Nowa metoda kompresji może zrewolucjonizować rynek PC

Sztuczna inteligencja to nie tylko ChatGPT czy generowanie śmiesznych obrazków. Może ona również znacząco pomóc twórcom gier oraz graczom.

Przemysław Banasiak (Yokai)
3
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Nowa metoda kompresji może zrewolucjonizować rynek PC

Wraz z premierą architektury NVIDIA Blackwell zaprezentowano szereg funkcji związanych z renderowaniem wspomaganym przez AI. Jedną z najbardziej obiecujących technologii w tym pakiecie jest Neural Texture Compression (NTC) - nowatorska metoda kompresji tekstur, która może radykalnie zmniejszyć zapotrzebowanie na pamięć VRAM.

Dalsza część tekstu pod wideo

NTC nie zostało jeszcze zaimplementowana w żadnej dostępnej grze

NTC wykorzystuje niewielką sieć neuronową zoptymalizowaną dla każdej tekstury w scenie, która odpowiada za jej dekompresję. Efektem jest znaczne zmniejszenie rozmiaru plików zarówno na dysku, jak i w pamięci karty graficznej, przy jednoczesnym zwiększeniu jakości obrazu.

Aby umożliwić wykorzystanie funkcji jak NTC, firmy NVIDIA, Microsoft, Intel i AMD współpracowały przy opracowaniu funkcji DirectX o nazwie "Cooperative Vectors". Umożliwia ona deweloperom precyzyjny dostęp do silników przyspieszających obliczenia macierzowe - takich jak rdzenie Tensor (NVIDIA), układy XMX (Intel) czy akceleratory AI (AMD).

Entuzjasta i YouTuber o pseudonimie "Compusemble" przygotował dwa przykłady wykorzystania opisywanej technologii. W przypadku rozwiązania Intela widzimy chodzącego T-Rexa, a tekstury są zauważalnie ostrzejsze i bardziej szczegółowe niż w przypadku kompresji blokowej. Obraz zbliża się jakością do oryginalnych, nieskompresowanych tekstur.

Z kolei demo Zielonych skupia się na oszczędności VRAM. Tekstury hełmu pilota w stanie nieskompresowanym zajmują 272 MB. Kompresja blokowa zmniejsza to do 98 MB, ale NTC schodzi jeszcze niżej - do zaledwie 11,37 MB.

Wykorzystanie NTC wiąże się z pewnym kosztem obliczeniowym. Na systemie z kartą GeForce RTX 5090 czas przetwarzania pojedynczego przebiegu wzrósł z 0,045 ms do 0,111 ms w rozdzielczości 4K - to 2,5-krotny wzrost, ale nadal ułamek całkowitego czasu generowania klatki. Bez włączonych Cooperative Vectors czas ten rośnie aż do 5,7 ms, co pokazuje, że sprzętowe wsparcie macierzy jest kluczowe.

Choć technologia NTC nie została jeszcze zaimplementowana w żadnej dostępnej grze, zaprezentowane dema pokazują jej ogromny potencjał. Zmniejszone obciążenie VRAM może pozwolić deweloperom na tworzenie bogatszych wizualnie scen lub uruchamianie gier w wyższych ustawieniach graficznych bez potrzeby stosowania drogich kart graficznych.