DAJ CYNK

SMS-y w naszym kraju mają się świetnie - używa ich 94% Polaków

20.11.2019

Dodane przez: msnet

Kategoria: Prawo, finanse, statystyki

Interakcje: 1739

Ważne 1

0

Wiadomości SMS, telefon

Prawie 94% Polaków używa SMS-ów do komunikacji, wynika z najnowszego wydania raportu serwisu SerwerSMS.pl. Taki sposób komunikacji trzyma się mocno, pomimo stale pojawiającym się alternatywom w postaci komunikatorów internetowych.

Historia tradycyjnych SMS-ów ma już ponad 35 lat. Za ich pomysłodawcę uznaje się Mattiego Makkonena. Dzięki jego przełomowemu odkryciu, komunikacja międzyludzka nabrała zawrotnego tempa, co przełożyło się na znaczne zainteresowanie tym tematem i dynamiczny rozwój tego sposobu komunikacji. Dziś, w dobie wszędobylskich komunikatorów internetowych i portali społecznościowych, nadal trudno nam wyobrazić sobie codzienne funkcjonowanie bez krótkich wiadomości tekstowych (SMS - short message service).

Zobacz: Facebook z samymi tylko zdjęciami?
Zobacz: Instagram testuje Reels - edycję wideo w stylu TikToka

Według najnowszego raportu „Komunikacja SMS w Polsce”, SMS-y mają się dobrze zarówno w sferze konsumenckiej, jak i biznesowej. Prawie 94% respondentów potwierdziło, że odbiera i/lub wysyła SMS-y, 65% badanych wysyła je codziennie, a 25% kilka razy w tygodniu. Co ciekawe, popularność niniejszego narzędzia komunikacji nie spada, a wręcz rośnie.

Dlaczego SMS-y?

Polacy cenią sobie wiadomości SMS przede wszystkim za ich szybkość (50,5%) oraz niski koszt (48,6%). Ponad 42% badanych zgadza się również, że wysyłanie krótkich wiadomości tekstowych stanowi niezawodny sposób na dotarcie informacji do odbiorcy. Ponadto blisko 41% ankietowanych przyznaje, że obsługa SMS-ów jest prosta i mają do nich łatwy dostęp.

Dla ponad 70% badanych SMS-owe powiadomienia, na przykład o statusie przesyłki, bardzo ułatwiają codzienne życie i są użyteczne. Rosnący trend zakupów online pozwala sądzić, iż obecna forma komunikacji będzie wykorzystywana w coraz większym stopniu, podobnie jak wysyłanie wiadomości z przypomnieniami o umówionej wizycie, nieopłaconej fakturze (62,1%) czy zawiadomienia od instytucji państwowych lub urzędów (50,2%).

Zobacz: Wiadomości RCS zastąpią SMS-y, ale czy wygrają z komunikatorami?
Zobacz: RCS w Polsce: telekomy rozmawiają w sprawie wdrożenia nowego standardu wiadomości

Platformy do wysyłki SMS-ów znalazły swoje zastosowanie także w postaci ostrzeżeń o zagrożeniu lub alertach pogodowych. Najczęściej używane przez placówki takie jak, Rządowe Centrum Bezpieczeństwa, samorządy (urzędy miast i gmin, starostwa powiatowe). Przesyłały one do mieszkańców przebywających na zagrożonych terenach odpowiednie komunikaty, stanowiąc bez wątpliwości szybką i skuteczną formę komunikacji międzyludzkiej.

- W ramach komunikacji konsument – konsument (P2P), zauważamy, że popularne są zarówno SMS-y, jak i komunikatory. Notujemy natomiast coraz większy wzrost wykorzystania  krótkich wiadomości tekstowych w komunikacji firma/instytucja – konsument. Z naszych obserwacji wynika, że jest to spowodowane uniwersalnością kanału SMS, do którego wszyscy mamy dostęp. Aktualnie razem z Google jesteśmy również w trakcie realizacji projektu SMS 2.0, który rozszerzy funkcjonalność komunikacji tekstowej.

- powiedział Daniel Zawiliński, managing director Platformy SerwerSMS.pl

SMS-y przypominają o ważnych sprawach

W  ciągu ostatniego roku zwiększyła się liczba wiadomości od instytucji publicznych, urzędów, przychodni lub ze szkoły. Z roku na rok placówki te starają się podnieść standardy obsługi, wykorzystując usługi SMS. W najnowszym badaniu ponad 64% respondentów przyznało, że dostało podobne powiadomienia, podnosząc wynik o 20% w odniesieniu do badań z roku poprzedniego. Najwięcej, bo ponad 70% SMS-ów, było kierowanych do dużych miast, od 200 tys. do 500 tys. mieszkańców oraz tych powyżej 500 tys. ludzi (69,6%). Obywatele otrzymywali między innymi przypomnienie o wizycie czy gotowych dokumentach do odbioru w urzędzie.

Zobacz: Ministerstwo Cyfryzacji wysyła SMS-y przypominające o konieczności wymiany dowodu osobistego
Zobacz: SMS-y najlepszym sposobem na informacje w podróży

SMS z ofertą handlową

Sklepy i firmy chętnie wykorzystują SMS-y do kontaktu z obecnymi lub potencjalnymi klientami, co potwierdza wynik badania. Aż 87,1% ankietowanych przyznało, że dostało SMS-y z ofertą handlową lub informacje o promocjach czy rabatach. W porównaniu z ubiegłym rokiem liczba ta wynosiła 69%. Chęć ich odbierania nadal deklaruje ponad 82% Polaków, najlepiej kilka razy w tygodniu (30,8%) lub 1-2 razy w tygodniu (30,2%). Co więcej, zdecydowana większość, bo ponad 83% respondentów pozytywnie reaguje na krótkie wiadomości tekstowe z powiadomieniami od sklepów internetowych i stacjonarnych, skłaniając się do ich odwiedzin. Najbardziej atrakcyjne w ocenie ankietowanych są informacje o rabacie lub promocji (77,6%), statusie zamówienia (58,6%), nowościach ofertowych (37,2%) czy o godzinach otwarcia sklepów (23,5%).

- Większość badanych otrzymuje SMS od instytucji publicznych i bardzo wysoko oceniają ich przydatność. Duże znaczenie mają także wiadomości SMS zawierające informacje o aktualnych promocjach sklepów. Skutecznie motywują one do odwiedzenia zarówno sklepu internetowego, jak i stacjonarnego.

- powiedział Rafał Piszczek z Centrum Badawczo-Rozwojowego Biostat

SMS wciąż na topie

Oprócz tradycyjnych wiadomości SMS, na polskim rynku dostępne są liczne aplikacje, umożliwiające komunikację na odległość. Wymagają one jednak do działania połączenia z Internetem, w przeciwieństwie do SMS-ów. W tegorocznym raporcie niespełna 80% badanych przyznała, że ma zainstalowane w swoim telefonie właśnie takie narzędzia. Polacy używają między innymi takich aplikacji, jak  Facebook Messenger (86%), WhatsApp (44%), Skype (23%) czy Twitter (19,3%).

Zobacz: Poczta Polska ostrzega przed fałszywymi SMS-ami
Zobacz: InPost ostrzega przed fałszywymi SMS-ami. Kliknięcie w link może prowadzić do zainfekowania telefonu z Androidem

Źródło tekstu: SerwerSMS.pl

Przewiń w dół do następnego wpisu