AMD traci, a Intel zyskuje - dlaczego wolimy kolor niebieski?

Procesory jakiej firmy cieszą się największą popularnością? Chociaż w ostatnich latach coraz bardziej zyskiwało AMD, to zdaje się, że dynamika się odwróciła.

Damian Jaroszewski (NeR1o)
6
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
AMD traci, a Intel zyskuje - dlaczego wolimy kolor niebieski?

Przez wiele lat Intel nie miał sobie równych na rynku procesorów. AMD, chociaż próbowało różnymi sposobami, nie było w stanie dorównać swojemu rywalowi, szczególnie jeśli chodzi o wydajność w grach. To zaczęło się zmieniać po premierze pierwszej generacji Ryzenów i dzisiaj Czerwoni nie mają powodów do wstydu. Są w stanie realnie rywalizować z Intelem pod względem wydajności, także w grach. Między innymi dlatego AMD zaczęło mocno zyskiwać, w czym udział miał też sam Intel i jego problemy. Jednak dynamika zdaje się zmieniać i to znowu Niebiescy zwiększają przewagę.

Dalsza część tekstu pod wideo

Intel zyskuje na rynku procesorów

Jednym z najlepszych wyznaczników popularności procesorów są statystyki Steama. Największa platforma z grami zbiera informacje od tysięcy, a pewnie nawet i milionów graczy na całym świecie. Tak duża baza użytkowników jest nie do przecenienia. Wynika z niej, że o ile w ostatnich latach na popularności zyskiwały procesory AMD, tak teraz znowu przewagę buduje Intel. Cały czas wśród użytkowników Steama to właśnie CPU Niebieskich cieszą się największym powodzeniem. W swoich komputerach ma je aż 71,47% użytkowników. Pozostałe 28,53% należy do AMD i jest to spadek 1,72 punkty procentowego w porównaniu z poprzednim miesiącem.

AMD traci, a Intel zyskuje - dlaczego wolimy kolor niebieski?

Czemu trend się odwrócił? Odpowiedź wydaje się w gruncie rzeczy prosta. W tym momencie to procesory Intela są lepszą propozycją dla graczy. Weźmy np. model Ryzen 5 3600, który kosztuje w tym momencie około 850 zł. W podobnej cenie jest Intel Core i5-11400F, który jest jednak dużo wydajniejszy w grach, oferując w wielu grach 10-20% więcej klatek na sekundę. W takiej sytuacji wybór procesora jest oczywisty i ma to przełożenie na sprzedaż.