DAJ CYNK

UOKiK ukarał Nową Telefonię

09.01.2015

Dodane przez: SirmarK

Kategoria: Prawo, finanse, statystyki

Interakcje: 4930

Ważne 5

0

UOKiK ukarał Nową Telefonię za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. Kara pieniężna wyniosła 6624 zł.

UOKiK ukarał Nową Telefonię za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. Kara pieniężna wyniosła 6624 zł.

Nowa Telefonia to alternatywny operator telekomunikacyjny, który kieruje ofertę do klientów indywidualnych w całej Polsce. Postępowanie UOKiK zostało wszczęte w styczniu 2014. Wątpliwości wzbudziły umowy, cenniki i regulaminy stosowane przez spółkę. Urząd zakwestionował zastrzeganie przez operatora możliwości jednostronnego rozwiązania umowy zawartej na czas określony. Zawierając taki kontrakt, konsument ma prawo oczekiwać, że określone w kontrakcie warunki będą obowiązywały do końca uzgodnionego okresu.

UOKiK stwierdził również, że Nowa Telefonia nie przestrzegała prawa telekomunikacyjnego, zgodnie z którym pierwsza umowa konsumenta z danym operatorem nie powinna być zawierana na dłużej niż 24 miesiące. Spółka zawierała z nowymi klientami umowy na 36 miesięcy.

Kolejna zakwestionowana przez Urząd praktyka przedsiębiorcy dotyczyła wysokości opłat windykacyjnych. Zgodnie z prawem powinny one odzwierciedlać realne koszty wezwań kierowanych do konsumenta. Tymczasem przeprowadzone postępowanie wykazało, że za każde wezwanie do zapłaty klient Nowej Telefonii miał zapłacić 10 zł. W ocenie UOKiK opłaty te przewyższały rzeczywiste wydatki spółki związane z monitami. Przedsiębiorca nie określał też częstotliwości ich wysyłania, co mogło narazić konsumentów na kolejne koszty. Nie umieścił też w regulaminie postanowień uznających prawo klientów do zwrotu pieniędzy za przerwy w świadczeniu usług i wezwania kierowane do operatora gdyby ten nie wywiązywał się z umowy. Zbyt wysokie koszty groziły też konsumentom, którzy chcieli rozwiązać umowę na czas określony przed zakończeniem terminu jej obowiązywania. Nowa Telefonia zastrzegała w takich wypadkach prawo do żądania od konsumentów nie tylko zwrotu ulgi przyznanej przy podpisywaniu kontraktu, ale także kary umownej. Zdaniem Urzędu przedsiębiorca powinien ograniczyć swoje roszczenia jedynie do wysokości zarobków utraconych w związku z zerwaniem umowy.

Postępowanie potwierdziło także nieuczciwe praktyki rynkowe Nowej Telefonii: konsumenci otrzymywali nieczytelny regulamin (pisany małą, niebieską czcionką) i nie byli informowani o opłacie aktywacyjnej doliczanej do pierwszej faktury.

UOKiK nakazał zaniechania stosowania niedozwolonych praktyk i nałożył na przedsiębiorcę karę finansową w wysokości 6624 zł. Została ona obniżona, ponieważ w trakcie postępowania spółka złożyła wniosek, w którym wskazała, że nałożenie wyższej kary zmusiłoby spółkę do ogłoszenia upadłości. Decyzja nie jest prawomocna, przysługuje odwołanie do sądu.

Źródło tekstu: UOKiK

Komentarze
Zaloguj się
20. ~peter
0

2015-01-12 07:40:37

6kPLN za taką reklamę -> to promocja :-) Ja o nich pierwszy raz słyszę :-)

Odpowiedz

19. ~
0

2015-01-11 19:32:22

>18 bzdury. Sedzia ma rodzine ale 3 samochody to za malo i chce miec 4.

Odpowiedz

18. ~
0

2015-01-11 17:15:37

@17Kara niska bo sedzia ma rodzine,dzieci które mogą ze szkoly nie wrocic.

Odpowiedz

17. ~
0

2015-01-10 12:40:06

To jest mafia.

Odpowiedz

16. ~garf
0

2015-01-09 22:41:04

@8 Czy 24 mieś dla nowych nie dotyczy tylko usług stricte telekomunikacyjnych? Telewizja satelitarna też się w tym mieści?

Odpowiedz

15. ~xy
0

2015-01-09 21:55:35

Wysokość, a raczej niskość kary, to jakaś kpina! Powinni dać 6mln za takie rzeczy.

Odpowiedz

14. ~wrrrrrr
0

2015-01-09 18:16:32

@12 to że masz już usługę w CP nie powinno skutkować dłuższą umowa w PLK. prostu są 2różniące się od siebie odsłony SmarDomu. 1 dla nowych i 2dla stałych(obniżone progi kwotowe o 10zł i kilka innych bajerów) dlatego dla stałych klientów mogą dawać jakie chcą okresy. ale nowi 29dostać nie powinni. I takie zasady są tylko w BOK czy w PLK czy CP - tak samo. proponują dłuższą umowę tylko w salonach. Przez neta i tel normalne 24. To że masz umowę z PLK nie znaczy że jesteś klientem CP. nawet jak wyraziles zgodę na przekazanie i przetwarzanie dalej nie jesteś stałym klientem CP by dostawać 29miesięcy umowę. to myk gnoi z salonów!

Odpowiedz

13. ~hehe
0

2015-01-09 16:12:56

@11: Skad ty ten link wygrzebales? Pakiet Extra HD, 49 zlotych za podstawowy dekoder? Przeciez ta oferta jest starsza od wegla :D

Odpowiedz

12. ~
0

2015-01-09 16:04:18

11, a teraz przejdź z tej strony do składania zamówienia. Jaki jest podany okres podstawowy umowy? No i - jak ze strony głównej CP przejść na stronę, którą podałeś?8, ale to jakieś hasło wewnętrzne jest, to "żona ma fona"? A jeśli powiem "sąsiad ma fona", dostanę umowę na 36 miesięcy? No i - nie dostanę SmartDomu do umowy podpisanej przez żonę, więc opisz konkretnie sytuację.

Odpowiedz

11. ~rr
0

2015-01-09 15:33:28

@7

Odpowiedz

10. ~piotr
0

2015-01-09 15:20:21

29 mc ponieważ nie jest to już pierwsza umowa z twoją żoną:D

Odpowiedz

8. ~ciekawski
1

2015-01-09 14:57:07

@7 podejdż do salonu Plusa i zapytaj o oferte Cp. Powiedz że żona ma fona i brała 3 miesiace temu i chcesz CP! To dostaniesz na 29 miesięcy. Zaraz przed świętami byłem pytać. I nie mówie o systemie ratalnym. poprostu nowa sprzedaż produktu CP wchodząca w skład SmartDomu. jest proponowana na 29 m. sam sie zdziwiłem bo pierwsza umowa musi być na 24 miesiace. więc przy mnei dzwoniła babeczka z salonu do koordynatorki by dopytać i potwierdział 29 miesięcy. tylko taką oferte mogłem dostać w Salonei plusa. Partnera CP należącego do Grupy CP

Odpowiedz

7. ~
0

2015-01-09 14:41:43

4, a daj no link do jakiejś oferty CP wiążącej nowego klienta na dłużej niż 2 lata.

Odpowiedz

6. ~killer
2

2015-01-09 14:35:08

Tyle to oni wydaja na waciki

Odpowiedz

5. ~ejjjjjjjnapiszecie coś o 120dni
0

2015-01-09 14:31:29

Tyle max może mieć klient do końca umowy by przenieść nr. powyżej MNP anulowane. jak to się odbije na przynoszących. co to ma na celu?

Odpowiedz