NesoBus to nowy, wyprodukowany w Polsce zeroemisyjny miejski autobus wodorowy. Stworzony przez polskich konstruktorów i inżynierów przy współpracy z partnerami z Europy i całego świata pojazd jest bardzo ekologiczny, ponieważ emitowane przez niego spaliny to para wodna.
Komunikacja miejska bardzo zanieczyszcza powietrze w miastach, a to z kolei może przyczynić się do wielu chorób – nie tylko układu oddechowego, ale też udarów, nowotworów, zawałów serca, alergii itp. Dlatego powstał NesoBus, miejski autobus wodorowy, który napędzany zielonym wodorem nie emituje trujących spalin, a dodatkowo oczyszcza powietrze. Pojazd ten może być idealnym rozwiązaniem dla mieszkańców miast, ponieważ jego używanie likwiduje emisję trujących substancji – poza CO2 są to przede wszystkim tlenki azotu oraz pyły, w szczególności PM 2,5.
NesoBus jest autobusem elektrycznym – ma silnik elektryczny. Wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Ma więc własną „mini-elektrownię”. Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik elektryczny. Nie ma żadnego procesu spalania. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje z rury wydechowej parę wodną. Ta woda nie zawiera żadnych zanieczyszczeń.
NesoBus wytwarza na bieżąco energię elektryczną pobierając tlen z powietrza i łącząc go z wodorem ze zbiorników przy użyciu ogniwa paliwowego. Pobierane powietrze musi być w pełni oczyszczone przez specjalne filtry, by ogniwo paliwowe otrzymało czysty tlen. Wtedy tlen łączy się z wodorem i powstaje energia, która napędza silnik elektryczny.
„Neso” – marka autobusu wodorowego – to skrót od „Nie Emituje Spalin i Oczyszcza” powietrze. NesoBus ma zasięg do 450 km, tankowanie trwa 15 minut. Dzięki temu w pełni ekologiczny autobus nie traci wielu godzin na ładowanie baterii. Zamiast stać i ładować się wiele godzin, cały czas może jeździć. NesoBus jest bardzo efektywny – zużywa średnio około 8 kg wodoru na 100 km. Zbiorniki mają pojemność 37,5 kg wodoru. W teście SORT-2 pojazd uzyskał zużycie 5,5 kg wodoru na 100 km.
NesoBus ma 12 m długości, 2,55 m szerokości i 3,4 m wysokości, a jego masa własna to niespełna 13 ton. Autobus może pomieścić do 93 pasażerów, w tym do 37 na miejscach siedzących.
Konstrukcja NesoBus jest stworzona od podstaw jako wodorowa – nie jest przeróbką czy modyfikacją autobusu spalinowego lub na baterie. Autobus jest zbudowany od podstaw z myślą o technologii wodorowej, dzięki czemu bardzo łatwo jest na przykład zamienić zbiorniki na wodór o wyższym ciśnieniu i zwiększyć zasięg. Autobus jest zbudowany modułowo, więc może być dopasowany do potrzeb konkretnych miast. Nad takim dostosowaniem pracuje 25 konstruktorów.
Autobus jest zbudowany z bardzo wysokiej jakości komponentów. Wygląd zewnętrzny oraz wnętrze zostało zaprojektowane przez włoską firmę Torino Design, specjalizującą się w branży automotive, ogniwa paliwowe pochodzą od światowego lidera w tej dziedzinie firmy Ballard, a zbiorniki wodorowe od firmy Hexagon, specjalizującej się w produkcji zbiorników na wodór.
Po 65 dniach intensywnych badań „poligonowych” i laboratoryjnych, obejmujących 40 różnego rodzaju testów realizowanych zarówno w kraju, jak i za granicą, NesoBus w kwietniu 2022 roku otrzymał europejską homologację typu pojazdu. Produkcja seryjna autobusu będzie się odbywać w fabryce w Świdniku, która aktualnie jest w budowie i zostanie oddana do użytku w przyszłym roku. Ma w niej powstawać nawet ponad 100 NesoBusów rocznie.
Więcej informacji można znaleźć na stronach nesobus.pl oraz polskiautobuswodorowy.pl.
Zobacz: Grupa Polsat Plus: wyniki za I kwartał 2022 roku. 5G stoi w miejscu, za to rośnie Czysta Energia
Zobacz: Polsat Box Go z nową komedią romantyczną na wyłaczność
Źródło zdjęć: Mieszko Zagańczyk / Telepolis
Źródło tekstu: materiały prasowe
A kiedy panowie redaktorzy powiedzą o czymś ciekawszym? Np ze orange flex wprowadził w roznych abona ...
Ty jestes kretynem? Czy tylko takie udajesz? Nawet nie wiesz co to ejst esim.. bo takie pierdoly wyd ...
Czyli nie bedzie mozna miec dodatkowej karty esim do applewatch? Co za bzdura… jeszcze z tym chodzen ...
Super. Pierwsza firma na świecie, która każe podpisywać lojalke na Netflixa. UPC jest tańsze. A ...
Tak się składa, że miałem abo z internetem właśnie w T-mobile i problemy identyczne jak opisuje kole ...