DAJ CYNK

To nie błąd w aplikacji. PKP ostro winduje ceny (aktualizacja)

Marian Szutiak

Taryfy, promocje, usługi

To nie błąd w aplikacji. PKP ostro winduje ceny

Inflacja i wysoka cena energii elektrycznej dają się we znaki również polskiemu przewoźnikowi kolejowemu. PKP Intercity reaguje na to wzrostem cen bazowych biletów jednorazowych na podróż swoimi pociągami.

Dalsza część tekstu pod wideo
 

PKP Intercity do napędzania prawie wszystkich swoich pociągów używa energii elektrycznej. Ta, jak wiemy, jest coraz droższa, stanowiąc jednocześnie największy koszt kolejowej spółki. Cena energii elektrycznej na Towarowej Giełdzie Energii wzrosła o 62,18%, w porównaniu do stycznia 2022 roku. Będzie to miało bezpośrednie przełożenie na wysokość opłat w 2023 roku za energię czynną. Jest to część opłat za energię elektryczną trakcyjną. Spowoduje to również wzrost kosztów usług świadczonych przez PKP Intercity.

Nie bez znaczenia jest również najwyższy od wielu lat poziom inflacji. W listopadzie 2022 roku wyniosła ona 17,5%. W minionym roku mocno też wzrosły stopy procentowe. Ten czynnik również sprawia, że koszty wszelkiej działalności gospodarczej w Polsce znacznie wzrosły.

Z podanych powyżej powodów PKP Intercity zdecydowało się na podniesienie bazowych cen biletów jednorazowych na podróże pociągami spółki. Jest to druga systemowa zmiana cen biletów PKP Intercity od lat 2013-2014. Najnowsze prognozy przewoźnika wskazują, że koszt operacyjny w przeliczeniu na pasażera może przekroczyć 40%. Natomiast wzrost kosztów energii trakcyjnej może przekroczyć 100% w ujęciu rocznym, w konsekwencji modyfikując strukturę kosztów spółki, poprzez zwiększenie wagi kosztów energii trakcyjnej.

Planowana podwyżka cen biletów nie zrekompensuje skutków wzrostu kosztów prowadzenia działalności przez PKP Intercity, a jedynie częściowo je złagodzi. Na podstawie przeprowadzonych szczegółowych analiz spółka od 11 stycznia 2023 roku podnosi ceny bazowe biletów jednorazowych w poszczególnych kategoriach pociągów średnio o:

  • 17,8% w pociągach EIP,
  • 17,4% w pociągach EIC,
  • 11,8% w pociągach TLK/IC.

Nadal możliwe będzie obniżenie ceny przejazdu poprzez korzystanie z licznych ofert promocyjnych funkcjonujących u przewoźnika.

Bilety odcinkowe, Karty Intercity, oferta Multiprzejazd

W ślad za aktualizacją cenników biletów jednorazowych, zaktualizowane zostają także ceny biletów odcinkowych. Te podrożeją średnio o 10%, pozostając (wg PKP Intercity) na poziomie konkurencyjnym wobec oferty innych przewoźników kolejowych. Po raz pierwszy od 2016 roku zmieniają się też ceny Kart Intercity, uprawniających do nielimitowanych podróży pociągami PKP Intercity w dowolnych relacjach.

Aby zwiększyć atrakcyjność ofert Multiprzejazd oraz Multiprzejazd Max, PKP Intercity wydłuża okres obowiązywania oferty o kilka godzin (do godziny 24:00 w czwartek). Do tej pory była ona ważna od północy we wtorek do godziny 15:00 w czwartek. Multiprzejazd i Multiprzejazd Max umożliwiają dowolną liczbę przejazdów pociągami PKP Intercity w okresie ważności. Cena obu ofert pozostaje bez zmian.

Konkurencyjność cenowa PKP Intercity

W 2022 roku z usług PKP Intercity skorzystało według pierwszych danych rekordowe blisko 59 mln osób. Szczególnie w czasie rosnącej inflacji i rosnących cen paliw, PKP Intercity wyszło naprzeciw potrzebom milionów Polaków chcących podróżować po kraju i wprowadziło ofertę Taniej z Bliskimi, dzięki której przejazd pociągiem w kilka osób stał się bardzo konkurencyjny kosztowo wobec podróży samochodem. Z kolei wprowadzenie dynamicznego systemu zarządzania cenami oraz rozszerzenie w maju ubiegłego roku oferty Promo na wszystkie kategorie pociągów sprawiło, że do sprzedaży trafiły bilety w cenach dużo niższych niż ceny bazowe. Jesień zaś była czasem ogromnej promocji, zachęcającej do podróży koleją po Polsce. PKP Intercity udostępniło pulę 1,2 miliona biletów w cenach promocyjnych w ramach oferty Promo.

– poinformowało PKP Intercity

PKP Intercity chwali się, że systematycznie zwiększa atrakcyjność swojej oferty przewozowej. Ta rośnie wraz z kolejnymi etapami inwestycji w nowoczesny tabor. Strategia rozwoju i inwestycji PKP Intercity z perspektywą do 2030 roku przewiduje inwestycje w tabor i przyjazne środowisku stacje postojowe na poziomie 27 mld zł, dzięki którym przewoźnik ma oferować pasażerom wysoki oraz powtarzalny standard podróży. Obecnie spółka ma zakontraktowane umowy o wartości 7 mld zł brutto.

Aktualizacja:

Biuro prasowe PKP Intercity rozesłało po redakcjach dodatkowe wyjaśnienia związane z planowaną podwyżką cen biletów. Wynika z nich (jak wcześniej), że głównym powodem podjęcia decyzji o wprowadzeniu wyższych cen na przejazdy pociągami naszego narodowego przewoźnika jest bardzo duży wzrost cen energii spowodowany przede wszystkim rosyjską agresją na Ukrainę oraz tzw. putinflacją. Jak informuje spółka, jeszcze w 2019 roku koszt zakupionej przez nią energii elektrycznej wyniósł około 500 mln zł brutto, natomiast w 2023 roku kwota ta może wynieść aż 1,5 mld zł brutto, czyli trzy razy więcej.

Chcemy także zwrócić uwagę na to, że w 2022 roku ponad 90% wszystkich osób przewiezionych przez PKP Intercity stanowili pasażerowie pociągów kategorii TLK i IC. Około 53,5 mln pasażerów z blisko 59 mln podróżowało więc pociągami kategorii ekonomicznych, w których procentowy wzrost cen jest niższy (wzrost ok. 11,8%) niż w przypadku połączeń kategorii EIC i EIP (wzrost o 17,4% dla kat. EIC oraz o 17,8% dla kat. EIP). Ceną za pojedynczy bilet, którą płaci ponad 90% podróżnych jest więc maksymalnie kilkadziesiąt złotych w zależności od relacji pociągu, np. jadąc pociągiem kategorii ekonomicznej (TLK lub IC) na trasie z Warszawy do Krakowa pasażer do 10 stycznia br. płaci maksymalnie 68 zł, po 11 stycznia br. zaś zapłaci 76 zł.

– napisało PKP Intercity

Sposobem na obniżenie ceny biletów w pociągach TLK i IC może być skorzystanie z oferty Taniej z Bliskimi. Dzięki tej skierowanej do rodzin i małych grup ofercie już nawet 2 osoby podróżujące wspólnie mogą zakupić bilety o 30% taniej. Wystarczy tylko zakupić bilet na dzień przed odjazdem pociągu. Cenę promocyjną można dodatkowo obniżyć korzystając z ulg ustawowych, które przysługują studentom czy uczniom.

Należy podkreślić, że wprowadzony w maju 2022 r. system dynamicznych cen we wszystkich kategoriach pozwala skutecznie obniżać ceny biletów. Np. w ramach oferty Super Promo jadąc pociągiem kategorii TLK lub IC na trasie z Warszawy do Krakowa w 2. klasie podróżny może kupić bilet już od 19 złotych, dla progu Promo Plus to 31 złotych, dla kolejnych progów Promo 45, Promo 30 i Promo 15 cena wyniesie odpowiednio: 41,80 zł, 53,20 zł i 64,60 zł.

– dodała kolejowa spółka

Zobacz: PKP z nowymi aplikacjami mobilnymi dla podróżnych
Zobacz: PKP Intercity zamawia nowy system internetowej sprzedaży biletów

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: ZagAlex / Shutterstock.com

Źródło tekstu: PKP Intercity