29,8% | 28,7% | +2,2 pp |
Zysk netto | 28 | 125 | 91 | +346,4 |
Kluczowe wskaźniki KPI (w mln) | 3Q2017 | 3Q2018 | Zmiana |
Liczba usług komórkowych (liczba kart SIM) | 14,358 | 14,614 | +1,8% |
postpaid | 9,662 | 9,853 | +2,0% |
prepaid | 4,696 | 4,761 | +1,4% |
Stacjonarne dostępy szerokopasmowe (rynek detaliczny) | 2,377 | 2,530 | +6,4% |
Stacjonarne łącza głosowe (rynek detaliczny) | 3,744 | 3,480 | -7,1% |
Internet mobilny | 1,287 | 1,052 | -18,3% |
M2M | 1,175 | 1,385 | +17,9% |
Liczba klientów usług TV | 0,814 | 0,921 | +13,1% |
liczba klientów ofert konwergentnych (1) | 1,195 | 1,483 | +24,1% |
Prepaid | Postpaid | Razem | |||
Ogółem | W tym biznes | ||||
1Q12 | 7,685 | 6,927 | 2,446 | 14,612 | |
2Q12 | 7,820 | 6,937 | 2,436 | 14,757 | |
3Q12 | 7,865 | 6,894 | 2,420 | 14,758 | |
4Q12 | 7,984 | 6,911 | 2,428 | 14,895 | |
1Q13 | 7,980 | 6,906 | 2,407 | 14,886 | |
2Q13 | 7,977 | 6,970 | 2,399 | 14,947 | |
3Q13 | 8,074 | 7,052 | 2,402 | 15,126 | |
4Q13 | 8,104 | 7,221 | 2,420 | 15,325 | |
1Q14 | 8,035 | 7,360 | 2,456 | 15,395 | |
2Q14 | 8,002 | 7,459 | 2,464 | 15,461 | |
3Q14 | 8,058 | 7,533 | 2,468 | 15,591 | |
4Q14 | 7,950 | 7,679 | 2,498 | 15,629 | |
1Q15 | 7,791 | 7,727 | 2,496 | 15,518 | |
2Q15 | 7,690 | 7,897 | 2,561 | 15,587 | |
3Q15 | 7,606 | 8,087 | 2,601 | 15,693 | |
4Q15 | 7,545 | 8,361 | 2,688 | 15,906 | |
1Q16 | 7,689 | 8,575 | 2,754 | 16,264 | |
2Q16 | 7,898 | 8,798 | 2,817 | 16,696 | |
3Q16 | 7,309 | 9,085 | 2,893 | 16,394 | |
4Q16 | 6,537 | 9,453 | 2,986 | 15,990 | |
1Q17 | 5,820 | 9,452 | bd | 15,272 | |
2Q17 | 4,983 | 9,573 | bd | 14,555 | |
3Q17 | 4,696 | 9,662 | bd | 14,358 | |
4Q17 | 4,698 | 9,726 | bd | 14,424 | |
1Q18 | 4,621 | 9,747 | bd | 14,368 | |
2Q18 | 4,694 | 9,790 | bd | 14,484 | |
3Q18 | 4,761 | 9,853 | bd | 14,614 |
Liczba smartfonów (mln) | Klienci mobilnych usług szerokopasmowych (mln)* | |
1Q12 | 2,256 | 0,800 |
2Q12 | 2,574 | 0,848 |
3Q12 | 2,887 | 0,907 |
4Q12 | 3,262 | 0,985 |
1Q13 | 3,384 | 1,043 |
2Q13 | 3,526 | 1,079 |
3Q13 | 3,613 | 1,120 |
4Q13 | 3,804 | 1,165 |
1Q14 | 3,920 | 1,233 |
2Q14 | 4,044 | 1,319 |
3Q14 | 4,284 | 1,413 |
4Q14 | 4,581 | 1,521 |
1Q15 | 4,768 | 1,598 |
2Q15 | 4,965 | 1,700 |
3Q15 | 5,256 | 1,813 |
4Q15 | 5,470 | 2,012 |
1Q16 | 5,809 | 2,229 |
2Q16 | 5,996 | 2,473 |
3Q16 | 6,057 | 2,615 |
4Q16 | 6,291 | 2,666 |
1Q17 | 6,312 | 2,703 |
2Q17 | 6,441 | 2,788 |
3Q17 | 6,552 | 2,839 |
4Q17 | 6,744 | 2,889 |
1Q18 | 6,886 | 2,912 |
2Q18 | 7,006 | 2,934 |
2Q18 | 7,223 | 2,959 |
Usługi mobilne | Postpaid bez M2M | Prepaid | Razem | ||
Głosowe | Internet | Razem | |||
1Q16 | 40,5 | 27,6 | 38,2 | 9,6 | 23,0 |
2Q16 | 39,6 | 25,5 | 37,1 | 9,1 | 22,2 |
3Q16 | 39,3 | 23,5 | 36,5 | 9,2 | 22,1 |
4Q16 | 36,6 | 23,2 | 34,2 | 9,4 | 21,9 |
1Q17 | 35,1 | 22,3 | 32,8 | 9,3 | 21,8 |
2Q17 | 35,5 | 20,9 | 32,9 | 11,3 | 23,5 |
3Q17 | 33,1 | 20,3 | 30,9 | 13,0 | 23,5 |
4Q17 | 32,5 | 19,4 | 30,3 | 12,6 | 23,0 |
1Q18 | 31,1 | 19,1 | 29,2 | 11,9 | 21,9 |
2Q18 | 30,5 | 18,4 | 28,7 | 12,3 | 21,7 |
3Q18 | 30,5 | 17,8 | 28,7 | 12,6 | 21,7 |
Usługi konwergentne | Dostępy stacjonarne szerokopasmowe | Dostępy stacjonarne wąskopasmowe (PSTN) | Hurtowe usługi komórkowe | |
1Q16 | 123,5 | bd | bd | 5,3 |
2Q16 | 121,6 | bd | bd | 5,3 |
3Q16 | 119,8 | bd | bd | 5,3 |
4Q16 | 116,5 | bd | bd | 5,9 |
1Q17 | 112,5 | 37,5 | 58,0 | 6,0 |
2Q17 | 105,0 | 36,9 | 57,3 | 6,7 |
3Q17 | 102,8 | 37,1 | 58,8 | 7,3 |
4Q17 | 103,1 | 37,1 | 56,6 | 7,7 |
1Q18 | 100,8 | 36,9 | 56,6 | 7,2 |
2Q18 | 102,4 | 36,9 | 56,8 | 7,6 |
3Q18 | 103,0 | 36,9 | 56,6 | 7,6 |
Prepaid | Postpaid | Zagregowane | |
1Q12 | 92,3 | 236,5 | 160,8 |
2Q12 | 95,8 | 239,6 | 163,7 |
3Q12 | 91,3 | 243,4 | 162,6 |
4Q12 | 90,6 | 251,7 | 165,6 |
1Q13 | 90,2 | 253,1 | 165,7 |
2Q13 | 94,5 | 264,6 | 173,7 |
3Q13 | 91,3 | 266,8 | 173,2 |
4Q13 | 90,8 | 273,7 | 176,3 |
1Q14 | 90,5 | 279,7 | 186,3 |
2Q14 | 93,5 | 294,7 | 190,1 |
3Q14 | 96,3 | 299,1 | 194,2 |
4Q14 | 97,4 | 305,6 | 198,7 |
1Q15 | 100 | 335,6 | 210,9 |
2Q15 | 106 | 345,0 | 220,1 |
3Q15 | 107,8 | 341,3 | 221,1 |
4Q15 | 107,5 | 342,5 | 223,9 |
1Q16 | 105,3 | 345,0 | 225,3 |
2Q16 | 104,4 | 359,3 | 231,8 |
3Q16 | 104,7 | 351,1 | 230,4 |
4Q16 | 113,7 | 354,5 | 244,7 |
1Q17 | 121,7 | 342,5 | 248,0 |
2Q17 | 133,2 | 341,0 | 259,8 |
3Q17 | 151,9 | 335,7 | 269,5 |
4Q17 | 156,5 | 346,4 | 278,7 |
1Q18 | 162,0 | 353,9 | 285,8 |
2Q18 | 166,3 | 349,7 | 284,7 |
3Q18 | 164,1 | 344,6 | 279,9 |
prepaid | postpaid | |
1Q12 | 16,7% | 3,9% |
2Q12 | 16,8% | 3,4% |
3Q12 | 17,2% | 3,5% |
4Q12 | 15,0% | 3,4% |
1Q13 | 15,5% | 3,7% |
2Q13 | 15,1% | 3,6% |
3Q13 | 14,6% | 3,3% |
4Q13 | 14,8% | 3,4% |
1Q14 | 14,9% | 3,4% |
2Q14 | 14,9% | 3,3% |
3Q14 | 16,4% | 3,4% |
4Q14 | 16,8% | 3,5% |
1Q15 | 16,7% | 3,7% |
2Q15 | 16,1% | 3,2% |
3Q15 | 17,0% | 3,0% |
4Q15 | 16,9% | 3,0% |
1Q16 | 15,7% | 3,0% |
2Q16 | 15,2% | 2,8% |
3Q16 | 16,8% | 2,7% |
4Q16 | 18,1% | 2,8% |
1Q17 | 21,3% | 3,1% |
2Q17 | 25,0% | 2,8% |
3Q17 | 17,5% | 2,9% |
4Q17 | 10,9% | 3,2% |
1Q18 | 14,6% | 3,1% |
2Q18 | 11,3% | 2,7% |
3Q18 | 10,4% | 2,8% |