Wyniki Grupy Polsat za 2020 rok: rekordowy przychód i miliardowy zysk
W 2020 roku Grupa Polsat osiągnęła rekordowy przychód w wysokości 11,963 mld zł, o niemal 2,5% wyższy niż rok wcześniej. Zysk netto za 12 miesięcy osiągnął 1,146 mld zł, co stanowi wzrost o 2,8% w ujęciu rocznym.

Rok 2020 był wyjątkowym czasem i przyniósł nowe wyzwania, którym musieliśmy sprostać na wielu polach. Najbardziej priorytetowe dla nas było zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa naszym pracownikom, a także ciągłości biznesu i możliwości dostarczania klientom najwyższej jakości naszych usług, w szczególności internetowych i telefonicznych, dzięki którym m.in. mogli pracować i uczyć się zdalnie.
– powiedział Mirosław Błaszczyk, Prezes Zarządu Cyfrowego Polsatu i Polkomtela
W 2020 roku zostały zrealizowane inwestycje, które zapewnią dalszy, konsekwentny rozwój działalności Grupy. Jednym z najważniejszych wydarzeń było uruchomienie pierwszej w Polsce sieci 5G oraz nawiązanie strategicznej współpracy z Cellnex Telecom, która umożliwi jeszcze szybszy rozwój sieci 5G.



Sieć 5G Plusa została uruchomiona w maju 2020 roku w 7 miastach w Polsce na 100 nadajnikach i częstotliwości 2600 MHz TDD. Dzięki szybkiemu rozwojowi sieci z 5G Plusa można już korzystać we wszystkich 16 województwach. Już wkrótce najnowocześniejsze 5G 2600 MHz TDD od Plusa obejmie zasięgiem łącznie ponad 11 milionów mieszkańców Polski.
W lutym 2020 roku Grupa Polsat ogłosiła zamiar nawiązania strategicznej współpracy z Cellnex Telecom. Zamysł tego partnerstwa oparty jest o koncepcję współdzielenia aktywnej i pasywnej infrastruktury, w ramach której operator mobilny skupia się przede wszystkim na zapewnieniu najwyżej jakości usług, celem budowania maksymalnej satysfakcji klientów, podczas gdy operator infrastrukturalny jest odpowiedzialny za dostarczenie zamówionej pojemności sieciowej w sposób najbardziej efektywny kosztowo.
Nowe możliwości przed Grupą Polsat otworzył zakup Grupy Interia.pl, czołowego gracza na polskim rynku Internetu. Po nabyciu Interii Grupa Polsat stała się jednym z wiodących podmiotów na polskim rynku reklamy internetowej i e-commerce. Szybka integracja portalu w ramach struktur Grupy Polsat pozwala korzystać z potencjału licznych synergii. Od 1 października ubiegłego roku pełna obsługa reklamowa Grupy Interia.pl jest realizowana przez Polsat Media, które oferuje unikalne rozwiązania crossmediowe.
W 2020 roku Grupa rozpoczęła także działalność na rynku fotowoltaiki, wprowadzając ofertę instalacji fotowoltaicznych pod nową marką ESOLEO. Oferta ESOLEO to szereg korzyści dla klientów: mniejsze rachunki za prąd, sprzęt od renomowanych producentów, kompleksowe zajęcie się formalnościami, przygotowanie projektu, pomoc w uzyskaniu kredytu przy zerowym wkładzie własnym oraz szybki montaż. Z ofertą ESOLEO można zapoznać się na terenie całej Polski w ponad 1000 punktach sprzedaży i obsługi klienta Plusa i Cyfrowego Polsatu, a także na stronie www.esoleo.pl i specjalnej infolinii 222 136 222.
Jednocześnie spółka ESOLEO, jako lider konsorcjum, wybuduje dla Grupy ZE PAK największą farmę fotowoltaiczną w Polsce o mocy 70 MWp. Elektrownia fotowoltaiczna powstanie w miejscowości Brudzew na działkach o powierzchni około 100 ha, na zrekultywowanych gruntach, które uprzednio eksploatowano w procesie wydobycia węgla brunatnego metodą odkrywkową.
Grupa Polsat podpisała umowę zakupu czystej energii z elektrowni słonecznej w Brudzewie i już wkrótce w całej swojej działalności będzie korzystała wyłącznie z czystej, zeroemisyjnej energii elektrycznej, przyczyniając się w ten sposób do ograniczenia emisji CO2 oraz reedukacji swojego śladu węglowego. Ta decyzja idealnie wpisuje się w działania prośrodowiskowe prowadzone przez spółki z Grupy Polsat. Jako członkowie Stowarzyszenia Program Czysta Polska, powołanego przez głównego akcjonariusza Zygmunta Solorza, spółki aktywnie angażowały się w edukację ekologiczną i promocję zachowań i postaw przyjaznych środowisku i naturze, między innymi na antenie Polsatu, w portalach Interia.pl i Polsatnews.pl, a także w ramach magazynu abonentów „Brawo Ty!”.
Grupa Polsat od początku trwania epidemii podjęła szereg inicjatyw prospołecznych, aby wesprzeć w trudnym okresie służbę zdrowia, dzieci wykluczone cyfrowo, seniorów, chronić zdrowie i życie pracowników, a milionom klientów zaproponować bezpieczne rozwiązania i ciągłość usług. Zygmunt Solorz i Grupa Polsat przeznaczyli łącznie ponad 50 milionów złotych na ten cel, a wśród przeprowadzonych wspólnie z Fundacją Polsat działań znalazły się m.in.: zakup 200 tysięcy testów na koronawirusa wraz z niezbędną aparaturą laboratoryjną za kwotę ponad 16 milionów złotych, przekazanie 20 nowoczesnych respiratorów o wartości niemal 3 mln złotych dla szpitali zakaźnych, zakup środków ochrony, specjalny blok reklamowy w Polsacie, a także 2200 tabletów dla dzieci wykluczonych cyfrowo (więcej informacji).
Najważniejsze dane operacyjne
Ostatni kwartał 2020 roku przyniósł Grupie Polsat wzrost (rok do roku) w dwóch z trzech głównych segmentów ofert abonamentowych. Jedynie w przypadku płatnej telewizji odnotowano niewielki spadek. W szczegółach wyglądało to tak:
- telewizja - spadek o 0,6%, do 5,010 mln,
- telefonia komórkowa - wzrost o 8,1%, do 8,535 mln,
- Internet - wzrost o 1,7%, do 1,827 mln.
Na koniec 2020 roku Grupa Polsat miała 5,548 mln klientów kontraktowych, o 1,6% mniej niż 12 miesięcy wcześniej. Jednocześnie o 3,6% wzrosła liczba klientów usług łączonych, osiągając 2,065 mln. Statystyczny klient abonamentowy miał na koniec IV kwartału 2020 roku 2,77 usługi (2,61 rok wcześniej). Usługi abonamentowe Grupy stanowiły na koniec grudnia 85,4% wszystkich usług (84,7% na koniec grudnia 2019 roku). Wskaźnik ARPU przez rok wzrósł z 85,6 zł do 89,9 zł.
2020 rok, a także ostatni kwartał, to okres spadków w usługach przedpłaconych (prepaid), ale nie wszystkich. Niewielki wzrost odnotowano w przypadku telefonii komórkowej:
- telewizja - spadek o 29,0%, do 114 tys.,
- telefonia komórkowa - wzrost o 1,2%, do 2,446 mln,
- Internet - spadek o 28,5%, do 58 tys..
ARPU w ofertach prepaid wzrosło do 21,8 zł (+7,4% rok do roku).
Poczynione przez nas w 2020 roku inwestycje i decyzje, które podejmujemy na bieżąco, pozwoliły nam z początkiem tego roku zaprezentować nowe taryfy 5G, zapewniające naszym klientom zupełnie nowe doświadczenie z użytkowania technologii mobilnej. Taryfy te zostały dobrze przyjęte przez klientów i zamierzamy w tym roku poświęcić dużo uwagi popularyzacji usługi 5G pośród abonentów Plusa i Cyfrowego Polsatu.
– powiedział Maciej Stec, Wiceprezes Zarządu ds. Strategii Cyfrowego Polsatu i Polkomtela
Zobacz: Plus Światłowód teraz też na infrastrukturze Inei i Nexery. Większy zasięg z prędkością nawet do 1 Gb/s
Zobacz: Plus abonament z podwójną liczbą gigabajtów
Infrastruktura aktywna i pasywna
Grupa Polsat miała na koniec roku 8 tys. stacji BTS, które obsługiwały 37 tys. nośnych różnego rodzaju. Szczegóły w tabeli:
Technologia / pasmo | Liczba systemów on-air na 31.12.2020 | Zmiana rok do roku |
2G / GSM 900 | 7041 | +87 |
2G / GSM1800 | 622 | -50 |
3G / WCDMA 2100 | 3906 | -32 |
3G / WCDMA 900 | 7053 | +143 |
4G / LTE 1800 | 6883 | +281 |
4G / LTE 2600 TDD | 326 | +164 |
4G / LTE 2600 FDD | 2298 | +851 |
4G / LTE 2100 | 696 | +410 |
4G / LTE 900 | 7146 | +201 |
5G / 2600 TDD | 1047 | +1047 |
A oto, jakimi zasobami radiowymi dysponował Polkomtel (operator sieci Plus) oraz Aero2, spółki wchodzące w skład Grupy Polsat.
Pasmo | Wielkość pakietu | Dzierżawa ważna do |
POLKOMTEL | ||
900 MHz | 2 x 9 MHz | 24.02.2026 |
1800 MHz | 2 x 9,6 MHz + 1 x 0,8 MHz | 14.09.2029 |
2100 MHz | 2 x 14,8 MHz + 1 x 5 MHz | 01.01.2023 |
2600 MHz | 2 x 20 MHz | 25.01.2031 |
420 MHz | 2 x 2,5 MHz | 31.12.2035 |
AERO2 | ||
900 MHz | 2 x 5 MHz | 31.12.2023 |
1800 MHz | 2 x 19,8 MHz | 31.12.2022 |
2600 MHz | 1 x 50 MHz | 31.12.2024 |
Grupa Polsat dysponowała na koniec 2020 roku także 17 tys. radiolinii oraz 11 tys. km światłowodów.
Najważniejsze dane finansowe
Grupa Polsat osiągnęła w IV kwartale 2020 roku przychód w wysokości 3,248 mld zł, o 5,8% więcej niż w 4Q2019. Skorygowany wskaźnik EBITDA wyniósł 1,127 mld zł, natomiast skorygowana marża EBITDA - 34,7%. Zysk netto wyniósł 326,7 mln zł (+4,7% rok do roku).
Przychód za cały rok osiągnął rekordowe 11,963 mld zł (+2,5% rok do roku), natomiast skorygowana EBITDA wzrosła do 4,238 mld zł (+1,0%). Skorygowana marża EBITDA wyniosła 35,4%, natomiast zysk netto osiągnął 1,146 mld zł (+2,8%).
W 2020 roku wypracowaliśmy bardzo dobre wyniki finansowe, co pozwoliło nam kontynuować bieżące projekty, inwestować w rozwój sieci 5G i nowe obszary działalności, a także zdecydować o wypłacie rekordowo wysokiej dywidendy za 2019 r. w wysokości 640 mln złotych. Rosnące zapotrzebowanie w czasie pandemii na usługi telekomunikacyjne i rozrywkę przełożyło się na wzrost przychodów segmentu usług B2C i B2B, co wpłynęło także na wzrost wyniku EBITDA tego segmentu, a jednocześnie na naszą decyzję o przyspieszeniu inwestycji w technologię 5G. Z kolei odbudowa skali przychodów segmentu mediowego jest efektem odbicia rynku reklamy w drugiej połowie roku oraz konsolidacji wyników Grupy Interia.pl i nabycia nowych kanałów Nowa TV i Fokus TV.
– powiedziała Katarzyna Ostap-Tomann, Członek Zarządu ds. Finansowych Cyfrowego Polsatu i Polkomtela
Pomimo pandemii w 2020 roku zrealizowaliśmy wszystkie plany i założenia. W tym miejscu chciałbym podziękować i podkreślić ogromną rolę naszego zespołu, który w trudnym czasie wykazał się zaangażowaniem i ogromną odpowiedzialnością. Przed nami nowe cele i wyzwania. Chcemy dostarczać klientom jak najlepsze i najnowocześniejsze usługi dostosowane do ich potrzeb i rosnącego zapotrzebowania na niezawodny, szybki dostęp do Internetu w związku z przeniesieniem wielu naszych codziennych aktywności do sieci. Zadbamy o dynamiczny rozwój sieci 5G, segmentu internetowego z Grupą Interia.pl i programu smartDOM zgodnie z ideą „Dla każdego. Wszędzie”, a także inwestycje w atrakcyjny kontent
– podsumował Mirosław Błaszczyk
Bardziej szczegółowe podsumowanie ubiegłego roku w Grupie Polsat znajduje się w tej prezentacji.
Historyczne dane zebraliśmy w tabelach
Karty SIM | Abonament | Prepaid | Internet (abonament) |
Internet (prepaid) |
Łącznie |
1Q2015 | 6,553 mln | 3,776 mln | 1,439 mln | 0,193 mln | 11,957 mln |
2Q2015 | 6,532 mln | 3,972 mln | 1,483 mln | 0,193 mln | 11,933 mln |
3Q2015 | 6,505 mln | 3,685 mln | 1,517 mln | 0,231 mln | 11,939 mln |
4Q2015 | 6,517 mln | 3,592 mln | 1,595 mln | 0,231 mln | 11,934 mln |
1Q2016 | 6,536 mln | 3,496 mln | 1,647 mln | 0,256 mln | 11,936 mln |
2Q2016 | 6,536 mln | 3,473 mln | 1,667 mln | 0,284 mln | 11,971 mln |
3Q2016 | 6,617 mln | 3,223 mln | 1,722 mln | 0,260 mln | 11,822 mln |
4Q2016 | 6,730 mln | 2,972 mln | 1,757 mln | 0,219 mln | 11,679 mln |
1Q2017 | 6,785 mln | 2,646 mln | 1,766 mln | 0,184 mln | 11,382 mln |
2Q2017 | 6,811 mln | 2,617 mln | 1,773 mln | 0,181 mln | 11,381 mln |
3Q2017 | 6,865 mln | 2,624 mln | 1,783 mln | 0,193 mln | 11,464 mln |
4Q2017 | 6,932 mln | 2,579 mln | 1,809 mln | 0,178 mln | 11,498 mln |
1Q2018 | 6,998 mln | 2,539 mln | 1,814 mln | 0,169 mln | 11,520 mln |
2Q2018 | 7,098 mln | 2,546 mln | 1,804 mln | 0,163 mln | 11,611 mln |
3Q2018 | 7,209 mln | 2,550 mln | 1,810 mln | 0,152 mln | 11,723 mln |
4Q2018 | 7,345 mln | 2,424 mln | 1,815 mln | 0,127 mln | 11,712 mln |
1Q2019 | 7,452 mln | 2,388 mln | 1,801 mln | 0,111 mln | 11,752 mln |
2Q2019 | 7,598 mln | 2,418 mln | 1,795 mln | 0,102 mln | 11,913 mln |
3Q2019 | 7,752 mln | 2,443 mln | 1,802 mln | 0,093 mln | 12,090 mln |
4Q2019 | 7,895 mln | 2,416 mln | 1,796 mln | 0,080 mln | 12,107 mln |
1Q2020 | 8,017 mln | 2,393 mln | 1,799 mln | 0,073 mln | 12,271 mln |
2Q2020 | 8,189 mln | 2,364 mln | 1,789 mln | 0,068 mln | 12,411 mln |
3Q2020 | 8,367 mln | 2,449 mln | 1,792 mln | 0,064 mln | 12,672 mln |
4Q2020 | 8,535 mln | 2,446 mln | 1,827 mln | 0,058 mln | 12,808 mln |
Przychód | Zysk netto | EBIDTA | Marża EBIDTA | |
1Q2015 | 2,329 mld zł | 170,9 mln zł | 896,6 mln zł | 38,5% |
2Q2015 | 2,469 mld zł | 305 mln zł | 977 mln zł | 39,6% |
3Q2015 | 2,415 mld zł | 502,5 mln zł | 930 mln zł | 38,5% |
4Q2015 | 2,610 mld zł | 186 mln zł | 891 mln zł | 33,8% |
1Q2016 | 2,364 mld zł | 179 mln zł | 846 mln zł | 35,8% |
2Q2016 | 2,443 mld zł | 231 mln zł | 935 mln zł | 38,3% |
3Q2016 | 2,110 mld zł | 270 mln zł | 957 mln zł | 40,1% |
4Q2016 | 2,535 mld zł | 342 mln zł | 902 mln zł | 35,6% |
1Q2017 | 2,389 mld zł | 271 mln zł | 929 mln zł | 38,9% |
2Q2017 | 2,470 mld zł | 282 mln zł | 964 mln zł | 39,0% |
3Q2017 | 2,391 mld zł | 235 mln zł | 851 mln zł | 35,6% |
4Q2017 | 2,579 mld zł | 157 mln zł | 873 mln zł | 33,9% |
1Q2018 | 2,346 mld zł | 292 mln zł | 890 mln zł | 37,9% |
2Q2018 | 2,603 mld zł | 231 mln zł | 946 mln zł | 36,1% |
3Q2018 | 2,735 mld zł | 227 mln zł | 920 mln zł | 33,6% |
4Q2018 | 3,002 mld zł | 66,1 mln zł | 941 mln zł | 31,4% |
1Q2019 | 2,792 mld zł | 300 mln zł | 1,038 mld zł | 38,2% |
2Q2019 | 2,923 mld zł | 269 mln zł | 1,076 mld zł | 36,8% |
3Q2019 | 2,892 mld zł | 236,5 mln zł | 1,021 mld zł | 35,3% |
4Q2019 | 3,069 mld zł | 311,9 mln zł | 1,062 mld zł | 32,7% |
1Q2020 | 2,849 mld zł | 184 mln zł | 1,027 mld zł | 36,0% |
2Q2020 | 2,863 mld zł | 291 mln zł | 1,002 mld zł | 35,0% |
3Q2020 | 3,004 mld zł | 345 mln zł | 1,082 mld zł | 36,0% |
4Q2020 | 3,248 mld zł | 326,7 mln zł | 1,127 mld zł | 34,7% |
Przychód na klienta | Abonament | Prepaid |
1Q2015 | 85,8 zł | 17,3 zł |
2Q2015 | 87,0 zł | 18,3 zł |
3Q2015 | 88,1 zł | 19,0 zł |
4Q2015 | 88,3 zł | 18,5 zł |
1Q2016 | 87,0 zł | 17,7 zł |
2Q2016 | 88,4 zł | 18,9 zł |
3Q2016 | 88,6 zł | 18,7 zł |
4Q2016 | 90,7 zł | 19,2 zł |
1Q2017 | 89,1 zł | 18,7 zł |
2Q2017 | 89,6 zł | 20,5 zł |
3Q2017 | 88,4 zł | 20,2 zł |
4Q2017 | 89 zł | 20,1 zł |
1Q2018 | 81,9 zł (MSSF 15) | 20,1 zł |
2Q2018 | 82,9 zł (MSSF 15) | 20,4 zł |
3Q2018 | 84,0 zł (MSSF 15) | 20,8 zł |
4Q2018 | 84,0 zł (MSSF 15) | 20,3 zł |
1Q2019 | 82,9 zł (MSSF 15) | 20,1 zł |
2Q2019 | 83,4 zł | 20,8 zł |
3Q2019 | 84,8 zł | 20,8 zł |
4Q2019 | 85,6 zł | 20,3 zł |
1Q2020 | 85,4 zł | 20,7 zł |
2Q2020 | 86,5 zł | 21,4 zł |
3Q2020 | 86,9 zł | 21,5 zł |
4Q2020 | 89,9 zł | 21,8 zł |