Samsung Odyssey G4 został wyposażony w 26,9-calowy wyświetlacz IPS o rozdzielczości 1920 x 1080 pikseli, co daje zagęszczenie punktów na poziomie 85 ppi. Nie jest to dużo, dlatego na obrazie widać pojedyncze piksele, szczególnie gdy siedzimy blisko monitora.
Niska rozdzielczość to na szczęście jedyne, do czego można się przyczepić w kwestii jakości obrazu. Tym bardziej, że podczas rozgrywki i dynamicznie zmieniających się widoków, nie rzuca się to w oczy. Za to możemy tu liczyć na wysoką częstotliwość odświeżania (do 240 Hz), bardzo krótki czas reakcji (1 ms) czy brak smużenia przy szybkim ruchu.
Świetnie wyglądają również kolory, i to w zasadzie pod każdym kątem, pod którym na nie patrzymy. W ustawieniach monitora możemy wybrać tryb obrazu, który dostosowuje ustawienia na przykład do rodzaju gry, w którą gramy. Zmienia się wtedy między innymi nasycenie kolorów i kontrast. Pod względem zgodności wyświetlanych kolorów z oryginałem (wskaźnik ∆E) najlepiej wypada tryb sRGB, ale w innych trybach obraz wygląda zdecydowanie lepiej (subiektywnie oceniając). Szczegółowe wyniki pomiarów kolorymetrycznych w poszczególnych trybach umieściłem w tabeli poniżej (ustawienia domyślne).
Tryb obrazu | Temperatura bieli | Pokrycie Gamy | Objętość Gamy | Średnie ∆E (MAX) |
FPS | 7238 K | 99,5% sRGB 73,1% AdobeRGB 81,0% DCI P3 |
119,2% sRGB 82,1% AdobeRGB 84,4% DCI P3 |
4,59 (9,47) |
RTS | 7397 K | 99,6% sRGB 73,1% AdobeRGB 80,7% DCI P3 |
118,8% sRGB 81,9% AdobeRGB 84,2% DCI P3 |
5,61 (12,79) |
RPG | 7518 K | 99,6% sRGB 73,2% AdobeRGB 80,8% DCI P3 |
116,1% sRGB 80,0% AdobeRGB 82,2% DCI P3 |
4,63 (11,70) |
SPORT | 7545 K | 99,5% sRGB 72,9% AdobeRGB 80,5% DCI P3 |
118,9% sRGB 81,9% AdobeRGB 84,2% DCI P3 |
4,49 (12,79) |
sRGB | 7582 K | 96,9% sRGB 67,7% AdobeRGB 70,2% DCI P3 |
99,3% sRGB 68,4% AdobeRGB 70,4% DCI P3 |
1,32 (3,53) |
Kino | 7385 K | 99,6% sRGB 73,3% AdobeRGB 80,2% DCI P3 |
113,6% sRGB 78,2% AdobeRGB 80,4% DCI P3 |
6,32 (13,47) |
Dynamiczny | 7474 K | 99,6% sRGB 73,6% AdobeRGB 80,7% DCI P3 |
114,3% sRGB 78,8% AdobeRGB 81,0% DCI P3 |
3,55 (8,57) |
Producent obiecuje, że standardowa jasność monitora wynosi 400 nitów. To również sprawdziłem, dzieląc powierzchnię wyświetlacza na 9 mniej więcej równych części i mierząc jasność w środku każdego z wydzielonych obszarów. Najjaśniejsze okazało się centrum wyświetlacza, natomiast różnica między najjaśniejszym i najciemniejszym miejscem pomiaru sięgnęła 10%.
Jak zawsze sprawdziłem też jednolitość podświetlenia przy jasności ustawionej na około 150 nitów. W tym przypadku różnica w jasności była minimalnie mniejsza (około 9%).
Od razu muszę nadmienić, że zmierzonych różnic w jasności wyświetlacza nie widać przy korzystaniu z monitora w jakikolwiek sposób.
Samsung Odyssey G4 jest zasilany zewnętrznym zasilaczem o mocy 48 W. Gdy używałem monitora do pracy biurowej z jasnością ustawioną na 100%, pobór mocy wynosił równo 30,0 W. Przy domyślnej jasności (34/100) zużycie energii zmniejsza się prawie o połowę (do 16,5 W). Gdy do monitora podłączyłem konsolę Xbox Series X, to podczas grania w różne gry maksymalny pobór mocy wynosił 31,5 W. Większe zużycie energii jest możliwe po podłączeniu monitora do gamingowego komputera, dzięki czemu da się skorzystać z częstotliwości odświeżania 240 Hz.
Źródło zdjęć: Marian Szutiak / Telepolis.pl