Wyniki Cyfrowego Polsatu po 1Q2020
W I kwartale 2020 roku Grupa Cyfrowy Polsat odnotowała przychód na poziomie 2,85 mld zł (+2% w skali roku) i zysk netto w wys. 184 mln zł, a EBITDA wyniosła 1,027 mld zł (-1.1%). Grupa sprzedała w tym okresie 466 tys. nowych usług kontraktowych.

Prawie 10,5 mln kart SIM
Cyfrowy Polsat zakończył I kwartał z 10 483 181 aktywnymi kartami SIM, w stosunku do 9 950 668 rok wcześniej, co dało wzrost na poziomie 5,4% (o 564 tys. kart SIM). Zarówno oferta abonamentowa z 8 016 501 kart SIM (wzrost roczny o 7,6%), jak i telefonia na kartę - 2 393 373 kart SIM (+ 0,2%) były na plusie, natomiast wyraźnie spadła baza kart prepaid z Internetem mobilnym, do 73 307 (spadek o 33,7%).
Za dużym wzrostem liczby kart SIM stoją przede wszystkim klienci kontraktowi, w tym rosnący popyt na biznesowe wdrożenia usług m2m. Średni przychód na klienta kontraktowego Grupy (z telewizją) wyniósł 85,4 zł, co stanowi wzrost w skali roku o 3%.



Operator cieszy się ze stabilnej bazy kart prepaid (łącznie ponad 2,6 mln), z rosnącym ARPU - obecnie na poziomie 20,7 zł. Z mobilnych ofert internetowych operatora korzystało w I kwartale 1,8 mln klientów, którzy przetransferowali w tym czasie ok. 350 PB danych - o 33% więcej niż przed rokiem. Zasięg LTE sieci dociera do blisko 100% Polaków, a LTE Advanced do 82% mieszkańców kraju.
Przeszło 2 mln klientów ofert multiplay
Na koniec kwartału statystyczny klient Grupy Cyfrowy Polsat posiadał 2,64 usługi, w stosunku do 2,53 przed rokiem. Operatorowi przybyło w ciągu roku 157 tys. klientów usług wiązanych (wzrost o 8%), co dało łączną liczbę 2 011 987 klientów. Z więcej niż jednej usługi korzysta zatem co trzeci klient Grupy (36% bazy), a wszyscy klienci multiplay mieli łącznie na koniec kwartału 6,12 mln usług. Wskaźnik churn spadł przy tym w tej grupie osób do 6,6%.
Płatna telewizja w abonamencie na minusie
W skali roku operatorowi ubyło 1,7% bazy klientów płatnej telewizji w wersji abonamentowej - ich baza spadła do do 4 992 356 z z 5,08 mln przed rokiem. Rośnie przy tym udział usługi Multiroom przynależącej do tej bazy, z której korzystało na koniec kwartału 1 187 199 klientów (wzrost o 1,6%).
O 18,9% wzrosła równolegle baza klientów telewizji przedpłaconej, osiągając poziom 171 958.
Inwestycje w 5G, przejęcie Interii
Pierwszy kwartał tego roku był szczególny dla nas wszystkich, wygląda jednak na to, że Plus nie wyhamował w tym czasie z prowadzonymi projektami. Udało się uruchomić zgodnie z planem prawdziwe 5G (do 600 Mb/s), które dociera do 900 tys. mieszkańców kraju, a innym nośnym wydarzeniem było ogłoszenie przejęcia Grupy Interia.
Operator obiecuje, że będzie rozbudowywał infrastrukturę 5G i zapowiada, że postawi 600 dodatkowych stacji 5G na terenie całej aglomeracji warszawskiej, na wszelkich możliwych częstotliwościach. Tym samym w zasięgu 5G znajda się 2 mln dodatkowych osób. Podczas konferencji prasowej CP, na pytanie, czy Huawei jest brany pod uwagę jako dostawcę sprzętu 5G – mowa także o infrastrukturze sieciowej – prezes Cyfrowego Polsatu odpowiedział, że w procesie wyboru dostawców nikt nie będzie wykluczany.
Plus przygotowuje ofertę 5G – w tej chwili klienci mogą korzystać z promocyjnego, darmowego dostępu. Operator pracuje nad stworzeniem konkretnej oferty, jednak nie ujawnił, jaki może mieć kształt - na przykład czy będą specjalne pakiety danych dla użytkowników 5G.
Akcje wsparcia w walce z koronawirusem
Nie da się też zapomnieć o szeregu akcji wsparcia w walce z koronawirusem. Od 3 mln zł zebranych na szpitale w ramach „Reklamie na Ratunek - Razem w walce z koronawirusem" i 2 mln zł przekazanych przez Fundację Polsat, przez 2200 tabletów dla dzieci w domach dziecka, po imponujący zakup przez Zygmunta Solorza i Grupę Polsat 200 tys. testów na koronawirusa wraz z niezbędną aparaturą laboratoryjną za kwotę ponad 16 milionów złotych oraz przekazanie ich Ministerstwu Zdrowia i Polakom. Nie można też zapomnieć o wielu promocjach dla klientów - oknach otwartych telewizji, Internecie światłowodowym przyspieszonym bezpłatnie do 1 Gb/s czy licznych pakietach internetowych.
W czasie pandemii dało się zauważyć wyraźny spadek sprzedaż sprzętu, na przykład smartfonów, W pierwszym okresie zainteresowanie klientów zakupami zmniejszyło się aż o 50%, teraz sprzedaż rośnie, ale dalej jest to poziom około o 30% niższy w porównaniu do czasów przed epidemią. Spadki były efektem zamknięcia salonów, czego nie rekompensowały sprzedaże online. Teraz jednak operator otwiera już swoje punkty sprzedaży i obecnie 99 procent z nich już działa.
Historyczne dane zebraliśmy w poniższych tabelach:
Karty SIM | Abonament | Prepaid | Internet (abonament) |
Internet (prepaid) |
Łącznie |
1Q2015 | 6,553 mln | 3,776 mln | 1,439 mln | 0,193 mln | 11,957 mln |
2Q2015 | 6,532 mln | 3,972 mln | 1,483 mln | 0,193 mln | 11,933 mln |
3Q2015 | 6,505 mln | 3,685 mln | 1,517 mln | 0,231 mln | 11,939 mln |
4Q2015 | 6,517 mln | 3,592 mln | 1,595 mln | 0,231 mln | 11,934 mln |
1Q2016 | 6,536 mln | 3,496 mln | 1,647 mln | 0,256 mln | 11,936 mln |
2Q2016 | 6,536 mln | 3,473 mln | 1,667 mln | 0,284 mln | 11,971 mln |
3Q2016 | 6,617 mln | 3,223 mln | 1,722 mln | 0,260 mln | 11,822 mln |
4Q2016 | 6,730 mln | 2,972 mln | 1,757 mln | 0,219 mln | 11,679 mln |
1Q2017 | 6,785 mln | 2,646 mln | 1,766 mln | 0,184 mln | 11,382 mln |
2Q2017 | 6,811 mln | 2,617 mln | 1,773 mln | 0,181 mln | 11,381 mln |
3Q2017 | 6,865 mln | 2,624 mln | 1,783 mln | 0,193 mln | 11,464 mln |
4Q2017 | 6,932 mln | 2,579 mln | 1,809 mln | 0,178 mln | 11,498 mln |
1Q2018 | 6,998 mln | 2,539 mln | 1,814 mln | 0,169 mln | 11,520 mln |
2Q2018 | 7,098 mln | 2,546 mln | 1,804 mln | 0,163 mln | 11,611 mln |
3Q2018 | 7,209 mln | 2,550 mln | 1,810 mln | 0,152 mln | 11,723 mln |
4Q2018 | 7,345 mln | 2,424 mln | 1,815 mln | 0,127 mln | 11,712 mln |
1Q2019 | 7,452 mln | 2,388 mln | 1,801 mln | 0,111 mln | 11,752 mln |
2Q2019 | 7,598 mln | 2,418 mln | 1,795 mln | 0,102 mln | 11,913 mln |
3Q2019 | 7,752 mln | 2,443 mln | 1,802 mln | 0,093 mln | 12,090 mln |
4Q2019 | 7,895 mln | 2,416 mln | 1,796 mln | 0,080 mln | 12,107 mln |
1Q2020 | 8,017 mln | 2,393 mln | 1,799 mln | 0,073 mln | 12,271 mln |
Przychód | Zysk netto | EBIDTA | Marża EBIDTA | |
1Q2015 | 2,329 mld zł | 170,9 mln zł | 896,6 mln zł | 38,5% |
2Q2015 | 2,469 mld zł | 305 mln zł | 977 mln zł | 39,6% |
3Q2015 | 2,415 mld zł | 502,5 mln zł | 930 mln zł | 38,5% |
4Q2015 | 2,610 mld zł | 186 mln zł | 891 mln zł | 33,8% |
1Q2016 | 2,364 mld zł | 179 mln zł | 846 mln zł | 35,8% |
2Q2016 | 2,443 mld zł | 231 mln zł | 935 mln zł | 38,3% |
3Q2016 | 2,110 mld zł | 270 mln zł | 957 mln zł | 40,1% |
4Q2016 | 2,535 mld zł | 342 mln zł | 902 mln zł | 35,6% |
1Q2017 | 2,389 mld zł | 271 mln zł | 929 mln zł | 38,9% |
2Q2017 | 2,470 mld zł | 282 mln zł | 964 mln zł | 39,0% |
3Q2017 | 2,391 mld zł | 235 mln zł | 851 mln zł | 35,6% |
4Q2017 | 2,579 mld zł | 157 mln zł | 873 mln zł | 33,9% |
1Q2018 | 2,346 mld zł | 292 mln zł | 890 mln zł | 37,9% |
2Q2018 | 2,603 mld zł | 231 mln zł | 946 mln zł | 36,1% |
3Q2018 | 2,735 mld zł | 227 mln zł | 920 mln zł | 33,6% |
4Q2018 | 3,002 mld zł | 66,1 mln zł | 941 mln zł | 31,4% |
1Q2019* | 2,792 mld zł | 300 mln zł | 1,038 mld zł | 38,2% |
2Q2019* | 2,923 mld zł | 269 mln zł | 1,076 mld zł | 36,8% |
3Q2019* | 2,892 mld zł | 236,5 mln zł | 1,021 mld zł | 35,3% |
4Q2019* | 3,069 mld zł | 311,9 mln zł | 1,062 mld zł | 32,7% |
1Q2020 | 2,849 mld zł | 184 mln zł | 1,027 mld zł | 36,0% |
*) Dane według nowego standardu MSSF 16
Przychód na klienta | Abonament | Prepaid |
1Q2015 | 85,8 zł | 17,3 zł |
2Q2015 | 87,0 zł | 18,3 zł |
3Q2015 | 88,1 zł | 19,0 zł |
4Q2015 | 88,3 zł | 18,5 zł |
1Q2016 | 87,0 zł | 17,7 zł |
2Q2016 | 88,4 zł | 18,9 zł |
3Q2016 | 88,6 zł | 18,7 zł |
4Q2016 | 90,7 zł | 19,2 zł |
1Q2017 | 89,1 zł | 18,7 zł |
2Q2017 | 89,6 zł | 20,5 zł |
3Q2017 | 88,4 zł | 20,2 zł |
4Q2017 | 89 zł | 20,1 zł |
1Q2018 | 81,9 zł (MSSF 15) | 20,1 zł |
2Q2018 | 82,9 zł (MSSF 15) | 20,4 zł |
3Q2018 | 84,0 zł (MSSF 15) | 20,8 zł |
4Q2018 | 84,0 zł (MSSF 15) | 20,3 zł |
1Q2019 | 82,9 zł (MSSF 15) | 20,1 zł |
2Q2019 | 83,4 zł | 20,8 zł |
3Q2019 | 84,8 zł | 20,8 zł |
4Q2019 | 85,6 zł | 20,3 zł |
1Q2020 | 85,4 zł | 20,7 zł |