DAJ CYNK

Windows 11 na Steam Deck? Od teraz to nie problem!

Przemysław Banasiak

Sprzęt

Nowa aktualizajca dla Steam Deck to sporo udogodnień

Valve cały czas pracuje nad poprawkami i ulepszeniami dla swojego najnowszego urządzenia. Steam Deck doczekał się w ostatnich dniach aż trzech znaczących aktualizacji oprogramowania. Zmian jest sporo.

 

Valve Steam Deck to przenośny komputer w formie konsoli. Jest to nieco większe i cięższe urządzenie od popularnego Nintendo Switch ale o zdecydowanie większej wydajności. Co ważne pozwala na granie w gry znane z komputerów stacjonarnych. I to bez ich ponownego kupowania - wystarczy dotychczasowa biblioteka Steam.

Zmiany dotyczą głównie fTPM, klawiatury oraz kontrolerów

Mocną stroną Amerykanów jest też stosunkowo niska cena - od kilkuset do nawet ponad tysiąca złotych mniej niż za chińskie odpowiedniki jak ONEXPLAYER czy Aya Neo. Jednak jak to zwykle bywa każdy nowy sprzęt ma swoje problemy, podobnie jak i Steam Deck. Sporo z nich można jednak naprawić poprawkami w oprogramowaniu, co Valve zresztą robi pracując dniami i nocami.

W ostatnich dniach (30.03 - 01.04) Steam Deck doczekał się aż trzech aktualizacji. Dwóch zwykłych oraz jednej w formie beta. Przynoszą one sporo zmian, które znacząco wpływają na komfort użytkowania urządzenia. Najważniejsza z nich dotyczy dodania obsługi fTPM przez układ AMD, która wymagana jest do zainstalowania systemu operacyjnego Windows 11.

Przypomnieć bowiem należy, że Steam Deck fabrycznie korzysta ze SteamOS 3.0. Jest to autorska wersja Linuksa oparta na dystrybucji Arch, która wspierana jest przez nakładkę Proton umożliwiającą proste i bezproblemowe uruchamianie gier z Windowsa. Jednak nie wszystkich.

Windows 11 na Steam Deck? Od teraz to nie problem!

Teraz już bez problemów użytkownik może we własnym zakresie wymienić SteamOS 3.0 na Windowsa 11. Valve jednak podkreśla, że jak to w przypadku wersji beta nie wszystko jeszcze działa. Mowa głównie o oficjalnych sterownikach. Tym samym są problemy z konkretnymi rzeczami jak np. dźwięk.

"Zwykłe" wersje aktualizacji to również zmiany w klawiaturze ekranowej. Od teraz Steam Deck obsługuje pisanie na dwóch gładzikach jednocześnie - jest to funkcja znana chociażby ze Steam Controllera. Poczyniono też zmiany w przypadku motywów klawiatury, które ładowane są w trybie pulpitu.

Windows 11 na Steam Deck? Od teraz to nie problem!

Kolejną funkcją dodaną w oficjalnej aktualizacji są opcje kalibracji dla joysticków Steam Deck oraz zewnętrznych kontrolerów (np. od PlayStation 5). Można teraz samemu dostosować martwe strefy dla obu joysticków (zapobiega tzw. dryfowaniu) oraz siłę haptyczną dla lewego i prawego trackpada.

Pełna lista zmian wygląda następująco (kolejno aktualizacje z 30.04, 31.04 oraz 01.04):

We have made updates to SteamOS and BIOS for Steam Deck in the beta channel, for those who would like to try it out and provide feedback.

You can opt into this by going to Settings > System on your Steam Deck, and selecting Beta from the OS Update Channel. Again, this OS and BIOS are still in beta and being tested, so only opt-in if you would like to try it out and provide feedback.

  •     Added messaging when a charger that doesn't meet the minimum bar is plugged in
  •     Added uncapped framerate setting in Quick Access menu > Performance
  •     Added fTPM support, enabling Windows 11 installation
  •     Added button combo: hold "..." + "Volume Down" to reset PD contract in the cases where Steam Deck gets stuck due to an incompatible Type-C device
  •     Updated power LED to dim a few seconds after power supply connection events for better experience in dark environments
  •     Improved compatibility for a number of Type-C docks and PSUs
  •     Improved battery life in idle or very low usage scenarios
  •     Improved stability
  •     Fixed issues where the touchscreen does not work after some boots
  •     Fixed compatibility with some SD cards specifically when used as boot devices.
  •     Fixed ACPI error spew in the kernel
  • Added dual trackpad typing support to onscreen keyboard
  • Added game mode onscreen keyboard to Desktop mode
  • Added Family Sharing status to game details page. Borrowers will see whose library they are borrowing from, and lenders will see a message if their library is currently in use by a borrower.
  • Added a Calibration and Advanced Settings screen with options for:
    • Adjusting deadzones for the left and right Joysticks
    • Adjusting haptic strength for left and right Trackpads
    • Joysticks and other sensors on external gamepads
  • Updated network connection flow to connect without re-prompting for a known password
  • Improved performance downloading library images after logging in, leading to less stuttering
  • Removed display of 'B' back button in Overlay Quick Access Menu
  • Fixed onscreen keyboard input issues when connecting to public WiFi captive portals
  • Fixed issue where Chrome wouldn't install from the non-Steam section of the Library
  • Active keyboard theme is now loaded in desktop mode
  • Keyboard input is now sent on trackpad click down, instead of up, which should improve accuracy for fast trackpad typists
  • Made the default keyboard theme "pressed" key state more noticeable
  • Pressing R2/Enter no longer dismisses the keyboard in Desktop mode
  • Removed two second latency hiding trackpad cursors when the trackpads are no longer in use
  • Fixed issue with Steam Client on Desktop scaling when the standalone keyboard is shown
  • Fixed issue where transcoded video/audio was re-downloaded on a driver change
  • Fixed some missing localization in the controller configurator

Zobacz: AMD kpi sobie z Intela. Chodzi o wydajność w grach
Zobacz: Jaki komputer do gier i pracy? Gotowe zestawy na kwiecień 2022

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Valve

Źródło tekstu: Valve, oprac. własne