NVIDIA zaskakuje. Starsze karty mogą zyskać nowe funkcje
Jest spora szansa, że Zieloni udostępnią najnowsze usprawnienia napędzane sztuczną inteligencją również kartom graficznym, które debiutowały na rynku kilka dobrych lat temu. To będzie darmowa wydajność.

NVIDIA cały czas kontynuuje prace nad Deep Learning Super Sampling (DLSS), które z wersji na wersję oferuje coraz bardziej zaawansowane rozwiązania. Najnowsza odsłona (DLSS 4) oparta na modelu typu transformer, wprowadziła m.in. technologię Multi Frame Generation, pozwalającą przewidywać kolejne klatki z wyprzedzeniem i generować je w czasie rzeczywistym, znacząco zwiększając liczbę FPS w grach.
Jest nadzieja dla posiadaczy serii GeForce RTX 3000 i RTX 2000
Nie wszystkie karty graficzne mogą jednak liczyć na pełen zestaw nowości. W wywiadzie dla serwisu Digital Foundry, Bryan Catanzaro - wiceprezes ds. Applied Deep Learning Research w NVIDII - odniósł się do planów udostępniania niektórych funkcji DLSS także starszym generacjom układów.



Catanzaro potwierdził, że DLSS Ray Reconstruction, Super Resolution oraz Deep Learning Anti-Aliasing (DLAA) są dostępne w GeForce RTX 2000, 3000, 4000 i 5000. Z kolei funkcja DLSS Frame Generation jest aktualnie zarezerwowana wyłącznie dla kart z rodziny GeForce RTX 4000, zaś Multi Frame Generation dla serii GeForce RTX 5000.
Jednak NVIDIA nie wyklucza, że Frame Generation może w przyszłości trafić również do starszych modeli. Na pewno do serii RTX 3000, a być może do RTX 2000. Kluczową barierą jest jednak dostępna moc obliczeniowa niezbędny do przetwarzania tak dużej ilości danych w czasie rzeczywistym. Tym samym Multi Frame Generation - wymagające jeszcze większej mocy - prawdopodobnie pozostanie funkcją ekskluzywną dla serii RTX 5000.