Wyniki Play za 2021. Co przyniósł rok w Grupie iliad?
Grupa iliad, do której należy Play, opublikowała wyniki finansowe za 2021 rok. Wynika z nich, że fioletowy operator osiągnął wzrost przychodów z usług o 6,4%, wzrost wskaźnika EBITDAaL o 31% oraz liczby aktywnych klientów mobilnych o 2% (+181 tysięcy).

Zdaniem operatora, wyniki finansowe potwierdzają jego wysoką pozycję na konkurencyjnym i nasyconym rynku telefonii komórkowej w Polsce.
Kluczowe wskaźniki Play za 2021 rok w porównaniu do 2020 roku to:



- wzrost o 6,4% r/r przychodów z usług oraz wzrost o 2% r/r przychodów do wysokości 7,3 mld zł,
- powiększenie bazy aktywnych klientów o 323 tysiące, wzrost o 3% r/r, z czego 69% stanowili aktywni mobilni klienci kontraktowi,
- całkowita baza raportowanych klientów mobilnych (z wyłączeniem kart M2M) osiągnęła 15,7 mln (+3% r/r),
- całkowita baza aktywnych klientów osiągnęła 12,4 mln (+3% r/r),
- liczba aktywnych klientów mobilnych osiągnęła 12,1 mln (+3% r/r),
- wzrost o 112% r/r liczby klientów usług dla domu (Play NOW TV i internetu stacjonarnego) do 267 tysięcy (ponad dwukrotny wzrost w stosunku do końca 2020 r.),
- wzrost wskaźnika EBITDAaL o 31% r/r do 3,13 mld zł,
- średni przychód na użytkownika (ARPU) w czwartym kwartale 2021 wynosił 28,1 zł.
Po zgodzie Komisji Europejskiej uzyskanej 10 marca spółka obecnie przygotowuje się do sfinalizowania transakcji nabycia UPC Polska, do czego dojdzie najprawdopodbniej 1 kwietnia.
Jesteśmy dumni z naszych osiągnięć w pierwszym roku po dołączeniu do Grupy iliad. Skutecznie realizujemy naszą strategię, przekraczając wszystkie założone cele biznesowe i finansowe. W ubiegłym roku rozpoczęliśmy proces nabycia UPC Polska, co pozwoli nam na stworzenie zupełnie nowej jakości, dzięki połączeniu najlepszych usług mobilnych, stacjonarnych i telewizyjnych na polskim rynku telekomunikacyjnym
– powiedział Jean Marc Harion, Prezes Zarządu P4.
Po przejęciu UPC operator zamierza utrzymać markę na rynku i nie będzie rebrandingu do Play. Jak wyjaśnił Jean Marc Harion, marka UPC jest dobrze znana i kojarzona wśród polskich klientów. Pasuje też do wizji usług, które po fuzji ma zaoferować iliad, czyli szybkiego internetu stacjonarnego.
Na razie utrzymana też zostanie współpraca z Vectrą, chociaż w przyszłości będzie ona traciła na znaczeniu. Wraz z przejęciem UPC operator wprowadzi nowe usługi konwergentne i wokół nich będą się też koncentrowały działania marketingowe, w tym promocje skierowane do klientów.
W rocznym podsumowaniu Grupy iIiad znalazły się też informacje o rozwoju sieci Play. Na koniec 2021 r. operator miał 9767 aktywnych stacji bazowych, z czego w ciągu roku uruchomił 967, co oznacza wzrost o 11% r/r.
Zapewniło to wskaźnik pokrycia własnej sieci 99,7% populacji Polski siecią w standardach 2G/3G oraz 99,4% i 94,1% w standardach 4G LTE i 4G LTE Ultra.
Zasięg sieci 2G/3G/4G Play jest uzupełniany przez usługi roamingu krajowego na podstawie umowy z Orange Polska, która została przedłużona do 2025 roku. W 2021 r. Play zakończył podobną umowę z T-Mobile, a dwa lata wcześniej z Plusem.
31 marca 2021 roku Grupa iliad sfinalizowała z hiszpańskim operatorem Cellnex sprzedaż 60% udziałów w On Tower Poland, spółce zarządzającej pasywną infrastrukturą telefonii komórkowej w Polsce. Dzięki tej transakcji Grupa iliad zyskała 0,8 miliarda euro przychodu. Operator przekonuje, że umowa z Cellnexex daje wzmocnienie inwestycyjne, które pozwoli Playowi wdrożenie i zakup częstotliwości 5G, zagęszczenie istniejącej sieci mobilnej oraz umocnienie się na rynku usług stacjonarnych. Skutkiem umowy ma być także realizowana przez iliad wraz Cellnex budowa w Polsce 1500 nowych stacji bazowych.