DAJ CYNK

Xiaomi po 3Q2021: wyższe przychody i zyski, 3. miejsce na rynku smartfonów

Marian Szutiak

Prawo, finanse, statystyki

Xiaomi wyniki 3Q2021

Xiaomi osiągnęło w trzecim kwartale wyższe przychody oraz zysk w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej. Chiński producent dostarczył  43,9 mln smartfonów, zajmując trzecie miejsce na globalnym rynku tych urządzeń.

W trzecim kwartale 2021 roku całkowite przychody firmy Xiaomi wyniosły 78,1 mld RMB (12,2 mld USD), co oznacza wzrost o 8,2% rok do roku. Zysk brutto za ten okres wyniósł 14,3 mld RMB (2,24 mld USD), o 40,6% więcej niż rok wcześniej, a skorygowany zysk netto osiągnął 5,2 mld RMB (0,8 mld USD), o 25,4% więcej niż w 3Q2020. Pod wpływem globalnych czynników makroekonomicznych oraz nastrojów rynkowych w trzecim kwartale 2021 roku, długoterminowe inwestycje Xiaomi, wyceniane w wartości godziwej w bieżącym okresie, wygenerowały niezrealizowane straty finansowe, które miały znaczący wpływ na zysk netto Xiaomi. Mimo to rentowność podstawowej działalności Xiaomi utrzymała stały wzrost.

Zobacz: Xiaomi niedługo wyda MIUI 13 dla 9 telefonów
Zobacz: Xiaomi 12X namierzony – to kolejny przedstawiciel nowej serii

W trzecim kwartale 2021 roku nadal wzmacniamy naszą podstawową strategię smartfon x AIoT i awansujemy na rynku smartfonów premium. Zajęliśmy 1. miejsce pod względem dostaw smartfonów w 11 krajach i regionach. Kontynuowaliśmy badania i wprowadzanie innowacji w zakresie produktów i technologii, aby zwiększyć naszą konkurencyjność na rynku smartfonów klasy premium. Nasze przychody z usług internetowych osiągnęły nowy rekord kwartalny i nadal jesteśmy zaangażowani w inwestycje w badania i rozwój, które stanowią podstawę konkurencyjności naszych produktów. Według stanu na 22 listopada 2021 roku, globalna liczba aktywnych użytkowników MIUI przekroczyła 500 milionów, wyznaczając kolejny kamień milowy naszej strategii smartfon x AIoT.

– skomentował przedstawiciel Xiaomi

 Xiaomi nadal inwestuje w badania i rozwój, które zwiększają konkurencyjność produktów. W pierwszych trzech kwartałach 2021 roku łączne wydatki grupy na badania i rozwój wyniosły 9,3 miliarda RMB (1,46 mld USD), co stanowi wzrost o 51,4% w ujęciu rocznym. Na dzień 30 września 2021 roku zespół badawczo-rozwojowy Xiaomi liczył 13919 pracowników, co stanowiło ponad 44% wszystkich zatrudnionych.

Pierwsze miejsce w 11 krajach i regionach

Przychody Xiaomi z rynków zagranicznych osiągnęły 40,9 miliarda RMB (6,4 mld USD) w trzecim kwartale 2021 roku, stanowiąc 52,4% całkowitych przychodów. Pomimo globalnego niedoboru kluczowych komponentów, firma umocniła swoją pozycję rynkową poprzez optymalizację alokacji zasobów na rynku globalnym i wzmocnienie swoich kanałów zgodnie z lokalnymi warunkami rynkowymi. Według Canalys, udział rynkowy Xiaomi w dostawach smartfonów w trzecim kwartale uplasował się na pierwszym miejscu w 11 krajach i regionach oraz w pierwszej piątce w 59 krajach i regionach na całym świecie.

W trzecim kwartale 2021 roku Xiaomi zajęło 2. miejsce w Europie z udziałem w rynku smartfonów wynoszącym 21,5%. W Europie Zachodniej udział w rynku smartfonów Xiaomi osiągnął 17% i znalazł się w pierwszej trójce pod względem wysyłek. W Europie Środkowo-Wschodniej Xiaomi zajęło pozycję nr 2 z udziałem 28,7%. W trzecim kwartale 2021 roku Xiaomi sprzedało ponad 6,8 miliona smartfonów za pośrednictwem kanałów operatora na rynkach zagranicznych z wyłączeniem Indii, co stanowi wzrost o ponad 130% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Według Canalys, udział rynkowy smartfonów Xiaomi w kanałach operatorskich w Europie Zachodniej wzrósł z 4,6% w trzecim kwartale 2020 roku do 13,0% w trzecim kwartale 2021 roku.

Xiaomi wzmacniało swoją konkurencyjność na rynkach wschodzących. Według Canalys, w trzecim kwartale 2021 roku udziały rynkowe Xiaomi w Ameryce Łacińskiej, na Bliskim Wschodzie i w Afryce osiągnęły odpowiednio 11,5%, 16,3% i 7,3%. Ponadto, Xiaomi utrzymało pozycję nr 1 w dostawach smartfonów w Indiach przez 16 kwartał z rzędu.

Trzecie miejsce na rynku globalnym

W trzecim kwartale 2021 roku globalne dostawy smartfonów Xiaomi osiągnęły poziom 43,9 mln sztuk. Według Canalys, w 3Q2021 producent zajął 3. miejsce na świecie z udziałem na poziomie 13,5%. Przychody z tytułu sprzedaży smartfonów wyniosły 47,8 mld RMB (7,48 mld USD), a marża brutto wyniosła 12,8%, co oznacza wzrost o 4,4 punktu procentowego rok do roku.

Strategia segmentacji użytkowników Xiaomi oraz nowe produkty pozwoliły na poszerzenie bazy użytkowników. W przypadku wielu nowych smartfonów wprowadzonych na rynek w tym roku, ponad połowa użytkowników to nowi użytkownicy Xiaomi.

W pierwszych trzech kwartałach 2021 roku globalna sprzedaż smartfonów Xiaomi w cenie równej lub wyższej niż 3000 RMB w Chinach kontynentalnych oraz 300 EUR lub równowartości na rynkach zagranicznych wyniosła około 18 milionów sztuk, co stanowiło ponad 12% całkowitej sprzedaży. Poza Chinami łączna sprzedaż smartfonów w cenie równej lub wyższej niż 300 EUR wzrosła w trzecim kwartale o ponad 180% w ujęciu rocznym, głównie w Ameryce Łacińskiej, Europie Zachodniej i na Bliskim Wschodzie. 

Strategia smartfon x AIoT

Przychody segmentu produktów Xiaomi IoT i lifestyle wyniosły 20,9 mld RMB (3,27 mld USD), wzrastając o 15,5% w ujęciu rocznym. Przychody firmy z zagranicznych produktów IoT i lifestyle osiągnęły nowy rekordowy poziom pomimo wyzwań związanych z globalną logistyką.

W trzecim kwartale, w obliczu spadku globalnej sprzedaży telewizorów w ujęciu rocznym, globalne dostawy inteligentnych telewizorów Xiaomi osiągnęły poziom trzech milionów sztuk, co oznacza wzrost przychodów o 19,5% w ujęciu rocznym.

Platforma AIoT firmy Xiaomi wciąż się rozwija. Na dzień 30 września 2021 roku liczba podłączonych urządzeń IoT (z wyłączeniem smartfonów, tabletów i laptopów) na platformie AIoT po raz pierwszy przekroczyła 400 milionów. Liczba użytkowników z pięcioma lub więcej urządzeniami podłączonymi do platformy AIoT (z wyłączeniem smartfonów, tabletów i laptopów) przekroczyła 8 milionów.

Zobacz: Samsung Electronics potwierdza: 3Q2021 był udany
Zobacz: Apple prezentuje wyniki finansowe za 3Q2021. Kwartał był rekordowy

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Marian Szutiak / Telepolis

Źródło tekstu: Xiaomi

Przewiń w dół do następnego wpisu