Transportowy Dozór Techniczny (TDT) ostrzega przed chodzeniem po schodach ruchomych. Takie zachowanie jest niebezpieczne i może uszkadzać urządzenia, dlatego warszawskie metro zrezygnowało z oznaczeń zalecających stanie po jednej stronie schodów.
Transportowy Dozór Techniczny, odpowiedzialny za kontrolę schodów ruchomych na kolei i w metrze, jednoznacznie stwierdził, że chodzenie po tych urządzeniach jest niebezpieczne i szkodliwe dla ich mechanizmów. Jako przykład podaje miasto, które zdecydowało się na wprowadzenie zakazu chodzenia po schodach ruchomych.
W warszawskim metrze od dawna obowiązywała zasada, że pasażerowie stoją po prawej stronie schodów, zostawiając lewą dla osób chcących szybko przedostać się na drugi koniec schodów. Jak jednak informuje Gazeta Stołeczna, praktyka ta została zarzucona. Kilka lat temu zniknęły naklejki informujące o tym zwyczaju, a TDT uznał, że takie oznaczenia zachęcały do niezgodnego z przepisami użytkowania schodów.
Zgodnie ze stanowiskiem Transportowego Dozoru Technicznego, który sprawuje nadzór nad urządzeniami technicznymi na terenie metra, takie oznaczenie schodów sugeruje pasażerom użytkowanie ich w sposób niezgodny z przepisami i instrukcjami eksploatacji. TDT wyraził tym samym kategoryczny sprzeciw wobec zezwolenia na chodzenie po schodach ruchomych.
– powiedziała Anna Bartoń, rzeczniczka Metra Warszawskiego
Antoni Mielniczuk, rzecznik prasowy TDT, wyjaśnia, że schody ruchome są bezpieczne i trwałe, jeśli używa się ich zgodnie z zaleceniami producenta. Oznacza to, że pasażerowie powinni stać na stopniach, trzymając się poręczy i być zwróceni twarzą w kierunku jazdy, najlepiej zajmując naprzemiennie miejsca na kolejnych stopniach. Tylko takie użytkowanie zapewnia równomierne obciążenie schodów i minimalizuje zużycie ich elementów.
Chodzenie po schodach ruchomych jest nie tylko ryzykowne, ale również nieodpowiedzialne, ponieważ może prowadzić do wypadków, takich jak upadki czy potrącenia.
Nieumyślne potrącenie innych podczas poruszania się w trakcie jazdy po schodach może spowodować upadek o bardzo poważnych skutkach, a nawet pociągnąć za sobą łańcuch dramatycznych wydarzeń.
– ostrzega Antoni Mielniczuk, rzecznik prasowy TDT
Dane wskazują, że szerokość schodów ruchomych nie pozwala na bezpieczne minięcie się dwóch dorosłych osób, co dodatkowo zwiększa ryzyko wypadków. Przykładem takiego podejścia jest miasto Nagoja w Japonii, które wprowadziło zakaz chodzenia po schodach ruchomych po serii niebezpiecznych incydentów.
Czy warszawskie metro wprowadzi podobny zakaz? Na razie taka decyzja nie została podjęta, ale Andrzej Rejnson z biura prasowego Metra Warszawskiego zapewnia, że będą realizowane wszystkie zalecenia instytucji nadzorującej. Zmiany te mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa pasażerów i zapobieganie potencjalnym wypadkom. Wprowadzenie takich środków może pomóc uniknąć niebezpiecznych sytuacji i zapewnić bezpieczne korzystanie ze schodów ruchomych w przyszłości.
Zobacz: UOKiK idzie na wojnę. Szach mat, kombinatorzy
Zobacz: Olbrzymi wybuch w Paryżu. Budynek dosłownie zaczął się walić
Źródło zdjęć: ekarin / Shutterstock.com
Źródło tekstu: TVN Warszawa, Gazeta Stołeczna