Roaming w czasach Brexitu. UKE będzie monitorował operatorów
Urząd Komunikacja Elektronicznej monitoruje sytuację rynkową i zmiany w cennikach usług niektórych operatorów mobilnych. Mają one związek z zakończeniem okresu przejściowego w relacjach Unii Europejskiej ze Zjednoczonym Królestwem.

Od 1 stycznia 2021 r. zmianie ulegają zasady świadczenia usług w roamingu na terenie Zjednoczonego Królestwa (Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej), a także usług połączeń międzynarodowych oraz wysyłania wiadomości SMS, realizowanych z Polski do użytkowników ze Zjednoczonego Królestwa. Zmiany te mogą wpływać na prawa i obowiązki abonentów – zarówno obecnych, jak i tych zawierających umowy po 1 stycznia 2021 r.



UKE podkreśl, że niezwykle istotne jest, aby dostawcy usług roamingu działający w Polsce w sposób rzetelny i transparentny realizowali obowiązki mające na celu ochronę użytkowników końcowych.
UKE poinformował, że monitoruje sytuację rynkową i analizuje działania podjęte przez poszczególnych dostawców w celu dokonania ich oceny pod kątem stwierdzenia ewentualnych naruszeń przepisów prawa krajowego oraz rozporządzeń unijnych.
Od początku stycznia UKE będzie prowadził dogłębną analizę spełniania wszystkich obowiązków wynikających z przepisów prawa przez świadczących usługi operatorów mobilnych, przy pomocy środków i narzędzi leżących w gestii Prezesa UKE.
Świadczenie usług po 1 stycznia 2021 r.
Z końcem okresu przejściowego Zjednoczone Królestwo stanie się państwem trzecim do celów unijnych przepisów dotyczących roamingu w publicznych sieciach łączności ruchomej wewnątrz Unii Europejskiej (rozporządzenie (UE) 531/2012).
Tym samym od dnia 1 stycznia 2021 r. w przypadku usług roamingu w Zjednoczonym Królestwie nie mają zastosowania ograniczenia dotyczące wysokości dodatkowych opłat za usługi w roamingu regulowanym, przewidziane w art. 6a-6e rozporządzenia (UE) nr 531/2012.
Nie będzie już obowiązywała zasada „Roam like at Home” tj. świadczenie usług bez pobierania dodatkowych opłat oprócz ceny krajowej. Wysokość stawek za usługi roamingu w państwach trzecich, w tym na terenie Zjednoczonego Królestwa, określana jest przez dostawców usług na podstawie kryteriów (art. 61 ust. 1 oraz ust. 2 Prawa telekomunikacyjnego).
Zobacz: Brexit a roaming UE - jak wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej wpłynie na koszty usług