DAJ CYNK

Wyniki Orange Polska po 1Q2016

25.04.2016

Dodane przez: LuiN

Kategoria: Prawo, finanse, statystyki

Interakcje: 9532

Ważne 12

1

Na koniec I kwartału Orange Polska miał 16,264 mln aktywnych kart SIM. To o 358 tys. więcej niż na koniec 2015 roku i o 746 tys. więcej niż po I kwartale 2015 roku.

Na koniec I kwartału Orange Polska miał 16,264 mln aktywnych kart SIM. To o 358 tys. więcej niż na koniec 2015 roku i o 746 tys. więcej niż po I kwartale 2015 roku.

Przychody spadły w I kwartale o 4,2% w stosunku rocznym. Spadek ten wynikał przede wszystkim ze spadku przychodów z usług stacjonarnych oraz spadku pozostałych przychodów w wyniku zakończenia projektów infrastrukturalnych i niższych przychodów z usług ICT. Spadki częściowo zniwelował wzrost przychodów z usług mobilnych, wynikający z rosnącej sprzedaży sprzętu (dzięki dużej popularności ofert ratalnych) oraz znacznego przyrostu liczby klientów.

Całkowita liczba klientów mobilnych wzrosła w pierwszym kwartale o ponad 2% - na wynik ten zapracowały zarówno wzrosty w segmencie abonamentowym (214 tys. przyłączeń netto), jak i prepaid (o 144 tys.). Istotny udział miała marka nju mobile, która I kwartał zakończyła liczbą 801 tys. kart SIM - o 102 tys. więcej niż na koniec 2015 roku. W przypadku nju mobile 552 tys. kart SIM stanowił na koniec I kwartału prepaid, a 279 tys. oferty abonamentowe.

W segmencie stacjonarnego Internetu, liczba przyłączeń netto dla usług o dużej szybkości dostępu (VDSL i FTTH) osiągnęła w pierwszym kwartale rekordowy poziom 50 tys. Jednak całkowita baza klientów zmniejszyła się o 26 tys. (podobnie jak w 4Q2015), na co wpływ miała konkurencja dla usług ADSL ze strony mobilnego dostępu do Internetu oraz dalsza utrata klientów tradycyjnej technologii CDMA. Udział usług szybkiego Internetu w całkowitej bazie klientów (z wyłączeniem CDMA) wynosi obecnie 18% wobec 10% przed rokiem.

Liczba kart SIM z dedykowanymi usługami mobilnego Internetu (2,229 mln) w I kwartale przekroczyła liczbę stacjonarnych łączy szerokopasmowych Grupy Orange Polska (2,079 mln). LTE sieci Orange dociera obecnie do 89,2% populacji kraju, a sieć 3G do 99,6%.

Liczba klientów korzystających z sieci LTE wzrosła w 1 kwartale o blisko 20%, przekraczając 2,4 mln. Udział technologii LTE w całkowitej mobilnej transmisji danych zbliżył się do 50%. Wzrost ruchu transmisji danych na użytkownika w mobilnym segmencie abonamentowym utrzymuje się na poziomie powyżej 100% rok-do-roku.

Kluczowe wskaźniki (w mln zł)

1Q2015

1Q2016

Zmiana

Przychody grupy

2925

2803

-4,2%

EBITDA

960

868

-9,6%

EBIDTA (jako % przychodów)

32,8%

31,0%

-1,8 pp

Zysk netto

171

98

-42,7%



Kluczowe wskaźniki KPI (w mln)

1Q15

1Q16

Zmiana

Liczba klientów komórkowych

15,518

16,264

+4,8%

postpaid

7,727

8,575

+11,0%

prepaid

7,791

7,689

-1,3%

Mobilne dostępy szerokopasmowe

1,590

2,229

+40,2%

Liczba klientów 3P (Internet, TV i VoIP)

0,441

0,531

+20,4%

Stacjonarne łącza głosowe (rynek detaliczny)

4,435

4,120

-7,1%

Stacjonarne dostępy szerokopasmowe (rynek detaliczny)

2,198

2,079

-5,4%

Liczba klientów usług TV

0,756

0,797

+5,2%



 

Prepaid

Postpaid

Razem

   

Ogółem

W tym biznes

 

1Q12

7,685

6,927

2,446

14,612

2Q12

7,820

6,937

2,436

14,757

3Q12

7,865

6,894

2,420

14,758

4Q12

7,984

6,911

2,428

14,895

1Q13

7,980

6,906

2,407

14,886

2Q13

7,977

6,970

2,399

14,947

3Q13 8,074 7,052 2,402 15,126
4Q13 8,104 7,221 2,420 15,325
1Q14 8,035 7,360 2,456 15,395
2Q14 8,002 7,459 2,464 15,461
3Q14 8,058 7,533 2,468 15,591
4Q14 7,950 7,679 2,498 15,629
1Q15 7,791 7,727 2,496 15,518
2Q15 7,690 7,897 2,561 15,587
3Q15 7,606 8,087 2,601 15,693
4Q15 7,545 8,361 2,688 15,906
1Q16 7,689 8,575 2,754 16,264


Liczba smartfonów i łączy szerokopasmowych:

 

Liczba smartfonów (mln)

Klienci mobilnych usług szerokopasmowych (mln)

1Q12

2,256

0,800

2Q12

2,574

0,848

3Q12

2,887

0,907

4Q12

3,262

0,985

1Q13

3,384

1,043

2Q13

3,526

1,079

3Q13 3,613 1,120
4Q13 3,804 1,165
1Q14 3,920 1,233
2Q14 4,044 1,319
3Q14 4,284 1,413
4Q14 4,581 1,521
1Q15 4,768 1,598
2Q15 4,965 1,700
3Q15 5,256 1,813
4Q15 5,470 2,012
1Q16 5,809 2,229


ARPU w zł (ang. Average Revenue Per User, czyli średni przychód z abonenta)

 

Prepaid

Postpaid

Zagregowane

   

Ogółem

W tym biznes

 

1Q12

16,8

62,0

83,8

38,3

2Q12

17,9

64,8

87,6

40,0

3Q12

17,0

61,7

81,6

38,0

4Q12

16,2

60,4

79,6

36,8

1Q13 (*)

14,2

60,4

75,6

34,9

2Q13 (*)

14,6

62,7

77,5

36,2

3Q13 (*) 13,8 59,2 72,2 34,2
4Q13 (*) 13,0 57,2 69,7 32,8
1Q14 (*) 11,9 55,6 68,0 31,8
2Q14 (*) 12,2 55,6 65,7 32,1
3Q14 (*) 12,7 53,3 61,2 31,4
4Q14 (*) 12,8 51,4 57,2 30,7
4Q14 (*) 12,8 51,4 57,2 30,7
1Q15 (*) 12,1 50,5 57,1 30,2
2Q15 (*) 12,9 50,0 55,0 30,6
3Q15 (*) 13,2 49,1 53,9 30,6
4Q15 (*) 12,7 47,1 49,8 29,8
1Q16 (*) 12,4 45,3 48,8 28,8

(*) ARPU poza Grupę.



AUPU (ang. Average Usage Per User, czyli średnia ilość minut wykorzystywana przez użytkownika)

 

Prepaid

Postpaid

Zagregowane

1Q12

92,3

236,5

160,8

2Q12

95,8

239,6

163,7

3Q12

91,3

243,4

162,6

4Q12

90,6

251,7

165,6

1Q13

90,2

253,1

165,7

2Q13

94,5

264,6

173,7

3Q13 91,3 266,8 173,2
4Q13 90,8 273,7 176,3
1Q14 90,5 279,7 186,3
2Q14 93,5 294,7 190,1
3Q14 96,3 299,1 194,2
4Q14 97,4 305,6 198,7
1Q15 100 335,6 210,9
2Q15 106 345,0 220,1
3Q15 107,8 341,3 221,1
4Q15 107,5 342,5 223,9
1Q16 105,3 345,0 225,3



CHURN (wskaźnik odejść)

 

prepaid

postpaid

1Q12

16,7%

3,9%

2Q12

16,8%

3,4%

3Q12

17,2%

3,5%

4Q12

15,0%

3,4%

1Q13

15,5%

3,7%

2Q13

15,1%

3,6%

3Q13 14,6% 3,3%
4Q13 14,8% 3,4%
1Q14 14,9% 3,4%
2Q14 14,9% 3,3%
3Q14 16,4% 3,4%
4Q14 16,8% 3,5%
1Q15 16,7% 3,7%
2Q15 16,1% 3,2%
3Q15 17,0% 3,0%
4Q15 16,9% 3,0%
1Q16 15,7% 3,0%

Źródło tekstu: Orange, wł

Komentarze
Zaloguj się
54. wlo
0

2016-04-30 15:31:58

52 - jasno się wyraziłeś - że wujek ani nikt z niego nie dzwonił... Ja Ci tylko wyjaśniłem, że telefon nie służy tylko do dzwonienia "z niego".A to, że komórka jest tańsza w utrzymaniu, to raczej nie obchodzi nikogo kto dzwoni do kogoś kto oszczędza na utrzymaniu telefonu ;-)

Odpowiedz

53. ~Adam
0

2016-04-30 15:18:21

Byłem przez jakiś czas u nich i nigdy więcej.

Odpowiedz

52. ~
0

2016-04-28 19:48:36

To chyba że do ciebie dzwonili. Do niego na stacjonarny nie dzwonili, dzwonili na komórkę która jest tańsza w utrzymaniu. Więc po co mu płacić za telefon stacjonarny skoro na niego nikt nie dzwonił.

Odpowiedz

51. wlo
0

2016-04-28 16:42:58

50 - ja też nie pamiętam kiedy ze stacjonarnego dzwoniłem... Może 5 lat temu? Pewnie więcej. Ale co miesiąc kilkanaście o ile nie kilkadziesiąt godzin ze słuchawką telefonu stacjonarnego w przy uchu ;-)

Odpowiedz

50. ~
0

2016-04-28 16:41:14

Mój wujas to już zrezygnował z telefonu stacjonarnego który był dawno temu założony a teraz spełniał tylko rolę comiesięcznego "wyprowadzacza" gotówki. Wujek płacił i płacił co miesiąc a z tego telefonu nawet nikt nie dzwonił.

Odpowiedz

49. ~...
0

2016-04-27 16:24:18

Tak to już jest z betonem. Aż dziw bierze, że wciąż tak dużo chętnych na stałe łącza :/ Wszechobecny DLM, którego nie idzie wyłączyć (nawet na własną odpowiedzialność jak to jest np. we Francji), płatna infolinia dla iDSL (tyle kasy za to się płaci i jeszcze zdzierają na infolinii), ceny niewspółmierne do oferowanych usług (za 14Mbps płacić tyle ile w LTE nolimit+laptop za 1zł - i jeszcze by zostało!), no i chamstwo ze strony konsultantów od przedłużeń... Miło się wspomina czasy monopolu TP. Pomimo że było drogo (acz wokół wyrastała konkurencja) to szło załatwić to i owo. Teraz korpotłuki nic nie mogą - nawet podłączyć światłowodu, który drogą napowietrzną leci po przeciwnej stronie ulicy... Oby to Padło padło jak najszybciej

Odpowiedz

48. ~
0

2016-04-27 11:59:08

Może nie tyle olewają stacjonarkę bo ludzie nie mają wyboru (ludzie i tak muszą wziąć Neostradę tam gdzie nic innego nie ma) co olewają dlatego że jest to mało opłacalny interes. Kable się psują, linie napowietrzne są narażone na częste kradzieże, konserwacja kabli jest dość kosztowna a zakładanie nowych kabli jest całkowicie nieopłacalne ze względu na niskie zainteresowanie ze względu na konkurencję i rentowność w miejscowościach gdzie występuje mała liczba mieszkańców.

Odpowiedz

2016-04-27 10:37:17

@45100% racji, oni olewają stacjonarkę ponieważ we wielu lokalizacjach ludzie nie mają wyboru i muszą mieć Orange. W Polsce jest mnóstwo lokalizacji w których poza biedną Neostradą lub DSL nie mogą mieć nic innego. Jest mnóstwo firm, które do dzisiaj za net o prędkości 3Mb/s i stały adres IP płacą po 100 zł netto ! Ale nie mają wyjścia bo nie ma nic innego i jeszcze przez długie lata nic nie będzie.

Odpowiedz

46. ~jurek
0

2016-04-27 10:28:33

@tkubonTak jest opłata za utrzymanie łącza ale finalnie i tak za cały pakiet - Neostrada + 2 karty sim z no limitem wychodzi 85 zł.

Odpowiedz

45. ~
1

2016-04-27 07:00:53

@34 no i co teraz będzie, Serce i Rozum się obrażą że nie korzystasz z superszybkiego super transferowego internetuA tak na poważnie. Tak jak już kiedyś pisałem, Orange samo padło ofiarą swojego tragicznego zarządzania. Brak konkurencyjności cen i samych usług, "spóźniony zapłon" i inne czynniki doprowadziły do tego że usługi stacjonarne spadają. Tak jak napisał la vie te wszystkie kable są jak piąte koło u wozu i w zasadzie są głównie na potrzeby firm tudzież ludzi w podeszłym wieku. I tylko z tego powodu będą istniały. Wymiana ich się nie opłaca, mało tego - nie opłaca się za bardzo nawet ich konserwacja bo firmie telekrzak trzeba przecież za tę konserwację zapłacić. Do tego dochodzą jeszcze wysokie kary za przekroczone czasy usuwania uszkodzeń linii stacjonarnych.

Odpowiedz

44. ~PZ
0

2016-04-26 23:42:10

Jestem ciekaw ile z tych 300 tysięcy nr stacjonarnych poszło do Play.

Odpowiedz

43. ~tkubon
0

2016-04-26 23:37:17

Moje pytanie oczywiscie skierowane było do jurka :)

Odpowiedz

42. ~tkubon
0

2016-04-26 23:36:36

@jedrek: Tez chce wziac FTTH (u mnie FTTB na nowym osiedlu), bo jest dostępne i właśnie w tym pakiecie dla firm. Pytanie: czy za NEO dopłacasz za utrzymanie łącza, względnie czy musisz płacić im abo? W FTTx wiem, że nie trzeba.

Odpowiedz

2016-04-26 19:44:12

@39Daj spokój, nie tłumacz. Skoro gość jest niezadowolony z usług danej firmy to powinna się z PL zawinąć. Książe jedrek :) sobie życzy żeby Orange poszło już sobie w pieron z Polski i tak ma być :) Czy Książe jedrek ma jeszcze jakieś życzenia ? :)

Odpowiedz

40. ~Jakub
0

2016-04-26 19:37:07

Narzekacie że Neostrada zła ale nie ma alternatywy... A jest, i to nawet tej samej firmy. Orange internet domowy LTE, a dla firm, Orange LTE Maksymalny. Korzystam z tego drugiego, 1200-1400 GB transferu miesięcznie, nigdy nie zwolnił, stabilnie 60/40 ping 30. W porównaniu do Neostrady Download 3x szybszy, a wysył to nawet nie ma co - i bezawaryjnie od pierwszego dnia wprowadzenia tej usługi jestem jej klientem. Każdemu, zdecydowanie mogę to polecić!! ;)

Odpowiedz