Google cenzuruje media? Kontrowersyjny test budzi sprzeciw

Google, niekwestionowany lider wyszukiwania w Internecie, wzbudził falę krytyki ze strony europejskich wydawców. Powód? Kontrowersyjny test, w ramach którego linki do stron wydawców mają zniknąć z wyników wyszukiwania, Google News i Discover dla 1% użytkowników w 9 krajach UE, w tym w Polsce.

Marian Szutiak (msnet)
4
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Google cenzuruje media? Kontrowersyjny test budzi sprzeciw

Choć Google tłumaczy, że test ma na celu zebranie danych na potrzeby dostosowania się do unijnych przepisów, wydawcy zarzucają gigantowi brak transparentności i konsultacji. Obawiają się, że test jest próbą siły i ma pokazać im, jak bardzo są zależni od ruchu generowanego przez Google.

Dalsza część tekstu pod wideo

Google będzie oceniać Google – ironicznie komentuje Związek Pracodawców Cyfrowych, podkreślając, że koncern sam ustala parametry badania i będzie sam się oceniał. Jak informuje portal Wirtualnemedia.pl, Izba Wydawców Prasy wyraża zaskoczenie i zdziwienie brakiem jakiejkolwiek komunikacji ze strony Google przed rozpoczęciem testu.

Wydawcy podkreślają, że Google w ogromnym stopniu korzysta z ich treści, budując na nich swoje przychody. Domagają się więc przejrzystości, konsultacji i niezależnej weryfikacji wszelkich badań dotyczących treści prasowych. Wzywają Google do natychmiastowego wstrzymania testów i podjęcia dialogu.

Test Google to kolejny epizod w trwającym od lat sporze między wydawcami a gigantami Internetu. Stawką jest nie tylko ruch na stronach, ale i przyszłość mediów w erze cyfrowej. Czy Google posłucha głosu wydawców, czy też będzie brnął w konflikt, ryzykując swoją reputację i zaufanie użytkowników? Czas pokaże.

Warto przy tej okazji zauważyć, że:

  • Google osiąga ogromne przychody z reklam, a wyszukiwarka generuje znaczącą ich część,
  • w Polsce serwisy i aplikacje Google cieszą się niemal 100% zasięgiem,
  • Francja zablokowała podobny test Google, grożąc sankcjami finansowymi.