Tajemniczy numer 600001048. Powiesz za dużo i pozamiatane
Do Polaków, po chwilowej przerwie, znów zaczął wydzwaniać numer +48600001048 - alarmują Czytelnicy. Uważaj, to próba wyłudzenia danych.

600001048 - kto dzwoni?
Rozmówca w słuchawce, zazwyczaj mężczyzna o wschodnim akcencie, przedstawia się jako konsultant mBanku i rozpoczyna konwersację od prośby o potwierdzenie daty i miejsca urodzenia. Ponoć celem wstępnej weryfikacji, aby mógł przedstawić spersonalizowaną ofertę. Powyższy numer tymczasem do instytucji nie należy, co można potwierdzić w rozmowie z prawdziwym konsultantem, czy to na infolinii czy czacie serwisu transakcyjnego.
Jest to więc nic innego jak próba wyłudzenia danych. W jakim konkretnie celu, nie wiadomo, ale jedno jest pewne: pod żadnym pozorem odpowiedzi udzielać nie należy. Wprost przeciwnie - zablokować natręta i cieszyć się świętym spokojem.


![Monitor LG UltraGear 32GQ850-B.AEU 31.5" 2560x1440px IPS 240Hz 1 ms [GTG]](https://www.mediaexpert.pl/media/cache/resolve/gallery_xml/images/72/7265948/Monitor-LG-UltraGear-32GQ850-B-front.jpg)
mBank już ostrzegał
Dokładniej w listopadzie 2020 roku, ale jak widać, szkodliwy proceder dalej trwa. Jak wówczas bank, tak i teraz redakcja przypomina, że tożsamość konsultantów mBanku można zweryfikować poprzez kontakt z obsługą klienta. A jeśli rzekomy telemarketer rozpoczyna rozmowę bez podania swojego nazwiska, to już pierwsza lampka ostrzegawcza.
Podobnie jest z pytaniami o dane logowania do serwisu transakcyjnego, pełny numer karty płatniczej, przekazanie kodu autoryzacji SMS czy prośbami o instalację wskazanego oprogramowania. Podkreślmy raz jeszcze, żaden z tych wątków nie pojawi się z inicjatywy banku.
Dlaczego nikt z tym nic nie robi?
Odpowiedź brzmi: robi, ale sprawa nie jest prosta. Teoretycznie operatorzy maja dostęp do danych o właścicielach poszczególnych kart, w praktyce jednak na niewiele się on zdaje. Przestępcy rejestrują numery na słupa; zazwyczaj osoby bezdomne, do których dotarcie z oczywistych przyczyn nie jest w stanie popchnąć dochodzenia. I biznes się kręci. Nam, konsumentom, pozostaje jedynie ostrożność.