Polacy na zakupach. Co, gdzie i jak kupujemy?

Zakupy online w Polsce stale ewoluują. Cennych informacji na jego temat dostarcza najnowszy raport Ceneo.pl E-commerce w Polsce w 2024 roku. Oto, jakie są trendy i zachowania konsumenckie Polaków.

Marian Szutiak (msnet)
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Polacy na zakupach. Co, gdzie i jak kupujemy?

Rok 2024 przyniósł istotne zmiany na polskim rynku e-commerce. Zgodnie z raportem Ceneo, zakupy online stały się normą, a preferencje konsumentów ewoluują w kierunku wygodnych, szybkich i transparentnych procesów. Co zatem ma największy wpływ na polski e-commerce? Raport podaje odpowiedź na to pytanie.

Dalsza część tekstu pod wideo

Demografia i nawyki zakupowe Polaków

Najwięcej osób robiących zakupy online w Polsce to osoby w wieku 35–44 lata (28%). Kolejne grupy wiekowe to 45–54 lata (19%) i 25–34 lata (16%). Polacy chętnie korzystają z platform marketplace – 56% konsumentów wybiera Allegro, Ceneo czy Amazon, głównie ze względu na możliwość porównania cen i opinii. Cena pozostaje najważniejszym czynnikiem decyzji zakupowych, zatem porównywarki cenowe są powszechnie używane.

Kiedy Polacy robią zakupy?

Najwięcej transakcji odbywa się w poniedziałki (17%) i wtorki (16%). Szczyt aktywności zakupowej przypada na godziny poranne (10:00–12:00) oraz wieczorne (19:00–21:00). Sklepy internetowe mogą dostosować oferty do tych pór.

Polacy na zakupach. Co, gdzie i jak kupujemy?

Preferencje dotyczące płatności

63% Polaków korzysta z szybkich płatności online, z BLIKIEM jako najpopularniejszą metodą. Płatności odroczone, choć dopiero zyskują na popularności, stają się interesującą opcją, szczególnie w kategoriach AGD, uroda czy artykuły dziecięce.

Te produkty są coraz popularniejsze

W 2024 roku dominują kategorie Budowa i remont, Sprzęt AGD oraz Telefony i akcesoria. Rośnie zainteresowanie urządzeniami ułatwiającymi codzienne życie, jak frytkownice. Z kolei spada popyt na produkty, które wcześniej były popularne, na przykład generatory prądu.

Polacy na zakupach. Co, gdzie i jak kupujemy?

Dostawa – kluczowy element zakupów online

55% Polaków wybiera przesyłki kurierskie, a 36% korzysta z paczkomatów lub punktów odbioru. Koszt dostawy oraz czas oczekiwania mają duże znaczenie – 13% ankietowanych rezygnuje z zakupów, jeśli koszty dostawy są zbyt wysokie, a 9% – gdy nie ma opcji dostawy do preferowanego punktu.

Opinie i AI w e-commerce

Opinie użytkowników są kluczowe – 98% konsumentów uznaje je za ważny element przy zakupach online. Sztuczna inteligencja, mimo że zyskuje na znaczeniu, wciąż spotyka się z rezerwą – 50% Polaków ma negatywne podejście do personalizacji opartej na AI.

Polacy na zakupach. Co, gdzie i jak kupujemy?

Zaufane sklepy – liderzy rynku

W 15. edycji Rankingu Zaufanych Sklepów Ceneo wyróżniono następujące sklepy oraz jednego dostawcę:

  • Budowa i ogród: naj-sklep.pl,
  • Dla dziecka: matfel.pl,
  • Dom i wnętrze: agatameble.pl,
  • Hobby i zwierzęta: zooart.com.pl,
  • Multimedia: czytam.pl,
  • Moda i dodatki: eobuwie.com.pl,
  • Motoryzacja: sklepopon.com,
  • RTV i AGD: maxelektro.pl,
  • Styl życia: militaria.pl,
  • Technologia: sferis.pl,
  • Uroda i zdrowie: gemini.pl,
  • Debiuty na Ceneo: mironet.pl,
  • Najlepszy sprzedawca w Kup Teraz: perfumeria.pl,
  • Dostawca: InPost.

Nagrody przyznano na podstawie opinii konsumentów, co podkreśla wagę jakości obsługi i rzetelności sklepów internetowych. Więcej informacji można znaleźć w raporcie Ceneo.