9 milionów Polaków korzysta z mobilnych aplikacji bankowych
Po pierwszym kwartale 2019 roku liczba klientów, którzy aktywnie korzystają z aplikacji mobilnych swoich banków, przekroczyła 9 milionów - to wzrost o prawie 3 miliony w ciągu roku. Już ponad połowa klientów aktywnie korzystających z bankowości elektronicznej robi to za pomocą swojego smartfona lub tabletu.

W I kwartale 2019 roku liczba rachunków klientów indywidualnych dających możliwość korzystania z bankowości elektronicznej osiągnęła 38,72 mln, z czego 17,49 mln użytkowników co najmniej raz w miesiącu logowało się do systemu transakcyjnego w swoim banku. W porównaniu z ostatnim kwartałem 2018 roku odnotowano wzrost w obu kategoriach odpowiednio o 1,65% i 1,60% (630 tys. i 274 tys.). W przypadku klientów indywidualnych, którzy aktywnie używają e-bankowości, ponad 51% korzysta z niej za pomocą aplikacji mobilnych swoich banków. W I kwartale liczba aktywnych użytkowników bankowości mobilnej, po kolejnym wzroście, przekroczyła już 9 mln. Wynik ten jest wyższy o 3,22% w porównaniu z IV kwartałem 2018 roku i o 43% wyższy niż rok wcześniej. Oznacza to, że w ciągu 12 miesięcy liczba osób aktywnie korzystających z bankowości w telefonie komórkowym zwiększyła się o 2,72 mln klientów.
Zobacz: Przelew natychmiastowy powinien być standardem - mówią klienci banków
Zobacz: Bank Millennium z nową aplikacją mobilną



- Rynek bankowości detalicznej w Polsce jest już stosunkowo nasycony. Według naszych badań, ubankowienie mierzone odsetkiem osób powyżej 15 roku życia, posiadających konto w banku sięgnął w marcu tego roku 89%. Liczba nowych aktywnych użytkowników bankowości mobilnej jest natomiast bardzo zbieżna z liczbą nowych użytkowników bankowości elektronicznej – w obu przypadkach w tym kwartale mieliśmy do czynienia ze wzrostem na poziomie ok. 270 tys. klientów. W naszej ocenie, w obecnej fazie rozwoju rynku nowe technologie i coraz lepiej dopasowane do potrzeb klientów funkcjonalności i interfejsy bankowości mobilnej będą istotnym czynnikiem determinuącym wybory konsumentów oraz równie ważnym elementem polityki konkurencyjnej banków. Warto jednak pamiętać, że banki ponoszą dziś ogromne nakłady na bezpieczeństwo i rozwój nowoczesnych technologii, których oczekują ich klienci, ale ograniczony z jednej strony potencjał wzrostu rynku, przy jednoczesnych bardzo wysokich obciążeniach sektora z drugiej, mogą w długim okresie stanowić zagrożenie dla dalszego rozwoju w tych obszarach.
- powiedział Włodzimierz Kiciński, wiceprezes Związku Banków Polskich
Klienci sektora MSP posiadający rachunki bankowe z dostępem do bankowości elektronicznej mieli łącznie 2,753 mln kont w bankach. Liczba małych i średnich przedsiębiorstw, które każdego miesiąca korzystają z elektronicznego dostępu do swojego rachunku, na koniec marca 2019 roku wynosiła 1,59 mln.
Zobacz: Do założenia konta w Banku Pekao wystarczy selfie. Weryfikacja w aplikacji PeoPay bez wizyty w oddziale
Zobacz: Bank w smartfonie. Ponad 11 mln Polaków wybiera aplikację do korzystania z usług bankowych