Nie będzie baterii „Made in Poland”. Producent zwija interes

W Polsce miały być produkowane akumulatory. Niestety nic z tego nie będzie, a miało być tak pięknie.

Anna Rymsza (Xyrcon)
5
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Nie będzie baterii „Made in Poland”. Producent zwija interes

Mowa o zakładzie firmy Northvolt w Gdańsku. Przedsiębiorstwo powstało w Dolinie Krzemowej za sprawą byłego wiceprezesa Tesli Petera Carlssona. Fabryki w Polsce i Szwecji miały być europejską odpowiedzią na morze akumulatorów, które zalewa nas ze wschodu. Niestety nic z tego nie będzie.

Dalsza część tekstu pod wideo

Fabryka baterii w Gdańsku na sprzedaż

Northvolt ma dwa zakłady w Gdańsku. Starszy skończył 6 lat, młodszy został otwarty wiosną 2023 roku. Budowa tego drugiego trwała 4 lata, kosztował około 200 milionów dolarów. Produkowane w nich były litowo-jonowe magazyny energii, między innymi do samochodów elektrycznych. Były, bo firma Northvolt ma problemy finansowe i zamyka obiekty. Fabryki zapewne zostaną wystawione na sprzedaż – firma wyraziła taki zamiar. Pod młotek pójdzie też technologia, produkty i baza klientów (głównie firmy motoryzacyjne).

Taki sam los spotka oddział Northvolt w Szwecji, który miał produkować akumulatory dla instalacji elektrycznych i znajomo wyglądające ogniwa cylindryczne.

Nie będzie baterii „Made in Poland”. Producent zwija interes

Northvolt zapowiadał, że polskie akumulatory zasilą Europę, ale obecnie sam potrzebuje zasilenia. 21 listopada 2024 roku firma poinformowała, że złożyła w USA wniosek o restrukturyzację. Miało to pozwolić „uzyskać dostęp do nowych źródeł finansowania i kontynuację działalności”. Peter Carlsson, który kierował spółką od jej powstania w 2016 roku, zrezygnował ze stanowiska CEO, choć pozostał w zarządzie.

Kilka godzin później Northvolt przekazał komunikat o zakończeniu działalności niektórych spółek, w tym w Polsce. Nie będzie więc akumulatorów „Made in Poland”. Zamiast tego pracę straci prawie 300 osób w Polsce i niemal drugie tyle w Szwecji. Aktywne ma zostać tylko Centrum Skalowania Biznesu w Gdańsku.

Jeśli śledzisz rynek, ta informacja nie jest zaskoczeniem. Northvolt już wcześniej informował o redukcji zatrudnienia i porzucił plany otwarcia nowej fabryki w Niemczech. Szkoda, bo działalność firmy była „światełkiem w tunelu” dla elektromobilności, zależnej obecnie od akumulatorów z Chin. Te produkowane przez Northvolt miały wykorzystywać materiały z recyklingu i mieć niższy ślad węglowy, a przy tym stymulować europejską gospodarkę. Niestety, nie tym razem.