Rośnie popularność telefonii internetowej

W 2011 roku liczba linii telefonii internetowej VoIP przekroczy 200 mln. W 2008 roku liczba ta osiągnęła 100 mln - poinformował w czwartek podczas debaty poświęconej VoIP menedżer ds. marketingu produktów i usług głosowych France Telecom Nicholas Lamb.

Lech Okoń (LuiN)
11
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Rośnie popularność telefonii internetowej

W 2011 roku liczba linii telefonii internetowej VoIP przekroczy 200 mln. W 2008 roku liczba ta osiągnęła 100 mln - poinformował w czwartek podczas debaty poświęconej VoIP menedżer ds. marketingu produktów i usług głosowych France Telecom Nicholas Lamb.

Dla porównania, w 2007 roku na świecie było niecałe 1,1 mld linii telefonii stacjonarnej i liczba ta sukcesywnie zmniejsza się. Lamb szacuje, że w 2011 roku będzie to około 1 mld. Dodał przy tym, że dynamika wzrostu linii VoIP jest większa, niż spadku linii stacjonarnych.

Zaznaczył, że przychody z telefonii stacjonarnych firm telekomunikacyjnych są "dość stabilne", czego powodem są comiesięczne wpływy pieniężne z abonamentów. Mimo tego stopniowo zmniejszają się, a dzieje się tak dlatego, że spadają przychody z samych połączeń stacjonarnych. Dostawcy usług telekomunikacyjnych mogą wykorzystać VoIP, żeby zrekompensować te straty - podkreślił.

Lamb poinformował też, że w Europie Zachodniej na rynku VoIP najlepiej radzą sobie operatorzy telefonii z Francji (zdobyli 33% udział w rynku). Na drugim miejscu są Niemcy (19%), a na trzecim Wielka Brytania (12%). Kolejne miejsca zajmują Włochy (11%) i Holandia (9%).

Zdaniem dyrektora departamentu telefonii stacjonarnej TP Pawła Paplińskiego, VoIP w przyszłości przejmie funkcję telefonii stacjonarnej. Z drugiej strony VoIP straci na tożsamości. W przeciągu kilku lat ludzie zupełnie nie będą wiedzieć, czy używają VoIP-a, czy nie - powiedział.

VoIP (ang. Voice over Internet Protocol) to technologia cyfrowa umożliwiająca przesyłanie dźwięków mowy i video za pomocą łączy internetowych lub sieci wykorzystujących protokół IP, popularnie nazywana "telefonią internetową". Dane przesyłane są przy użyciu protokołu IP, co pozwala wykluczyć niepotrzebne "połączenie ciągłe" i np. wymianę informacji gdy rozmówcy milczą.

Dalsza część tekstu pod wideo