Na koniec II kwartału Orange Polska miał 14,484 mln aktywnych kart SIM. To o 71 tys. mniej niż przed rokiem i o 116 tys. więcej niż na koniec marca.
Liczba usług komórkowych spadła w skali roku o 0,5% do 14,484 mln. Jednocześnie jednak Orange odnotował 2,3% wzrost w segmencie abonamentowym do 9,790 mln (o 217 tys. kart SIM w skali roku i o 43 tys. w ciągu ostatnich trzech miesięcy). Spadki dotyczą więc nadal wyłącznie ofert na kartę, ale tym razem "tylko" o 5,8%, do 4,694 mln kart SIM. Oznacza to ubytek 289 tys. kart w skali roku, ale wzrost o 73 tys. w samym II kwartale.
Na koniec II kwartału Orange miał 2,43 mln aktywnych kart SIM z ofertą Internetu mobilnego w formule abonamentowej. Oznacza to niewielki spadek kwartalny, o 5 tys. aktywacji. Wzrost do 1,328 mln odnotowały tylko dostępy M2M (bankomaty, liczniki energii elektrycznej itp.), tymczasem liczba konsumenckich łączy zmalała o 60 tys. do 1,104 mln. Przypominamy, że od I kwartału 2017 roku Orange nie wlicza do usług mobilnych Internetu LTE działającego w strefie domowej/biurowej - trafił on do worka usług stacjonarnych.
Ostatnie miesiące to także dalszy wzrost liczby klientów konwergentnych, których na koniec II kwartału bieżącego roku było 1,436 mln. To o 32,5% więcej niż przed rokiem (1,084 mln). Około 79% tej liczby stanowią klienci indywidualni (B2C), a wskaźnik ten pozostaje mniej więcej na stałym poziomie od kilku kwartałów.
W II kwartale całkowita liczba klientów stacjonarnego Internetu zwiększyła się o 29 tys., osiągając poziom 2,51 mln. Utrata łączy ADSL (o 40 tys. do 1,238 mln) została z niewielką nadwyżką zrównoważona przez wzrost w usługach światłowodowych, VDSL i mobilnego Internetu do użytku stacjonarnego (o 69 tys. przyłączeń). Na koniec czerwca, liczba klientów usług światłowodowych wyniosła 286 tys. (wzrost o 38 tys.), a docierały one do ponad 2,9 mln gospodarstw domowych - w II kwartale zasięg zwiększył się o 228 tys. gospodarstw.
W segmencie stacjonarnych usług głosowych Orange odnotował kolejne już spadki - z 2,738 mln na koniec marca do 2,623 mln. Jednocześnie o 43 tys. wzrosła liczba usług VoIP, osiągając na koniec kwartału 918 tys.
Zakończony kwartał przyniósł bardzo dobre wyniki sprzedaży w usługach światłowodowych, pomimo tego, że mniejsza liczba dni roboczych oraz nowo wprowadzony zakaz handlu w wybrane niedziele generalnie nie sprzyjały działalności handlowej. Do naszej sieci światłowodowej przyłączyliśmy netto 39 tys. klientów, co stanowi najlepszy wynik kwartalny w historii. Po raz kolejny, ponad 80% wszystkich nowych przyłączeń brutto stanowili nowi klienci Orange Polska, co potwierdza, że nadal zwiększamy udział w rynku kosztem innych operatorów. Wskaźnik penetracji usługi światłowodowej zbliżył się do 10%, a na dzień dzisiejszy usługa ta jest dostępna dla blisko 3 milionów gospodarstw domowych w Polsce. Rośnie wskaźnik penetracji ofertami konwergentnymi we wszystkich naszych kluczowych usługach. Każdy klient konwergentny korzysta średnio z czterech usług i płaci nam ponad 100 zł miesięcznie. Ten średni przychód na klienta obecnie się ustabilizował, dzięki skutecznej dosprzedaży usług (na jednego klienta przypada średnio 1,8 karty SIM) oraz ukierunkowanych na wartość zmianom, jakie wprowadziliśmy w ofercie Orange Love - powiedział Jean-François Fallacher, Prezes Zarządu Orange Polska.
Przychody grupy spadły w ujęciu rocznym o 2,6%, osiągając 2,766 mld zł (tyle samo co w I kwartale 2018 roku). Zysk netto spadł w ujęciu rocznym o 35,2% do 46 mln zł, natomiast w ujęciu całego I półrocza sieć odnotowała 50,9% spadek do 54 mln zł. Skorygowana EBITDA wyniosła 785 mln zł, względem 820 mln zł przed rokiem (spadek o 4,3%), natomiast skorygowana marża EBITDA spadła rok-do-roku o 0,5 p.p. do 28,4%.
Na koniec II kwartału zasięg LTE sieci Orange docierał do 99,8% populacji kraju na 99,7% terytorium Polski. Usługi LTE były świadczone za pomocą 10 531 stacji, z czego 5095 stacji pozwalało na agregację pasm (wzrost z 3916 stacji na koniec 2017 roku).
Kluczowe wskaźniki (w mln zł) |
2Q2017 |
2Q2018 |
2Q2018 |
Zmiana |
Przychody grupy |
2839 |
2766 |
2706 |
-2,6% |
EBITDA |
820 |
785 |
709 |
-4,3% |
EBIDTA (jako % przychodów) |
28,9% |
28,4% |
26,2% |
-0,5 pp |
Zysk netto |
71 |
46 |
-16 |
-35,2 |
Kluczowe wskaźniki KPI (w mln) |
2Q2017 |
2Q2018 |
Zmiana |
Liczba usług komórkowych (liczba kart SIM) |
14,555 |
14,484 |
-0,5% |
postpaid |
9,574 |
9,790 |
+2,3% |
prepaid |
4,983 |
4,694 |
-5,8% |
Stacjonarne dostępy szerokopasmowe (rynek detaliczny) |
2,323 |
2,506 |
+7,9% |
Stacjonarne łącza głosowe (rynek detaliczny) |
3,809 |
3,541 |
-7,0% |
Internet mobilny |
1,334 |
1,104 |
-7,2% |
M2M |
1,126 |
1,328 |
+17,9% |
Liczba klientów usług TV |
0,792 |
0,900 |
+13,6% |
liczba klientów ofert konwergentnych (1) |
1,084 |
1,436 |
+32,5% |
Prepaid |
Postpaid |
Razem |
|||
Ogółem |
W tym biznes |
||||
1Q12 |
7,685 |
6,927 |
2,446 |
14,612 |
|
2Q12 |
7,820 |
6,937 |
2,436 |
14,757 |
|
3Q12 |
7,865 |
6,894 |
2,420 |
14,758 |
|
4Q12 |
7,984 |
6,911 |
2,428 |
14,895 |
|
1Q13 |
7,980 |
6,906 |
2,407 |
14,886 |
|
2Q13 |
7,977 |
6,970 |
2,399 |
14,947 |
|
3Q13 | 8,074 | 7,052 | 2,402 | 15,126 | |
4Q13 | 8,104 | 7,221 | 2,420 | 15,325 | |
1Q14 | 8,035 | 7,360 | 2,456 | 15,395 | |
2Q14 | 8,002 | 7,459 | 2,464 | 15,461 | |
3Q14 | 8,058 | 7,533 | 2,468 | 15,591 | |
4Q14 | 7,950 | 7,679 | 2,498 | 15,629 | |
1Q15 | 7,791 | 7,727 | 2,496 | 15,518 | |
2Q15 | 7,690 | 7,897 | 2,561 | 15,587 | |
3Q15 | 7,606 | 8,087 | 2,601 | 15,693 | |
4Q15 | 7,545 | 8,361 | 2,688 | 15,906 | |
1Q16 | 7,689 | 8,575 | 2,754 | 16,264 | |
2Q16 | 7,898 | 8,798 | 2,817 | 16,696 | |
3Q16 | 7,309 | 9,085 | 2,893 | 16,394 | |
4Q16 | 6,537 | 9,453 | 2,986 | 15,990 | |
1Q17 | 5,820 | 9,452 | bd | 15,272 | |
2Q17 | 4,983 | 9,573 | bd | 14,555 | |
3Q17 | 4,696 | 9,662 | bd | 14,358 | |
4Q17 | 4,698 | 9,726 | bd | 14,424 | |
1Q18 | 4,621 | 9,747 | bd | 14,368 | |
2Q18 | 4,694 | 9,790 | bd | 14,484 |
Liczba smartfonów (mln) |
Klienci mobilnych usług szerokopasmowych (mln)* |
|
1Q12 |
2,256 |
0,800 |
2Q12 |
2,574 |
0,848 |
3Q12 |
2,887 |
0,907 |
4Q12 |
3,262 |
0,985 |
1Q13 |
3,384 |
1,043 |
2Q13 |
3,526 |
1,079 |
3Q13 | 3,613 | 1,120 |
4Q13 | 3,804 | 1,165 |
1Q14 | 3,920 | 1,233 |
2Q14 | 4,044 | 1,319 |
3Q14 | 4,284 | 1,413 |
4Q14 | 4,581 | 1,521 |
1Q15 | 4,768 | 1,598 |
2Q15 | 4,965 | 1,700 |
3Q15 | 5,256 | 1,813 |
4Q15 | 5,470 | 2,012 |
1Q16 | 5,809 | 2,229 |
2Q16 | 5,996 | 2,473 |
3Q16 | 6,057 | 2,615 |
4Q16 | 6,291 | 2,666 |
1Q17 | 6,312 | 2,703 |
2Q17 | 6,441 | 2,788 |
3Q17 | 6,552 | 2,839 |
4Q17 | 6,744 | 2,889 |
1Q18 | 6,886 | 2,912 |
2Q18 | 7,006 | 2,934 |
Usługi mobilne | Postpaid bez M2M | Prepaid | Razem | ||
Głosowe | Internet | Razem | |||
1Q16 | 40,5 | 27,6 | 38,2 | 9,6 | 23,0 |
2Q16 | 39,6 | 25,5 | 37,1 | 9,1 | 22,2 |
3Q16 | 39,3 | 23,5 | 36,5 | 9,2 | 22,1 |
4Q16 | 36,6 | 23,2 | 34,2 | 9,4 | 21,9 |
1Q17 | 35,1 | 22,3 | 32,8 | 9,3 | 21,8 |
2Q17 | 35,5 | 20,9 | 32,9 | 11,3 | 23,5 |
3Q17 | 33,1 | 20,3 | 30,9 | 13,0 | 23,5 |
4Q17 | 32,5 | 19,4 | 30,3 | 12,6 | 23,0 |
1Q18 | 31,1 | 19,1 | 29,2 | 11,9 | 21,9 |
2Q18 | 30,5 | 18,4 | 28,7 | 12,3 | 21,7 |
Usługi konwergentne | Dostępy stacjonarne szerokopasmowe | Dostępy stacjonarne wąskopasmowe (PSTN) | Hurtowe usługi komórkowe | |
1Q16 | 123,5 | bd | bd | 5,3 |
2Q16 | 121,6 | bd | bd | 5,3 |
3Q16 | 119,8 | bd | bd | 5,3 |
4Q16 | 116,5 | bd | bd | 5,9 |
1Q17 | 112,5 | 37,5 | 58,0 | 6,0 |
2Q17 | 105,0 | 36,9 | 57,3 | 6,7 |
3Q17 | 102,8 | 37,1 | 58,8 | 7,3 |
4Q17 | 103,1 | 37,1 | 56,6 | 7,7 |
1Q18 | 100,8 | 36,9 | 56,6 | 7,2 |
2Q18 | 102,4 | 36,9 | 56,8 | 7,6 |
Prepaid |
Postpaid |
Zagregowane |
|
1Q12 |
92,3 |
236,5 |
160,8 |
2Q12 |
95,8 |
239,6 |
163,7 |
3Q12 |
91,3 |
243,4 |
162,6 |
4Q12 |
90,6 |
251,7 |
165,6 |
1Q13 |
90,2 |
253,1 |
165,7 |
2Q13 |
94,5 |
264,6 |
173,7 |
3Q13 | 91,3 | 266,8 | 173,2 |
4Q13 | 90,8 | 273,7 | 176,3 |
1Q14 | 90,5 | 279,7 | 186,3 |
2Q14 | 93,5 | 294,7 | 190,1 |
3Q14 | 96,3 | 299,1 | 194,2 |
4Q14 | 97,4 | 305,6 | 198,7 |
1Q15 | 100 | 335,6 | 210,9 |
2Q15 | 106 | 345,0 | 220,1 |
3Q15 | 107,8 | 341,3 | 221,1 |
4Q15 | 107,5 | 342,5 | 223,9 |
1Q16 | 105,3 | 345,0 | 225,3 |
2Q16 | 104,4 | 359,3 | 231,8 |
3Q16 | 104,7 | 351,1 | 230,4 |
4Q16 | 113,7 | 354,5 | 244,7 |
1Q17 | 121,7 | 342,5 | 248,0 |
2Q17 | 133,2 | 341,0 | 259,8 |
3Q17 | 151,9 | 335,7 | 269,5 |
4Q17 | 156,5 | 346,4 | 278,7 |
1Q18 | 162,0 | 353,9 | 285,8 |
2Q18 | 166,3 | 349,7 | 284,7 |
prepaid |
postpaid |
|
1Q12 |
16,7% |
3,9% |
2Q12 |
16,8% |
3,4% |
3Q12 |
17,2% |
3,5% |
4Q12 |
15,0% |
3,4% |
1Q13 |
15,5% |
3,7% |
2Q13 |
15,1% |
3,6% |
3Q13 | 14,6% | 3,3% |
4Q13 | 14,8% | 3,4% |
1Q14 | 14,9% | 3,4% |
2Q14 | 14,9% | 3,3% |
3Q14 | 16,4% | 3,4% |
4Q14 | 16,8% | 3,5% |
1Q15 | 16,7% | 3,7% |
2Q15 | 16,1% | 3,2% |
3Q15 | 17,0% | 3,0% |
4Q15 | 16,9% | 3,0% |
1Q16 | 15,7% | 3,0% |
2Q16 | 15,2% | 2,8% |
3Q16 | 16,8% | 2,7% |
4Q16 | 18,1% | 2,8% |
1Q17 | 21,3% | 3,1% |
2Q17 | 25,0% | 2,8% |
3Q17 | 17,5% | 2,9% |
4Q17 | 10,9% | 3,2% |
1Q18 | 14,6% | 3,1% |
2Q18 | 11,3% | 2,7% |
Źródło tekstu: Orange, wł