Rośnie popularność telefonii internetowej
W 2011 roku liczba linii telefonii internetowej VoIP przekroczy 200 mln. W 2008 roku liczba ta osiągnęła 100 mln - poinformował w czwartek podczas debaty poświęconej VoIP menedżer ds. marketingu produktów i usług głosowych France Telecom Nicholas Lamb.
W 2011 roku liczba linii telefonii
internetowej VoIP przekroczy 200 mln. W 2008 roku liczba ta
osiągnęła 100 mln - poinformował w czwartek podczas debaty
poświęconej VoIP menedżer ds. marketingu produktów i usług
głosowych France Telecom Nicholas Lamb.
Dla porównania, w 2007 roku na świecie było niecałe 1,1 mld linii
telefonii stacjonarnej i liczba ta sukcesywnie zmniejsza się. Lamb
szacuje, że w 2011 roku będzie to około 1 mld. Dodał przy tym, że
dynamika wzrostu linii VoIP jest większa, niż spadku linii
stacjonarnych.
Zaznaczył, że przychody z telefonii stacjonarnych firm
telekomunikacyjnych są "dość stabilne", czego powodem są
comiesięczne wpływy pieniężne z abonamentów. Mimo tego stopniowo
zmniejszają się, a dzieje się tak dlatego, że spadają przychody z
samych połączeń stacjonarnych. Dostawcy usług telekomunikacyjnych
mogą wykorzystać VoIP, żeby zrekompensować te straty - podkreślił.
Lamb poinformował też, że w Europie Zachodniej na rynku VoIP
najlepiej radzą sobie operatorzy telefonii z Francji (zdobyli 33% udział w rynku). Na drugim miejscu są Niemcy (19%), a
na trzecim Wielka Brytania (12%). Kolejne miejsca zajmują
Włochy (11%) i Holandia (9%).
Zdaniem dyrektora departamentu telefonii stacjonarnej TP Pawła
Paplińskiego, VoIP w przyszłości przejmie funkcję telefonii
stacjonarnej. Z drugiej strony VoIP straci na tożsamości. W
przeciągu kilku lat ludzie zupełnie nie będą wiedzieć, czy używają
VoIP-a, czy nie - powiedział.
VoIP (ang. Voice over Internet Protocol) to technologia cyfrowa
umożliwiająca przesyłanie dźwięków mowy i video za pomocą łączy
internetowych lub sieci wykorzystujących protokół IP, popularnie
nazywana "telefonią internetową". Dane przesyłane są przy użyciu
protokołu IP, co pozwala wykluczyć niepotrzebne "połączenie
ciągłe" i np. wymianę informacji gdy rozmówcy milczą.