Chwila nieuwagi i cię mają. Polacy są oszukiwani na potęgę
Polacy muszą mieć się ciągle na baczności. Oszuści przez cały czas czyhają, co potwierdzają najnowsze dane.

Niemal co trzeci Polak doświadczył kradzieży lub próby wyłudzenia danych osobowych, wynika z danych serwisu ChronPESEL.pl. To pokazuje, na jak ogromną skalę działają dzisiaj cyberprzestępcy i jak ważna jest ciągła edukacja w tym zakresie.
Polacy są oszukiwani na potęgę
Aż 30 proc. Polaków doświadczyło kradzieży lub próby wyłudzenia danych osobowych. Wśród nich aż połowa za pośrednictwem mediów społecznościowych. Niestety, aż dla 20 proc. osób, które tego doświadczyły, skończyło się to utratą pieniędzy lub blokadą konta na portalu internetowym.



Wciąż jednym z najpopularniejszy sposobów oszustów jest phishing, czyli podszywanie się pod inną osobę lub instytucję. Z badania ChronPESEL.pl wynika, że wśród respondentów, którzy doświadczyli próby wyłudzenia, najczęściej stosowano: fałszywe e-maile (47 proc.), SMS-y (40 proc.), połączenia telefoniczne (37 proc.) oraz podejrzane strony i wiadomości w komunikatorach internetowych (po 34 proc.).
Celem cyberprzestępców jest wyłudzenie loginów do bankowości internetowej, numerów kart płatniczych i kredytowych, danych osobowych w tym PESEL-u oraz innych wrażliwych informacji, które mogą posłużyć do szantażu. Hakerzy często również instalują złośliwe oprogramowanie na komputerach i urządzeniach mobilnych swoich ofiar, aby przejąć nad nimi zdalną kontrolę. Świetnym miejscem do ataku są popularne serwisy. Spośród aż 44 proc. respondentów, którzy doświadczyli kradzieży danych osobowych, zostały one wykradzione w mediach społecznościowych.
– ostrzega Bartłomiej Drozd, ekspert serwisu ChronPESEL.pl.
Dla osób, które doświadczyły kradzieży danych osobowych, w 14 proc. przypadków skończyło się to włamaniem na konto bankowe, a dla 11 proc. wyłudzeniem numeru PESEL.