125 tys. zł kary dla P4 za niejasności z cennikiem numerów premium
20. września Prezes UKE nałożył na P4 karę w wysokości 125 tys. zł za naruszenie art. 209 ust. 1 pkt 4 Prawa Telekomunikacyjnego, czyli za naruszenie obowiązków informacyjnych w stosunku do użytkowników końcowych przy zawieraniu umów o świadczenie usług telefonicznych.
20. września Prezes UKE nałożył na P4 karę w wysokości 125 tys. zł za naruszenie art. 209 ust. 1 pkt 4 Prawa Telekomunikacyjnego, czyli za naruszenie obowiązków informacyjnych w stosunku do użytkowników końcowych przy zawieraniu umów o świadczenie usług telefonicznych.
Naruszenia te polegały na:
• nieokreśleniu w umowach o świadczenie usług połączeń telefonicznych sposobu uzyskania informacji o aktualnym cenniku usług audioteksowych, wbrew obowiązkowi wynikającemu z art. 56 ust. 3 pkt. 16) PT,
• niedostarczaniu abonentom wraz z umowami o świadczenie usług połączeń telefonicznych cennika usług audioteksowych, wbrew obowiązkowi wynikającemu z art. 61 ust. 4 PT.
W toku przeprowadzonego postępowania administracyjnego, a także w oparciu o wyjaśnienia spółki zawarte w protokole kontroli stwierdzono, iż Oferta Promocyjna "Dostęp do numerów infolinii i serwisów audioteksowych", zwana dalej "Ofertą Promocyjną", zawierająca cennik połączeń na numery infolinii i serwisów audioteksowych (numery o podwyższonej płatności), jest jedynym dokumentem, który określa zasady korzystania z usług audioteksowych.
P4 nie przedstawia klientom korzystającym z Oferty Promocyjnej odrębnych wzorców umów i regulaminów. Oferta ta ma zastosowanie "do wszystkich abonentów i użytkowników" spółki, bez konieczności wykonywania przez nich dodatkowych działań, w tym bez konieczności podpisywania przez abonentów dodatkowych dokumentów poza umową o świadczenie usług telekomunikacyjnych.
Skontrolowane umowy, regulaminy oraz cenniki nie zawierają zapisów określających sposób uzyskania informacji o aktualnym cenniku usług audioteksowych, co stanowi naruszenie art. 56 ust. 3 pkt 16) PT.
Ponadto, skontrolowane umowy wymieniają w swojej treści dokumenty, które stanowią integralną część Umowy o Świadczenie Usług Telekomunikacyjnych P4. W stosunku do tych dokumentów abonent oświadcza, że otrzymał je w momencie podpisania umowy. Są to regulamin i cennik, jednak brak wśród nich wskazania Oferty Promocyjnej, która będąc cennikiem nie jest dostarczana nieodpłatnie abonentowi wraz z umową o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych. Brak takiego działania stanowi naruszenie art. 61 ust. 4 PT.
W tej sytuacji abonent, zawierając umowę o świadczenie usług połączeń telefonicznych nie uzyskuje informacji o aktualnym cenniku usług audioteksowych i nie otrzymuje cennika, który powinien być przekazany nieodpłatnie wraz z umową o świadczenie publicznie dostępnych usług telefonicznych.
Podkreślić należy, że dokonane przez Spółkę naruszenia przepisów PT dotyczą praw konsumentów, które pozostają pod szczególnym nadzorem Prezesa UKE, z uwagi na funkcję ochronną PT w relacji konsument - przedsiębiorca telekomunikacyjny. Pomimo teoretycznie równoprawnej pozycji obu stron umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych, pozycja konsumenta jest częstokroć faktycznie nierównoprawna. Wobec powyższego Prezes UKE, jako organ administracji publicznej, mający narzędzia służące dyscyplinowaniu przedsiębiorców telekomunikacyjnych i skłanianiu ich do przestrzegania przepisów PT, podjął niniejszą decyzją działania mające na celu doprowadzenia do stanu, w którym Spółka w przyszłości nie będzie naruszała powszechnie obowiązujących przepisów prawa.
Prawo telekomunikacyjne przewiduje w takich sytuacjach wydanie przez Prezesa UKE decyzji nakładającej karę pieniężną w maksymalnej wysokości do 3% przychodów ukaranego podmiotu. Wysokość nałożonej kary uwzględnia fakt, iż spółka została ukarana tylko raz od początku swojej działalności za zdarzenie incydentalne, nie godzące w zbiorowe interesy konsumentów.