Play przycina szybkość klientom konkurencji? "Problem techniczny"

Osoby korzystające z abonamentu komórkowego Vectry skarżyły się, że bardzo wolno działa im 5G, gdy są w zasięgu sieci Play. Po naszej interwencji problem „zniknął”.

Marian Szutiak (msnet)
44
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Play przycina szybkość klientom konkurencji? "Problem techniczny"

Jakiś czas temu w swojej służbowej skrzynce e-mail znalazłem wiadomość od pana Rafała, w której opisał swoje perypetie z usługami komórkowymi w Vectrze. Ta działa na zasięgu sieci Play jako operator wirtualny (MVNO). Autor e-maila zauważył, że są istotne różnice w szybkości transmisji danych, jakie osiąga jako klient Vectry, w porównaniu z kartami Play oraz innych operatorów, którzy korzystają z fioletowej infrastruktury.

Dalsza część tekstu pod wideo

W zasięgu sieci Play, telefon (czy inne urządzenie) z kartą SIM Vectry osiągał maksymalnie około 70 Mb/s. Taki limit dotyczył zarówno technologii 5G, jak i 4G. Tymczasem przy użyciu kart innych operatorów, którzy korzystali z infrastruktury Play (w tym również kart fioletowego operatora), można było korzystać ze znacznie szybszego Internetu. Dwa przykładowe pomiary wykonane przez pana Rafała poniżej.

Play przycina szybkość klientom konkurencji? "Problem techniczny"
Play przycina szybkość klientom konkurencji? "Problem techniczny"

Co ciekawe, jeśli telefon z kartą SIM Vectry korzystał z zasięgu sieci Orange, to efektu przycinania nie było. Choć można było wtedy korzystać tylko z 4G LTE, transmisja danych przebiegała z maksymalną, możliwą do osiągnięcia w danym miejscu szybkością.

Zdaniem autora wiadomości, dla potencjalnych klientów, którzy testują jakość sieci 5G w Play za pomocą karty Vectry, ograniczenie prędkości może wprowadzać w błąd i zniechęcać do skorzystania z oferty tego operatora. Ograniczone prędkości na kartach Vectry mogą prowadzić do mylnego przekonania, że Play nie oferuje wysokiej jakości usług 5G. W rezultacie, klienci mogą decydować się na wybór innych operatorów, co może negatywnie wpływać na postrzeganie zarówno sieci Play, jak i Vectry.

Vectra: to problem techniczny

Chcąc wyjaśnić, gdzie leży problem, napisałem do biura prasowego Vectry prośbę o wyjaśnienie. Przedstawiłem opisany wyżej problem, kończąc następującym pytaniem:

Jest to celowe działanie, czy może jakiś problem techniczny?

Dzisiaj (6 września 2024 roku), po kilku dniach oczekiwania, przyszła odpowiedź. Wynika z niej, że ograniczanie szybkości transmisji danych klientom Vectry, którzy korzystają z zasięgu sieci Play, wynikała z problemów technicznych.

Wracamy z odpowiedzią po przeanalizowaniu sprawy: był to problem techniczny, który wspólnie z naszym partnerem MNO już rozwiązaliśmy.

– przekazała Justyna Grzelak z biura prasowego Vectry

Opisany problem powinien zniknąć, czego potwierdzenie można znaleźć na naszym Forum.

Warto na koniec dodać, że w dokumencie pod tytułem REGULAMIN SZCZEGÓŁOWY ŚWIADCZENIA USŁUG MOBILNYCH PRZEZ VECTRA S.A. widnieje taki oto zapis (4.1):

Szacunkowa maksymalna prędkość przesyłania danych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2120 z dnia 25 listopada 2015 r. ustanawiającego środki dotyczące dostępu do otwartego internetu oraz zmieniającego dyrektywę 2002/22/WE w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników, a także rozporządzenie (UE) nr 531/2012 w sprawie roamingu w publicznych sieciach łączności ruchomej wewnątrz Unii („Rozporządzenie o otwartym internecie”) – zwana Szacunkową Prędkością Maksymalną – jest mierzona dla bezpośredniego połączenia Telefonu ze stacją nadawczo-odbiorczą i wynosi 50 Mb/s dla prędkości pobierania danych i 10 Mb/s dla prędkości wysyłania danych. Cennik, Umowa, Regulamin Promocji lub inny regulamin Dostawcy Usług mogą określać inną wartość Szacunkowej Prędkości Maksymalnej w rozumieniu Rozporządzenia o otwartym internecie. Osiągnięcie Szacunkowej Maksymalnej Prędkości wskazanej powyżej wymaga korzystania z transmisji danych w technologii LTE (lub bardziej zaawansowanej, jeżeli jest oferowana przez Dostawcę Usług) i może nie być możliwe poza Siecią Dostawcy Usług.