Komputer zrobi zakupy za Ciebie. Visa chce zrewolucjonizować świat
Czy komputery wkrótce będą robiły zakupy za nas? Taką wizję na Visa, czyli międzynarodowy wydawca kart płatniczych.

Kończysz pracę. Jesteś wykończony i marzysz tylko o powrocie do domu. W końcu dojeżdżasz na miejsce, otwierasz drzwi i przypominasz sobie, że miałeś jeszcze zrobić zakupy.
Zrezygnowany siadasz na kanapie, bo nie ma już na to siły. Po chwili słyszysz dzwonek do drzwi. Przyjechały zakupy. Ale przecież nic nie zamawiałeś. Zrobiła to za Ciebie sztuczna inteligencja. Tak może wyglądać przyszłość, którą chce wprowadzić między innymi Visa.



Bot zrobi zakupy za Ciebie
Visa nawiązała współpracę z czołowymi twórcami chatbotów AI (m.in. Anthropic, Microsoft, OpenAI, Perplexity, Mistral) oraz firmami technologicznymi (IBM, Stripe, Samsung), aby umożliwić agentom AI dokonywanie zakupów w imieniu użytkowników. Wystarczy ustawić budżet i preferencje, a AI mogłoby kupić sweter, jedzenie czy bilet lotniczy.
Jack Forestell z Visa uważa, że to "transformacyjne" rozwiązanie na miarę pojawienia się e-commerce. Obecnie agenci AI dobrze radzą sobie z wyszukiwaniem produktów, ale mają problem z płatnościami. Visa chce im to ułatwić, zapewniając bezpieczny dostęp do środków.
Wczesne inkarnacje handlu opartego na agentach zaczynają bardzo dobrze radzić sobie z wymiarem zakupów i odkrywania produktów, ale mają ogromne problemy z płatnościami. Dochodzimy do momentu, w którym agenci dosłownie odsyłają nas z powrotem i mówią: 'OK, idź i kup to.
Pilotowe projekty ruszają już teraz, a szersze wdrożenie planowane jest na przyszły rok. Visa wierzy, że to, co dziś wydaje się futurystyczne, wkrótce stanie się wygodną alternatywą dla codziennych zakupów. Firma współpracowała z twórcami AI, aby pokonać techniczne przeszkody.
Dla firm AI wsparcie Visa to szansa na konkurowanie z Amazonem i Google, które dominują w handlu internetowym. Zgodnie z zapowiedziami, użytkownicy będą mogli określać limity wydatków agentów AI.
Początkowo agenci będą prosić o akceptację zakupu, z czasem zyskując większą autonomię. Za zgodą użytkownika, AI będzie mogła analizować historię transakcji, aby lepiej dopasowywać rekomendacje.