Allegro oszukuje i udaje Greka. To nieuczciwa konkurencja, kwituje InPost

Allegro oszukuje — grzmią Internauci. Zamiast ulubionego InPostu platforma uparcie im wciska w zamówieniach kuriera Allegro Delivery albo automat One Box. Ta praktyka wygląda na nieuczciwą konkurencję — komentuje InPost.

Dominik Krawczyk (dkraw)
99+
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Telepolis.pl
Allegro oszukuje i udaje Greka. To nieuczciwa konkurencja, kwituje InPost

Allegro Delivery zamiast Paczkomatu  — klienci oburzeni, a InPost nie szczędzi słów krytyki

Super Biznes przyjrzał się nietypowym praktykom Allegro, zasygnalizowany frustracją Internautów. Użytkownicy największej polskiej platformy zakupowej alarmują, że podczas finalizacji zamówień system automatycznie zmienia wybraną przez nich metodę dostawy. Zamiast preferowanego Paczkomatu InPost, w podsumowaniu zakupów pojawia się opcja kuriera Allegro Delivery. Klienci czują się zaskoczeni i oszukani, ponieważ nie wyrażali zgody na taką zmianę.

Dalsza część tekstu pod wideo

Nie brakuje przypadków, gdy platforma zmienia dostawę na maszynę Allegro (One Box), położoną znacznie dalej niż ulubiony paczkomat. Mało tego, gdy użytkownicy nie zauważą zmiany, to potem Allegro Delivery pozostaje już domyślne, póki tego ręcznie nie zmienią.

Rzecznik prasowy firmy Inpost, Wojciech Kądziołka, podkreślił dla Super Biznesu, że konsument powinien mieć pełną swobodę wyboru metody dostawy, a każda zmiana powinna być uzgodniona z klientem. To konsument powinien mieć wybór i ten wybór powinien być szanowany przez przedsiębiorcę, w szczególności w sieci!  — zaznaczył Kądziołka, wyrażając przy tym zaniepokojenie praktykami Allegro.

W mojej opinii ta praktyka wygląda na nieuczciwą konkurencję.

- kwituje rzecznik prasowy firmy InPost, Wojciech Kądziołka

Super Biznes już czeka na odpowiedź z UOKiK-u, co jednak na to wszystko samo Allegro?

Super Biznes już ruszył z pytaniami do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Trudno się temu dziwić, skoro jeden z ekspertów zapytany o opinię odpowiedział, że zastanawia się, czy to w ogóle jest legalne. Zanim jednak sprawą zajmie się UOKiK, przyszła odpowiedź od Marcina Gruszki, rzecznika prasowego Allegro.

W Allegro priorytetem jest dla nas zawsze doświadczenie klienta. Dlatego nieustannie pracujemy nad jego optymalizacją – również w obszarze logistyki.

Wszystkich naszych partnerów traktujemy jednakowo, oferując kupującym najbardziej dostępne i jakościowe formy dostawy. Jednocześnie niemal każdego dnia testujemy poszczególne moduły naszej platformy – w tym rozwiązania logistyczne – które mogą wyglądać i działać inaczej. Wszystko po to, by nieustannie poprawiać doświadczenie zakupowe naszych klientów

- argumentuje Marcin Gruszka w odpowiedzi dla Super Biznesu

Tłumaczenie się testami i optymalizacjami logistyki jest dosyć pokrętne. Nie da się nie zauważyć w tym wszystkim jednostronnego interesu Allegro, które ewidentnie chce sobie zarobić na dostawach, zamiast realizować umowę z kluczowym partnerem, jakim ewidentnie jest dla platformy InPost.

Jak podkreśla Super Biznes, konsument ma prawo do wyboru preferowanej metody dostawy i każda zmiana powinna być z nim uzgodniona. Gdy sklep narusza te prawa, redakcja sugeruje zgłoszenie się do UOKiK-u, co też sama zrobiła w imieniu czytelników.

Allegro nie podaje, jaka jest skala wspomnianych wyżej „optymalizacji”, ale patrząc jedynie na doświadczenia redaktorów Telepolis, jest to zaskakująco częsty „błąd z premedytacją”.