Granice gry pękły. Przez 14 lat pchał Minecraft do kresu możliwości

Czternaście lat marszu, tysiące kilometrów wirtualnej przestrzeni i setki tysięcy dolarów zebranych na cele charytatywne. A finał? Zaskakujące odkrycie, które udowodniło, że legenda była prawdziwa.

Jakub Krawczyński (KubaKraw)
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Granice gry pękły. Przez 14 lat pchał Minecraft do kresu możliwości

14-letnia wyprawa do miejsca, które nie powinno istnieć

W marcu 2011 roku Kurt J. Mac wyruszył w podróż, która początkowo miała być żartem i co najwyżej eksperymentem. Teraz jednak stała się legendą. Mac postanowił dojść pieszo do Far Lands – mitycznej granicy Minecrafta. To właśnie tam matematyka proceduralnego świata zaczyna się łamać. Początkowo Far Lands pojawiło się jako bug w wersjach alpha i beta gry w 2010 i 11 roku, gdy proces generowania świata "psuł się" po przejściu 12,5 miliona "bloków" w Minecrafcie. Wszelkie struktury rozciągały się i deformowały przypominając jakiś całkowicie obcy i kosmiczny świat. Far Lands stało się mitycznym miejscem, bo praktycznie nie dało się tam dojść. Bug, który stał się legendą, którą podtrzymywały filmiki i screenshoty, które potwierdzały, że istnieje. Miejsce to było teoretycznie "dostępne" w wersji beta 1.73, ale zostało usunięte z wersją 1.8, kiedy twórcy z Mojang przepisali na nowo model generowania świata.

Dalsza część tekstu pod wideo

Twórca Minecrafta, Markus "Notch" Persson powiedział, że nie da się dojść normalnie żadną postacią do Far Lands. Jednak Kurt J. Mac pozostał w Minecrafcie w wersji beta 1.73 i potraktował te słowa za "wyzwanie". Był zdeterminowany, by tam dojść i spędził następne 14 lat, aby zrealizować ten cel (w wersji 1.73 nie było mechaniki głodu). Z każdym krokiem oddalał się od punktu startowego, ale po drodze, z każdym rokiem coraz więcej fanów zaczęło śledzić jego wędrówkę.

To nie była tylko gra. Streamy pod egidą "Far Lands or Bust" (którą wymyślił streamer) zamieniły się w wieloletnią kampanię dobroczynną. Widzowie wpłacali datki, a Kurt przekazywał je organizacjom takim jak Child’s Play czy Direct Relief. W ten sposób pikselowa wędrówka stała się realnym wsparciem dla tysięcy ludzi i zwierząt.

4 października zapisał się w historii gier

Wreszcie po 14 latach streamer dopiął swego i osiągnął swój cel 4 października 2025 roku. Na ekranie pojawiły się monumentalne, poszarpane struktury. dowód, że Far Lands istnieją naprawdę. Kurt wspiął się na ich szczyt, by zrobić pamiątkowe zrzuty ekranu i postawić tabliczkę z datą triumfu.

I wtedy wydarzyło się coś nieoczekiwanego. Włączając widok trzecioosobowy, zobaczył… pustkę. Jego model postaci był całkowicie czarny, jakby nie istniał. "Aah! I don’t exist!" – krzyknął, a czat eksplodował. Po latach marszu odkrył, że na krańcu świata czeka nie tylko nagroda, ale i egzystencjalny żart kodu.