Czas pandemii to okres wzmożonych działań cyberprzestępców. Najnowszy raport podaje rodzaje oszustw, z jakimi stykają się internauci.
Raport Consumer Financial Hardship został opublikowany przez zajmująca się oceną zdolności kredytowej konsumentów, amerykańską firmę TransUnion. W analizie zawarto dane dotyczące cyberataków wymierzonych przeciwko użytkownikom indywidualnym. Jak się okazuje - aż 32% respondentów padło ich ofiarą. Czy to dużo? Agencja przebadała 7384 dorosłe osoby w Kanadzie, Kolumbii, Hongkongu, RPA, Wielkiej Brytanii i USA w okresie od 30 czerwca do 6 lipca 2020 r. Mariusz Politowicz z firmy Marken, dystrybutora rozwiązań Bitdefender w Polsce, zaznacza:
Wprawdzie TransUnion nie uwzględnił Polski w zestawieniu Consumer Financial Hardship, ale nasi internauci stykają się z bardzo podobnymi problemami. Z naszych analiz wynika, że phishing jest najczęstszą formą ataków wymierzonych przeciwko rodzimym internautom. Warto jednak zwrócić uwagę na jeszcze jedną ważną kwestię. Phishing to dopiero pierwszy etap działania przestępców. W dalszej kolejności dążą do przejęcia kont ofiar, a następnie ich tożsamości. Oszustwa związane z tożsamością to główny sposób, w jaki oszuści wykorzystują skradzione dane konsumentów. Może to mieć długoterminowe skutki dla konsumentów, takie jak narażenie wielu kont internetowych i obniżenie ocen kredytowych
A jakie najczęściej rodzaje oszustw napotykali badani? Oto zestawienie z raportu:
Zobacz też: 5G a cyberbezpieczeństwo - czego boją się przedsiębiorcy
TransUnion zauważa, że skuteczność poszczególnych oszustw różni się w zależności od kraju. W Kanadzie najbardziej powszechny jest phishing, a łałszywe oferty pracy w RPA. Najczęstsze oszustwa związane ze sprzedażą w sklepach internetowych to zmora w Kolumbii.
Warto dodać, że TransUnion gromadzi informacje o ponad 1 miliardach konsumentów indywidualnych w ponad 30 krajach, a wśród jej klientów jest ponad 65 000 firm.
Źródło zdjęć: Pixabay