Przestała być obiektem pożądania. Polacy pokochali coś innego
Polacy coraz mniej chętnie używają gotówki. Co nie oznacza, że wcale nie jest ona nam już potrzebna. Nadal sięgamy po nią, ale w ściśle określonych sytuacjach. Tymczasem polubiliśmy się bardziej z nowoczesnymi formami płatności.

Gotówka potrzebna nam coraz mniej
Karty płatniczej minimum raz w tygodniu używa już 71 procent Polaków. 53 procent korzysta też z BLIKA. Takie dane przekazano w raporcie firmy Inquiry. 6 na 10 badanych osób zadeklarowało także, że płacą gotówką przynajmniej raz w tygodniu. Jeśli chodzi o gotówkę to najczęściej płacimy nią za usługi typu fryzjer.
W opublikowanym raporcie wskazano, że już tylko 32 procent transakcji w Polsce przeprowadzanych jest za pomocą gotówki. Na znaczeniu zyskują obecnie najbardziej e-portfele - Google Pay, Apple Pat oraz BLIK.



Każdy zna już BLIK-a
Płatności za pomocą BLIK-a zna obecnie 90 procent Polaków, a aż 53 procent badanych dokonuje za jego pomocą płatności przynajmniej raz w tygodniu.
Karta płatnicza nadal numerem 1
Mimo tego, nadal najpopularniejszą formą płatności jest karta płatnicza. 71 procent respondentów zadelkarowało, że używa karty przynajmniej raz w tygodniu.
Z raportu wynika także, że Polacy opłacają rachunki najczęściej za pomocą internetowych przelewów, a za zakupy w sklepach stacjonarnych najbardziej lubią płacić kartą. W płatnościach internetowych dominuje BLIK. Gotówka jest używana w bardziej określonych sytuacjach, ale już coraz rzadziej. Polacy najczęściej sięgają po nią, podczas konieczności opłacania usług - u fryzjera, kosmetyczki, taksówkarza.
Autorzy raportu są zdania, że Polacy mają dość duże zaufanie do płatności cyfrowych i są otwarci na nowe rozwiązania. Nie tylko BLIK pozyskał zaufanie Polaków, także stają się coraz bardziej popularne e-portfele (wzrost z 55 procent do 64 procent w 2024 roku).
Musi być wygodnie i łatwo
Aby nowoczesne metody płatności zostały przyswojone przez Polaków, muszą być przede wszystkim proste oraz wygodne - to jest zdecydowanie najważniejszy czynnik wyboru.
- podsumowuje raport firmy Inquiry.
Badanie zrealizowano w 2024 roku na reprezentatywnej próbie 1001 dorosłych Polaków metodą CAWI.