DAJ CYNK

UKE informuje o postępach w ustaleniach badania jakości sieci

05.08.2013

Dodane przez: WitekT

Kategoria: Prawo, finanse, statystyki

Interakcje: 3696

Ważne 7

0

UKE przedstawił podsumowanie prac w związku z podpisanym przez Urząd i 39 sygnatariuszy-operatorów Memorandum w sprawie jakości usług.

UKE przedstawił podsumowanie prac w związku z podpisanym przez Urząd i 39 sygnatariuszy-operatotów Memorandum w sprawie jakości usług.

Zobacz: Podpisano memorandum w sprawie jakości usług telekomunikacyjnych.

Podstawowym celem podejmowanych wspólnie działań jest opracowanie wskaźników jakości usług, które pozwolą aby dostawcy usług telekomunikacyjnych w sposób przejrzysty informowali klientów o poziomie jakości świadczonych usług. Wspólne prace mają na celu określenie wskaźników w sposób jak najbardziej zharmonizowany, w oparciu o jednolite definicje, metody pomiarów i kalkulacji. W ramach Memorandum powołano do życia Grupy Robocze, w których aktywnie współpracują przedstawiciele Sygnatariuszy i UKE.

Grupa Robocza ds. wskaźników Administracyjnych (GRA)

Ustalono i opracowano dwa wskaźniki administracyjne tj.:

  • wskaźnik reklamacji poprawności faktur,
  • średni czas oczekiwania na połączenie z personelem.

Wskaźniki te będą przedstawione na posiedzeniu Zespołu Roboczego do ostatecznej akceptacji, zgodnie z zasadami Memorandum.

Grupa Robocza ds. wskaźników Technicznych (GRT)

Wyselekcjonowano spośród kilkudziesięciu 7 następujących wskaźników:

dla wszystkich usług:
  • zasięg,

dla usługi głosowej (praktycznie metodyki są opracowane - pozostaje kwestia wyboru sposobu pozyskania danych w sieciach mobilnych):
  • skuteczność połączeń,
  • wskaźnik jakości głosu,
  • wskaźnik połączeń przerwanych,

dla usługi dostępu do Internetu:
  • prędkość transmisji danych (up/down),
  • opóźnienie,

dla usługi SMS:
  • procent wiadomości dostarczanych w ciągu 10 sekund z populacji wszystkich wysłanych wiadomości.

Aby prace były jak najbardziej efektywne oraz zgodne z przyjętym planem działań zaplanowano cotygodniowe spotkania poszczególnych grup roboczych. Podczas ostatniego spotkania 24. lipca wspólnie ustalono, że dane nt. jakości usług realizowanych w sieciach mobilnych będą pozyskiwane wyłącznie w oparciu o ruchu generowany (testowy).

Otwartą pozostaje kwestia dotycząca sposobu zbierania danych o jakości usług, która zostanie do rozstrzygnięcia w ramach spotkaniu zespołu roboczego planowanego 6. sierpnia.

Rozważane są 3 warianty:
  • wspólne i jednoczesne testy wszystkich po tych samych trasach tzw. drive testy,
  • wspólne i jednoczesne testy za pomocą sond stacjonarnych,
  • zarówno testy w ruchu jak testy wykonywane przy pomocy sond stacjonarnych.

Zobacz: Operatorzy spierają się o metody badania jakości sieci.

Na prośbę sygnatariuszy do zespołu roboczego i grup roboczych Memorandum w sprawie współpracy na rzecz podnoszenia jakości usług włączeni zostali Przedstawiciele UOKiK tak, aby potwierdzić czy planowane rozwiązanie polegające na wspólnych pomiarach jakości usług przez różnych Dostawców będzie zgodne z zasadami prawa ochrony konkurencji.

UKE przewiduje, że prace w ramach Memorandum zostaną zakończone na przełomie września i października, zgodnie z wcześniejszymi założeniami.

Źródło tekstu: UKE

Tagi: memorandum uke
Komentarze
Zaloguj się
23. ~Yeste
0

2013-08-06 13:35:48

Mam prosbe do UKE aby zajela sie permanentnym ISP throttlingiem p2p w sieci Toya!

Odpowiedz

22. ~magik
0

2013-08-05 19:41:15

Zapraszam na pomiary do Piasku Wielkiego w świętokrzyskim ale musicie wziąć kosmicznie czułe przyrządy.

Odpowiedz

21. ~
3

2013-08-05 15:58:33

To wiadomo, że Play będzie najgorszy. Ten operator nie może odbić się od dna już trzeci rok. Kończe z nimi współprace. Jeszcze 45zl do wygadania zostało i bye bye.

Odpowiedz

20. ~pabloki
1

2013-08-05 14:26:23

a kiedy sie prace nad badaniem jakosci sieci rozpoczely to zabraklo w artykule. dziwne jest to ze od 1 sierpnia plus a racej moj play na plusie daje nadzwyczaj wysoka jakosc , to samo jestr na oryginalnym plusie dotychczas mimo zasiegu max jakosc byla slaba . nie wiem czy to przez te badania czy tylko zbieg okolicznosci i zmodernizowali nadajnik .

Odpowiedz

19. ~
3

2013-08-05 14:24:19

Ciekawe jak gruszka będzie komentował marne wyniki Play ;-)

Odpowiedz

18. ~bzdura
1

2013-08-05 12:48:36

Znajomy Samsung Galaxy s3, a ja SE Xperia Play. Jak to są badziewne telefony, to ciekawe jaki Ty masz. Chyba, że masz taki z antena w walizce, to zwracam honor :D

Odpowiedz

17. ~Rav
-2

2013-08-05 12:44:11

Bardzo mnie ciekawi jaką tmobile uzyska ocenę za średni czas oczekiwania na połączenie z personelem :). Mam 7 aktywacji, płacę średnio 600zł miesięcznie i w 90% przypadków czekam od 5-10 minut na połączenie z konsultantem. Nie wspomnę o zasięgu, który po modernizacji poleciał na łeb na szyję a obsługa techniczna rozkłada ręce w niemocy. Ale w tym roku koniec umów ;)

Odpowiedz

16. ~faktoid
-1

2013-08-05 12:38:57

@14 jak sie kupuje badziewne telefony to tak sie to konczy

Odpowiedz

15. ~
-1

2013-08-05 12:35:05

Niech zbadają jakość sieci o północy w Sylwestra. Wtedy to dopiero wyjdą jaja jak berety.

Odpowiedz

14. ~bzdura
1

2013-08-05 12:33:57

@13 ta, to sobie siedz na *** 2G Playa. Ostatnio znajomemu ustawialem zasięg na tel z Andku 4.0,tam nie wiesz jaką sieć wybierasz, tzn. czy 2g czy 3g. Cały czas z Playa 3g spychalo mnie na 2g. Zasięg też jest inny, chyba chodzi o ten priorytet. Tam gdzie na karcie Orange zasięg Orange 3g mam na 30%, na karcie Playa zasięg w roamingu Orange jest 0%. Sprawdzone na tym samym telefonie, w tym samym miejscu z wymuszonym WCDMA.

Odpowiedz

13. ~faktoid
-3

2013-08-05 12:11:09

Plej ma najlepszy zasieg bo ma zasieg wszystkich prawie sieci

Odpowiedz

12. ~
2

2013-08-05 11:40:27

8. co mają kreski do jakości nic więc z tymi kreskami to bzdura liczy się jakość a w tmobile jest na wysokim poziomie

Odpowiedz

11. ~
-1

2013-08-05 11:08:52

3,6@ Niestety lecz jest to spowodowane ustawieniami Orange, które właśnie tak ma dziwnie sieć ustawioną, że telefon skacze jak szalony miedzy nadajnikami. Wiem bo to ciągle miałem. W Plusie czy Erze tego nie było. Teraz jak powstaje Networks to T-mobile dołączyło do Orange z ich durnymi ustawieniami.

Odpowiedz

10. ~...
1

2013-08-05 11:07:51

@8 Ale u mnie nie. Testowane w kilku lokacjach oddalonych od siebie o kilkadziesiąt kilometrów, w ruchu także. Orange dodatkowo 5/5 + EDGE (co oczywiste, większy zasięg) daleko od brzegu (duuuży akwen wodny) - dla mnie zaskoczenie. Obie sieci zasięg wzorcowy nawet w małych pipidówkach. Nie ma o czym mówić.

Odpowiedz

9. ~mkkot
2

2013-08-05 11:04:59

Szkoda, że nie mierzą strat pakietów i jittera, bo to też ważne jeśli chodzi o jakość transmisji.

Odpowiedz