DAJ CYNK

Masz samsunga? To współczuję, bo producent zostawi Cię na lodzie

Marian Szutiak

Sprzęt

Masz samsunga? To współczuję, bo producent zostawi cię na lodzie

Galaxy S23 Ultra to bardzo udany smartfon Samsunga. Nie wszystko w tym urządzeniu działa jednak prawidłowo, na co zwracają uwagę niektórzy użytkownicy. Mają oni na przykład problemy z Wi-Fi, które podobno zostały naprawione przez producenta, ale... nadal występują.

Dalsza część tekstu pod wideo
 

Samsung Galaxy S23 Ultra to topowy smartfon z tegorocznej flagowej serii koreańskiego producenta. Urządzenie po premierze zebrało wiele pozytywnych recenzji oraz znalazło duże grono zadowolonych użytkowników. Sprzęt ten nie jest jednak pozbawiony wad, a niektóre problemy, które w nim występują, mogą być irytujące. Tak jest na przykład z łącznością Wi-Fi.

Zobacz: Samsung Galaxy S23 Ultra jest świetny, ale raczej go nie kupię (test)

styczeń 2023
228 g, 8.9 mm grubości
12 GB RAM
256 GB, (opcje: 512 GB, 1 TB)
LTE do 2000Mbps
200 Mpix + 12 Mpix + 10 Mpix + 10 Mpix + 12 Mpix
6.8" - Dynamic AMOLED (1440 x 3088 px, 501 ppi)
Qualcomm Snapdragon 8 Gen 2 for Galaxy, 3,36 GHz
Android v.13.0
5000 mAh, USB-C

O co chodzi?

Opisywany na wielu portalach i forach problem dotyczy łączności Wi-Fi 6 w Samsungu Galaxy S23 Ultra, a sporadycznie również w innych urządzeniach z serii. Jak możemy przeczytać na przykład na stronie sammobile.com:

Problem polega na tym, że telefon stale przełącza się na mobilną transmisję danych, nawet gdy połączenie Wi-Fi jest aktywne i działa doskonale na innych urządzeniach.

Gdy Samsung Galaxy S23 Ultra łączy się z siecią Wi-Fi 6, niektóre urządzenia wyświetlają komunikat "Połączono bez Internetu". Dzieje się tak nawet wtedy, gdy smartfon podłączony jest do punktu dostępowego W-Fi z aktywnym połączeniem internetowym. Jeśli w Inteligent Wi-Fi włączona jest opcja "Przełącz na dane komórkowe", tak się właśnie dzieje – połączenie internetowe jest realizowane przez sieć komórkową. Jeśli ta opcja jest wyłączona, to z Internetu nie da się korzystać.

Jak informuje portal sammobile.com, problem można na chwilę rozwiązać, wyłączając i ponownie włączając Wi-Fi w telefonie. Inny sposób to wyłączenie Wi-Fi 6 (802.11ax) na routerze/punkcie dostępowym. Oba sposoby dają pozytywny skutek, ale jest to raczej obejście problemu, a nie jego rozwiązanie.

Samsung odbija piłeczkę

To samo źródło informowało w marcu tego roku, że Samsung zna problem i pracuje nad poprawkę. Co ciekawe, ta podobno już jest – taką przynajmniej informację otrzymaliśmy od polskiego oddziału firmy. Ale po kolei...

Napisał do nas pan Mateusz, w którego Samsungu Galaxy S23 Ultra Wi-Fi nie działa tak, jak powinno. Nasz Czytelnik napisał w tej sprawie do pomocy technicznej Samsunga:

Telefon ma częste problemy z siecią WiFi6. Posiadam sieć AiMesh z dwoma routerami ASUS (AX5400 i AX55), z którą ten telefon sobie nie radzi. Żadne inne urządzenie, które korzysta z tej samej sieci (S9+, S8, S20 FE) nie ma z tym problemu. Jeśli mam konieczność restartowania routera i połączę się z siecią Wi-Fi 6, to przez kilka godzin pojawia się informacja, że połączono bez Internetu. Po kilku godzinach, jeśli w międzyczasie router nie został ponownie wyłączony czy zrestartowany, to Wi-Fi 6 działa płynnie. Nawet jeśli opuszczę sieć, to po powrocie wszystko działa. Problem pojawia się, gdy znowu muszę zrestartować router (np. po aktualizacji) albo w związku z jakąś burzą stracę napięcie. Gdy połączę się z Wi-Fi, znowu sytuacja się powtarza: zrywanie przez kilka godzin i stabilizacja, i tak w kółko. Przełączanie pomiędzy routerami w sieci Mesh nie powoduje problemu.

Pan Mateusz podkreślił na koniec, że problem dotyczy tylko jego urządzenia, więc nie jest to wina sieci Wi-Fi. Inne mogły i mogą korzystać z domowego Wi-Fi bez żadnych problemów.

Co na to Samsung? W pierwszej odpowiedzi, którą otrzymał pan Mateusz, napisano:

Po dogłębnej analizie raportu o błędach uprzejmie informujemy, że używa Pan ASUSa do Wi-Fi 6. Obecnie konkretny punkt dostępu nie odpowiada w niektórych konfiguracjach (niektóre konfiguracje z wyższą wartością). Proszę spróbować tymczasowo zmienić ustawienia AP z 11ax na 11ac. Zrobiliśmy obejście dla tych punktów dostępu dla następnej wersji MR2 Binary.

Ponieważ problem nadal występował, pan Mateusz zgłaszał kolejne zgłoszenia o podobnej treści. W kolejnej odpowiedzi padła już informacja, że problem spowodowany jest zasięgiem sieci Wi-Fi, co – jak twierdzi pan Mateusz – jest nieprawdą. Następnie sugerowali zmianę "debug lvl" na medium i przesłanie logów. Przedstawiciele Samsunga stwierdzili też, że nie znają urządzeń naszego Czytelnika (które ten wyraźnie wskazał), więc nie są w stanie rozwiązać problemu.

Po dogłębnej analizie raportu o błędach uprzejmie informujemy, że aby sprawdzić kompatybilność z odpowiednim punktem dostępowym, wymagany jest producent i nazwa modelu odpowiedniego punktu dostępowego (nazwa i producent routera). Jeżeli informacje zostaną uzyskane, sprawdzimy, czy jest to problem z terminalem, czy z punktem dostępowym po sprawdzeniu kompatybilności z odpowiednim punktem dostępowym. Jeśli problem nadal występuje, proszę o ponowne przesłanie zgłoszenia, z załączeniem nowych logów, zrzutów ekranu lub nagrania video. Przed wysłaniem nowego zgłoszenia proszę uruchomić aplikacje telefon, wpisać kod *#9900# i wybrać debug level disabled low -> High. Telefon się ponownie uruchomi. Następnie w miarę możliwości proszę odtworzyć problem (warto nagrać ekran). Dalej proszę przesłać nowe zgłoszenie z nagraniem przedstawiającym problem. Po przesłaniu nowego zgłoszenia proszę zmienić tryb debugowania na LOW. Nowe zgłoszenie proszę wysłać natychmiast po pojawieniu się problemu. Do zgłoszenia proszę dołączyć dokładny opis problemu.

– czytamy w ostatniej odpowiedzi pomocy technicznej Samsunga

Pan Mateusz wykonał polecenia Samsunga i obecnie czeka na odpowiedź. W międzyczasie zapytaliśmy o problem Olafa Krynickiego, rzecznika Samsung Polska.

Problem z połączeniem, o którym pisze użytkownik został rozwiązany poprzez poprawkę wydaną w kwietniu tego roku – wersja WC8.

– napisał Olaf Krynicki w odpowiedzi

Poprawka została wydana, pan Mateusz ją zainstalował (razem z kwietniową aktualizacją), a problem wciąż występuje.  

Jeśli klient uważa, że jego telefon nie działa prawidłowo, proponuję przeprowadzenie diagnostyki w naszym autoryzowanym centrum serwisowym.

– dodał Olaf Krynicki

Panu Mateuszowi nie spodobała sią taka odpowiedź, co mnie osobiście wcale nie dziwi. Przeglądając różne fora, na których opisywane są kolejne przypadki problemów z Wi-Fi 6 w Galaxy S23 Ultra, można odnieść wrażenie, że Samsung zrzuca odpowiedzialność na użytkowników. To oni mają robić testy, zbierać i wysyłać logi czy chodzić ze swoimi urządzeniami do serwisu. A jeśli nawet użytkownik drogiego telefonu to wszystko zrobi, może dostać na przykład taką odpowiedź, jak poniżej.

Problem z Wi-Fi odpowiedź Samsunga
Źródło: forum.android.com.pl

Czyli problem jest, ale go nie ma.

Tak wygląda to prawie od samego początku. Jedyne co się zmieniło to to, że zagraniczne portale przestały o tym trąbić. Sama komunikacja z Samsungiem zapowiadała się obiecująco – przyznali się do błędu, obiecali naprawę, naprawdę odetchnąłem z ulgą. Na dzisiaj jest zwrot o 180 stopni – wina po stronie mojej i nawet każde zgłoszenie czy moja odpowiedź na ich odpowiedź to nowy wątek, bo mają problem z ciągłością korespondencji. W efekcie mam kilka zgłoszeń, wałkowanie tego samego i zbywające odpowiedzi. Śledząc wypowiedzi użytkowników widać faktycznie poprawę u części, ale odezwał się ostatnio kolega na forum, któremu dopiero teraz zaczęło to szwankować. Pytanie, czy Samsung problem usunął czy któraś aktualizacja zadziałała jak placebo, biorę to pod uwagę zwłaszcza gdy widzę post pt. "Działa jakby lepiej". Do mnie to nie przemawia, bo albo ma działać, albo nie działa i dalej coś naprawiamy. Ja naprawdę cały czas współpracuję, wysyłam zgłoszenia, logi i gdybym mógł to pewnie poszedłbym do tego centrum, ale przecież nie o to tu chodzi.

– podsumował pan Mateusz

Zobacz: Xiaomi 13 Ultra rusza na podbój Europy
Zobacz: Zegarki Huawei Watch 4 debiutują w Polsce. Możesz zgarnąć jeden za darmo

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Marian Szutiak / Telepolis.pl

Źródło tekstu: sammobile.com, reddit, opracowanie własne