Będą nas gnębić, dopóki nie zaczniemy stosować jednej zasady

Oszustwo "na znajomego z Facebooka" nadal święci triumfy. Tym razem dała się na nie nabrać 32-mieszkanka Oławy, która działając w dobrej wierze, straciła znaczną sumę pieniędzy. Policja po raz kolejny ostrzega przed tego typu przykrymi zdarzeniami.

Anna Kopeć (AnnaKo)
1
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Będą nas gnębić, dopóki nie zaczniemy stosować jednej zasady

Do komisariatu policji w Oławie wpłynęło nowe zgłoszenie, dotyczące oszustwa z wykorzystaniem metody "na znajomego z Facebooka". 32-latka uwierzyła, że pomaga koleżance i kilkukrotnie udostępniła jej kody BLIK. Tak bardzo zaufała człowiekowi w potrzebie, że sama zasiliła konto oszusta kwotą ponad 1000 złotych. Policjanci przypominają:

Dalsza część tekstu pod wideo

Oszustwo na Facebooka jest możliwe tylko wtedy, gdy zapominamy o podstawowej zasadzie w sieci - zasadzie ograniczonego zaufania. 

Jak funkcjonują media społecznościowe, w zasadzie nie trzeba nikomu tłumaczyć. Co więcej, zdecydowana część społeczeństwa ma swój profil nawet nie na jednej, ale na kilku platformach społecznościowych. Większość z nas korzysta z nich każdego dnia. Niestety, pomimo ostrzeżeń, w dalszym ciągu dochodzi do tego typu przykrych incydentów jak ten, który został zgłoszony na komisariacie w Oławie. 

Policja ponownie prosi o ostrożność i kierowanie się zasadą ograniczonego zaufania podczas kontaktów oraz rozmów dotyczących przekazywania pieniędzy. 

Trzy sposoby, które pomogą nam uchronić się przed utratą pieniędzy:

  1. Zwolnij. Oszuści często wywierają na nas presję, że musimy działać szybko. Poświęćmy jednak chwilę na przemyślenie całej sytuacji i zadanie kilku pytań. 
  2. Nie wysyłaj. Przestępcy zazwyczaj poszywają się pod kogoś innego. Nie klikaj z żadne przesłane linki i nie otwieraj załączników od nieznanego nadawcy. Tu sprawdzi się zasada ograniczonego zaufania. 
  3. Sprawdź. Oszuści często mówią o jakimś problemie, który ma skłonić cię do działania. Zbierz na ten temat informacje i sprawdź szczegóły, zanim klikniesz.