Robot prawnik nie dał rady. Klienci są zawiedzeni

Klienci robota–prawnika nie są zadowoleni ze świadczonych im usług. Wystosowali pozew, tym razem już pod egidą „białkowej” kancelarii.

Karolina Mirosz (mkina)
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Robot prawnik nie dał rady. Klienci są zawiedzeni

DoNotPay, który określany jest jako „pierwszy na świecie robot prawnik”, został oskarżony o praktykowanie doradztwa bez wymaganej w tym zawodzie licencji. 3 marca kancelaria prawna Edelson z Chicago złożyła w imieniu klientów pozew zbiorowy do Sądu Najwyższego. W czwartek 9 marca na stronie internetowej Superior Court of the State of California w hrabstwie San Francisco opublikowano złożone dokumenty.

Dalsza część tekstu pod wideo

W złożonej skardze znaleźć można argumentację, że DoNotPay działa na szkodę korzystających z niego klientów. Nie jest robotem, prawnikiem ani kancelarią prawną. Nie posiada on wykształcenia prawniczego i nie jest nadzorowany przez żadnego prawnika.

Fala zawiedzionych klientów

Pozew został złożony między innymi w imieniu Jonathana Faridiana, który użył DoNotPay do sporządzenia dokumentów prawniczych, w tym wezwań do sądu, drobnych roszczeń, dwóch umów operacyjnych i skargi o dyskryminację w pracy. Faridian wierzył, że kupił dokumenty od prawdziwego prawnika, który posiadał wykształcenie i zezwolenia do wykonywania zawodu a co za tym idzie miał wiedzę pozwalającą na formułowanie pism zgodnie z wytycznymi.

Jak przekonuje, nie wykupiłby żadnej z tych usług, gdyby wiedział, że DoNotPay nie jest obsługiwany przez prawników. Dodatkowo opisuje otrzymane usługi jako odbiegające od standardów i wykonane nieprawidłowo. Faridian domaga się odszkodowania za naruszenia kalifornijskiego prawa dotyczącego nieuczciwej konkurencji.  

Inny klient skorzystał z usług DoNotPay, aby zakwestionować dwa mandaty za parkowanie. Grzywna, którą otrzymał pierwotnie w efekcie skorzystania z usług chatbota, wzrosła, ponieważ DoNotPay nie odpowiedział na wezwania do zapłaty. W efekcie szkodliwego działania klient usunął swoje konto, ale DoNotPay miał nadal pobierać opłatę abonamentową.

„Wykorzystujemy sztuczną inteligencję”

Firma DoNotPay twierdzi, że wykorzystuje sztuczną inteligencję, aby pomóc klientom w obsłudze szeregu usług prawnych bez konieczności zatrudniania prawnika. Chatbot został założony w 2015 roku jako aplikacja pomagająca klientom w sprawach związanych z parkowaniem. W 2016 roku zakwestionował ponad 250 000 mandatów za parkowanie w Londynie i Nowym Jorku i zdołał anulować 160 000 z nich.

Z czasem jednak zakres świadczonych usług znacznie się rozszerzył. Operator DoNotPay deklaruje, że może pomóc klientom w sprawach dotyczących korporacji i pokonać biurokrację, a ponadto rozwiązać kwestie imigracyjnych i wystosować pozew przeciwko osobie cywilnej.